خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 30 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مقصر کاهش تولید خودرو کیست؟

اعتماد | همه | یکشنبه، 29 تیر 1404 - 21:46
آمار تجمیعی سه‌ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز از کاهش ۱۷ درصدی تولید خبر می‌دهد.
توليد،درصدي،خودرو،خردادماه،كاهش،وزارت،روزه،آمار،خبر،جنگ،قيمت

کد خبر: 725177 | ۱۴۰۴/۰۴/۲۹ ۲۱:۴۱:۰۴
تولید خودرو خرداد سال جاری در کل کشور نسبت به سال گذشته با افتی بی‌سابقه ۴۰ درصد کاهش داشت.
آمار تجمیعی سه‌ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز از کاهش ۱۷ درصدی تولید خبر می‌دهد.
بهار امسال نه تنها ۵۵ هزار خودرو کمتر از بهار پارسال خودرو تولید شد، بلکه روند کاهشی تولیدات سایپا در خردادماه شتاب بیشتری گرفته و با کاهش ۵۰ درصدی، نصف شد.
«ایران خودرو» هم اگرچه به‌تنهایی به اندازه تمام خودروسازان دولتی، خصولتی و خصوصی کشور تولید داشت، باز هم نتوانست ضرباهنگ رشد بالای ۱۳ درصدی در فروردین و اردیبهشت را حفظ کند.
کارشناسان و تحلیلگران در واکنش به این آمار، چند دلیل را برای کاهش تولید خودرو در کشور برمی‌شمرند:
1⃣ نوسانات قیمت ارز و صعود ۶۵ درصدی بهای دلار نسبت به سال گذشته
2⃣ تورم ۵۵ درصدی نهاده‌های تولید
3⃣ افزایش ۴۵ درصدی هزینه دستمزد
4⃣قیمت‌گذاری دستوری خودروها کمتر از قیمت تمام‌شده
5⃣ تعلل سه‌ماهه وزارت صمت در کشف و اعلام قیمت‌ها در سال جدید
6⃣ ترک فعل سازمان حمایت از پشتیبانی تولیدکنندگان
7⃣تقابل وزارت صمت با شورای رقابت و دستکاری غیرقانونی و غیرکارشناسی فرمول‌های کشف قیمت
8⃣قطعی برق واحدهای صنعتی و تولیدی
9⃣آغاز جنگ ۱۲ روزه در هفته پایانی خردادماه
تعطیلات سالانه
نکته قابل تأمل اینجاست عواملی چون تعطیلات سالانه و آغاز جنگ تحمیلی ۱۲ روزه در واپسین هفته خردادماه رخ داد و تاثیر چندانی بر آمار سه‌ماهه ابتدایی سال ندارد؛ به این ترتیب اصلی‌ترین متهم، وزارت صمت است که با وجود هشدارهای پیاپی خودروسازان و قطعه‌سازان نسبت به افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید، با سیاست‌های انقباضی نظیر قیمت‌گذاری دستوری و تهدید به برخوردهای تعزیراتی منجر به سقوط شاخص‌های تولید در خردادماه شد.
خبر بدتر این است که تیرماه علاوه بر مشکلات فوق، تقابل نهادهای تصمیم‌گیر مانند شورای رقابت و وزارت صمت بر سر شیوه قیمت‌گذاری، دستکاری غیرقانونی و تحریف قیمت‌ها از سوی سازمان حمایت و تبعات جنگ ۱۲ روزه در بازارهای مالی و تأمین قطعات و مواد اولیه شروع به خودنمایی خواهد کرد و مصرف‌کنندگان باید منتظر تابستان داغ خودرویی باشند.