خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 29 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سیاست‌های ملی در نگهداری راه‌های مناطق سردسیر باید اصلاح شود - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | یکشنبه، 29 تیر 1404 - 17:13
مدیرکل دفتر فنی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: نیازمند اصلاح سیاست های ملی در نگهداری راه های مناطق سردسیر هستیم.
استان،روسازي،نگهداري،آسفالتي،سردسير،شهركرد،چهارمحال،بختياري، ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، داریوش رضایی در نشست همایش چالش‌های نگهداری راه‌های آسفالتی در مناطق سردسیر در شهرکرد، با اشاره به چالش‌های نگهداری رویه‌های آسفالتی در مناطق سردسیر استان و با اشاره به شرایط خاص اقلیمی استان، اظهار کرد: ویژگی‌های اقلیمی چهارمحال و بختیاری، از جمله اختلاف دمای شدید بین شب و روز و وقوع چرخه‌های مکرر یخبندان و ذوب، موجب ترک‌خوردگی، پوسته‌شدن و نفوذ رطوبت به لایه‌های زیرین روسازی شده است.
نمونه بارز آن در ارتفاعات کوهرنگ، شهرکرد، فارسان و بروجن قابل مشاهده است.
وی افزود: این شرایط موجب شده که فصل کاری در استان به کمتر از 5 ماه کاهش یابد که اثر مستقیم بر کیفیت اجرای پروژه‌های روسازی دارد.
در چنین شرایطی، به جای انجام نگهداری پیشگیرانه، عمدتاً به تعمیرات اضطراری می‌پردازیم که هزینه‌های بلندمدت بیشتری را تحمیل می‌کند.
مدیرکل دفتر فنی استانداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تعطیلی مکرر کارگاه‌ها به دلیل بارش برف و سرما نیز بر کیفیت اجرای آسفالت اثرگذار است.
استفاده از مخلوط‌های آسفالت گرم سنتی نیز در برابر یخ‌زدگی و نمک‌پاشی مقاومت کافی ندارد.
بر این اساس، ضرورت بازنگری در سیاست‌های اجرایی و بهره‌گیری از آسفالت‌های نیمه‌گرم، پلیمری و رویه‌های محافظتی بیش از پیش احساس می‌شود.
وی با اشاره به لزوم استفاده از فناوری‌های نوین افزود: استفاده از فناوری‌های جدید می‌تواند ضمن کاهش نیاز به مصالح جدید، استحکام لایه‌های زیرین روسازی را افزایش دهد.
پیشنهاد می‌کنم بین دانشگاهیان، دستگاه‌های اجرایی و مجموعه استان، همکاری‌های پژوهشی 3 تا 6 ماهه شکل گیرد و استانداری آمادگی دارد در قالب قراردادهای پژوهشی، این همکاری‌ها را عملیاتی کند.
رضایی همچنین بر لزوم تدوین آیین‌نامه ویژه نگهداری راه در مناطق سردسیر و کوهستانی تأکید کرد و گفت: باید اعتبارات پیشگیرانه و مستقل در نظر گرفته شود و سازمان‌های مسئول نظیر وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و قانون‌گذاران، در کنار دانشگاه‌ها، سه ضلع مثلث رفع چالش‌های موجود در این حوزه باشند.
وی خاطرنشان کرد: تبدیل استان چهارمحال و بختیاری به آزمایشگاهی طبیعی برای فناوری‌های نوین روسازی، راهی مؤثر برای حفاظت از سرمایه‌های ملی نظیر رویه‌های آسفالتی است و می‌تواند از هدررفت منابع جلوگیری کند.
انتهای پیام/7540/