خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 30 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

یزد پیشگام صادرات صنعتی به آسیای میانه

تسنیم | استان‌ها | یکشنبه، 29 تیر 1404 - 20:30
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت یزد با اشاره به ظرفیت بالای صنعتی این استان، خواستار توسعه روابط تجاری و افزایش صادرات کالاهای صنعتی با ارزش افزوده بالا به کشور ازبکستان شد.
ازبكستان،يزد،ايران،تجارت،كشور،كالاهاي،استان،توسعه،خرمالي،تجاري

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، محمدکاظم صادقیان، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد بعد از ظهر امروز در سلسله نشست‌های تخصصی توسعه تجارت با محوریت "راهکارهای توسعه تجارت با ازبکستان"، که با حضور رحمت‌الله خرمالی رایزن بازرگانی ایران در این کشور برگزار شد، بر نقش کلیدی استان یزد در صادرات کالاهای صنعتی تأکید کرد.
وی افزود: یزد به‌واسطه جایگاه ویژه‌اش در حوزه صنعت، سهم قابل‌توجهی از صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است.
اکثر محصولات صادراتی این استان، کالاهای صنعتی با ارزش افزوده بالا هستند که در مقایسه با وزن پایین‌شان، سودآوری قابل‌توجهی دارند و این نسبت "ارزش به وزن"، مزیت بزرگی برای توسعه صادرات محسوب می‌شود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد افزود: ایجاد پیوندهای تجاری پایدار با کشورهای هدف مانند ازبکستان، به‌ویژه در شرایط تحریم و رقابت جهانی، ضرورتی راهبردی است و یزد با تنوع تولیدات صنعتی خود می‌تواند در این عرصه نقش‌آفرین باشد.
در ادامه این نشست، رحمت‌الله خرمالی، رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان، با اشاره به رشد چشمگیر مبادلات اقتصادی دو کشور در سال‌های اخیر گفت: حجم تجارت ایران و ازبکستان از 385 میلیون دلار در سال 1398 به 500 میلیون دلار در سال 1403 رسیده و این رشد ادامه دارد.
وی بیان کرد: مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران به ازبکستان شامل کامپاند پلی‌اتیلن، پسته، خوراک ماهی، کره بسته‌بندی‌شده و برخی فرآورده‌های نفتی هستند که تنها در سه‌ماهه نخست سال جاری رشد 27 درصدی داشته‌اند.
همچنین واردات ایران از ازبکستان نیز با افزایش 29 درصدی همراه بوده که نشان از رونق مناسبات تجاری دو کشور دارد.
خرمالی تصریح کرد: ازبکستان کشوری در حال توسعه با اقتصادی متکی بر منابع معدنی و کشاورزی است که بازار جذابی برای کالاهای ایرانی محسوب می‌شود.
بنابراین لازم است فعالان اقتصادی ایران با درک دقیق از فضای تجاری این کشور و تطبیق با شرایط، نقش پررنگ‌تری در این بازار ایفا کنند.
انتهای پیام/781/