خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 29 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

«دارالعلم»؛ مدرسه‌ای در مسیر مرجعیت علمی و افق تمدن نوین اسلامی - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | یکشنبه، 29 تیر 1404 - 15:53
به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و با همکاری حوزه علمیه خراسان، سومین مدرسه تابستانه «دارالعلم» با حضور و سخنرانی آیت الله العظمی جعفر سبحانی، مرجع تقلید شیعه آغاز به کار کرد.
مدرسه،علمي،دارالعلم،حوزه،طلاب،علميه،اشاره،استادان،برنامه،خرا ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد به نقل از استان نیوز، آیت‌الله العظمی سبحانی در آیین افتتاحیه مدرسه «دارالعلم» که با حضور استادان برجسته حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان علوم دینی و جمعی از مدیران آستان قدس رضوی در مدرسه میرزا جعفر حرم مطهر حضرت رضا(ع)، برگزار شد، با اشاره به نقش فطرت، عقل و آموزه‌های پیامبران در هدایت انسان‌ها و ضمن اشاره به تفاوت جدال احسن و جدال باطل، بر ضرورت حفظ صداقت علمی در مناظرات دینی تأکید کرد.
وی سه مسیر مهم برای رسیدن به حقیقت را فطرت و‌آگاهی‌های درونی انسان، داوری‌های عقل و خرد و آموزه‌هایی که پیامبران آسمانی در اختیار انسان قرار داده‌‌اند دانست و گفت: این‌ها سه شاهراه رسیدن به هدف عالی هستند که خداوند در اختیار انسان‌‌ها قرار داده است.
آیت‌الله العظمی سبحانی،به برگزاری مداوم مناظرات و مباحث علمی و فقهی پیامبران، امامان و علمای دینی اشاره کرد و افزود: جدال غیر احسن این است که طرف مخالف سخن باطلی را بر تو تحمیل می‌‌کند و به جای آنکه با دلیلی که خدا بر بطلان آن اقامه فرموده است رد کنی، ناچار می‌شوی حق را انکار کنی و این جدال غیر احسن و حرام است.
این مرجع تقلید شیعه، با استناد به آیاتی از سوره مبارکه ابراهیم، مناظره حضرت ابراهیم(ع) با بت‌پرستان را نمونه‌ای از جدال احسن دانست و گفت: در آیه 75 این سوره آمده است: «وَكَذَلِكَ نُرِی إِبْرَاهِیمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِیَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِینَ» وما بدین‌سان ملکوت و غیب آسمان‌ها و زمین را به ابراهیم نشان دادیم تا از اهل یقین گردد».
وی خاطرنشان کرد: حضرت ابراهیم(ع) در مناظره با قوم خود، ابتدا با زبان نرم و احترام‌آمیز سخن گفت و سپس با استدلال‌های منطقی، باورهای باطل آنان را به چالش کشید و به توحید دعوتشان کرد.
آیت‌الله العظمی سبحانی،به تفاوت معنایی خالقیت و ربوبیت اشاره کرد و افزود: خالقیت به معنای آفرینش و ربوبیت به معنای تدبیر است.
مخالفان حضرت ابراهیم(ع)، خدا را به عنوان خالق می‌پذیرفتند، اما تدبیر جهان را به ستارگان نسبت می‌دادند.
حضرت ابراهیم(ع) با ابطال این باور، اثبات کرد که مدبر و رب حقیقی تنها خداوند است.
وی با اشاره به شخصیت‌هایی چون شیخ مفید و سید مرتضی در تاریخ تشیع، گفت: شیخ مفید توانست اصول مناظره شیعه را تنظیم کند.
شاگرد او، سید مرتضی، نیز در مواجهه با اعتراض برخی مکاتب که مناظره را حرام می‌دانستند، تأکید کرد ائمه اطهار اهل مناظره بودند و این مسیر از مشروعیت برخوردار است.
آیت‌الله العظمی سبحانی همچنین با نقل روایتی از امام حسن عسکری(ع)، یادآور شد: جدال احسن آن است که برای دفاع از حقیقت، انسان نه به باطل متوسل شود و نه برای پیروز شدن در بحث، حقیقتی را انکار کند.
پیامبر اسلام(ص) نیز هرگز برای پیشبرد اهداف خود، باطل را تأیید نکردند یا حقی را پایمال ننمودند.
وجوه علمی و ظرفیت استادان برجسته مدرسه «دارالعلم»
در ادامه مراسم افتتاحیه مدرسه تابستانه «دارالعلم»، حجت الاسلام علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان، تمدن‌سازی و نوآوری در پاسخگویی به نیازهای نوین جامعه را رسالت اساسی حوزه‌های علمیه دانست و افزود: سومین مدرسه تابستانی دارالعلم با رویکرد تحولی، مسئله‌محوری و تربیت نیروی متعهد، تلاش دارد افق‌های تازه‌ای در مسیر جهاد علمی و مرجعیت فکری حوزه ترسیم کند.
وی با اشاره به اینکه مدرسه «دارالعلم» برای سومین سال متوالی، به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و حوزه علمیه خراسان در مدرسه میرزا جعفر حرم مطهر رضوی برگزار می شود،گفت: این مدرسه علمی با حضور طلاب و اساتید برجسته از داخل و خارج کشور از شنبه،28 تیرماه 1404 آغاز شد و به مدت دو هفته ادامه دارد.
حجت الاسلام خیاط، بر لزوم بهره‌ گیری از نظرات طلاب و استادان شرکت کننده و توجه به نیازمندی های علمی آنان و همچنین تدریس و ارائه موضوعات جدید و جذاب در این طرح تابستانی تاکید کرد.
وی ضمن تاکید بر وجوه مثبت این مدرسه علمی و تدریس استادان برجسته در آن، بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت استادان خبره و دغدغه‌ مند در شناسایی و رفع شبهات دینی و افزایش مدت زمان برگزاری مدرسه تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی تاکید کرد.
راهبردهای آموزشی مدارس دارالعلم
مدیر حوزه علمیه خراسان با تصریح بر اهمیت راهبردهای محتوایی دارالعلم، اظهارکرد: نخستین اصل طراحی این رویداد، هماهنگی با تعطیلات تابستانی حوزه‌های علمیه و پرهیز از تکرار مباحث متعارف و متداول دروس رسمی مدارس است تا طلاب بتوانند با موضوعات نو و مورد نیاز مهارتی روبرو شوند.
وی با بیان اینکه مطالب و مباحث ارائه شده در این مدرسه، عمدتاً در برنامه‌های رسمی حوزه‌ها عرضه نمی‌شود اما برای توانمندسازی طلاب ضروری است، گفت: تلاش بر این است که برنامه‌ها با نگاهی هدفمند به حوزه‌های مغفول و ظرفیت‌های تقویت علمی و مهارتی طلاب توجه کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین خیاط با اشاره به اینکه هر پنج مدرسه علمی دارالعلم، جنبه تخصصی دارد، افزود: سعی شده محتوای ارائه شده برای تمامی علاقه‌مندان هر رشته قابل بهره‌برداری باشد تا جنبه کاربردی خود را حفظ کند.
مدیر حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اهمیت بهره‌مندی عمومی از برنامه‌های علمی و آموزشی حوزه، خاطر نشان کرد: برنامه‌هایی که در حوزه اجرا می‌شود با هدف بهره‌مندی همه اقشار طراحی شده و گاهی حتی شکل گفت‌وگو و مناظره به خود می‌گیرد.
تجربه گذشته، تأثیرگذاری این شیوه را اثبات کرده است و همین رویکرد مورد توجه مسئولان قرار دارد.
تدوین برنامه پنج ساله جامع و منسجم
معاون مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه این مدرسه برخاسته از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در مسیر تحقق مرجعیت علمی و رسیدن به افق تمدن نوین اسلامی طراحی و اجرا شده است، اظهارکرد: امسال با ارتقای چشمگیر نسبت به سال‌های گذشته در ابعاد کمی و کیفی، شاهد حضور نخبگان حوزوی و دانشگاهی از داخل و خارج از کشور هستیم.
حجت الاسلام مهدی رضایی، تدوین یک برنامه پنج ‌ساله جامع و منسجم را یکی از تفاوت‌ های مهم این دوره سوم نسبت به دو سال قبل دانست و تصریح کرد: این برنامه، با مشارکت طیف گسترده‌ ای از صاحب‌ نظران حوزوی و دانشگاهی تهیه شده و نقشه راه علمی این حرکت را مشخص می‌سازد.
وی اضافه کرد: همچنین امسال بهره‌ گیری از بستر فضای مجازی به شکل گسترده‌ تری دنبال شده است، به ‌طوری‌ که علاوه بر بیش از 800 نفر شرکت‌ کننده حضوری، نزدیک به 3000 نفر به صورت مجازی از محتوای علمی مدرسه بهره‌ مند می شوند.
معاون مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان از برگزاری سومین مدرسه دارالعلم در قالب پنج مدرسه علمی مستقل خبر داد و تصریح کرد: مدارس «علوم قرآن و حدیث»، «فقه و اصول»، «علوم عقلی»، «ادبیات و زبان‌ شناسی» و «منطق و روش‌ شناسی»، به طور تخصصی در این دوره به تربیت طلاب می‌پردازند.
وی خاطر نشان کرد: مدرسه بین‌ الملل نیز در ساختار اصلی تعریف شده بود که به‌ دلیل شرایط کنونی موقتاً در حالت تعلیق قرار دارد.
مدیریت هر یک از این مدارس به نخبگان علمی و استادان برجسته سپرده شده و در طول سال، جلسات مشورتی گسترده‌ ای با مشارکت آنان برای طراحی محتوا و ساختار درسی برگزار شده است.
حضور طلاب کشورهای خارجی در مدرسه سوم حجت‌الاسلام و المسلمین رضایی با اشاره به حضور شرکت‌کنندگان خارجی در مدرسه سوم دارالعلم تصریح کرد: امسال، از میان حدود 3000 ثبت‌ نام‌ کننده در مدرسه «دارالعلم» بیش از 150 نفر از کشورهای عراق، لبنان و سوریه نیز حضور دارند.
همچنین 710 نفر از خواهران در این دوره ثبت‌ نام کرده‌ اند که با توجه به شرایط خاص کشور، خواهران غیرمشهدی فقط به صورت مجازی در برنامه شرکت می‌ کنند و تنها 100 نفر از خواهران مشهدی به صورت حضوری پذیرفته شده‌ اند.
برنامه‌های علمی مدرسه تابستانه «دارالعلم»
حجت‌الاسلام رضایی درباره برنامه علمی و ساعات برگزاری کلاس‌های درس، گفت: برنامه علمی مدرسه در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌ شود و هر روز سه کلاس تخصصی از ساعت 8 تا 11:15 پیش‌ بینی شده و کلاس عصر از ساعت 16 تا 17:30 برگزار می‌ شود، همچنین برنامه درس اخلاق به ‌صورت روزانه از ساعت 7 تا 8 صبح برقرار است.
معاون مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان درباره استادان سومین مدرسه تابستانه «دارالعلم» تصریح کرد: این برنامه در هفته نخست با حضور حضرت آیت‌ الله العظمی جعفر سبحانی، مرجع تقلید شیعه برگزار خواهد شد و در هفته دوم نیز استادان برجسته‌ ای از میان دعوت شدگان علمی این دوره به ارائه مباحث اخلاقی خواهند پرداخت.
وی برگزاری کارگاه‌های علمی را از جمله برنامه‌های این اعتکاف علمی عنوان کرد و گفت: در کنار برنامه‌ های علمی، سه کارگاه ویژه با موضوعات «هوش مصنوعی»، «فضای مجازی» و «تبلیغ» برگزار خواهد شد که شرکت در آن‌ ها هم برای شرکت کنندگان حضوری و هم برای شرکت‌ کنندگان مجازی ممکن خواهد بود.
انتهای پیام/282