نقش هنر متعهد دانشجویان از خلق یک نمایشنامه انقلابی
کارشناس رسانه و بین الملل، گفت: دانشجویان باید بدانند که هنر متعهد آنها می تواند از یک نمایشنامه انقلابی، اثری ژرف تر از صد ها موشک خلق کند.

سید محسن مهدوی در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم از شیراز، به تحلیل بیانات رهبر معظم انقلاب در نخستین دیدار پس از جنگ 12 روزه و الزامات جنگ نرم برای دانشجویان پرداخت.
وی با اشاره به بیان تاریخی آیتالله خامنهای مبنی بر اینکه «ملت ایران در هیچ میدانی به صورت طرف ضعیف ظاهر نخواهد شد»، تصریح کرد: این تنها یک موضع سیاسی نیست، بلکه تبلور اندیشههای بنیادین امام خمینی (ره) و آیتالله خامنهای در خصوص «هندسه قدرت مقاومتی» است.
به گفته کارشناس رسانه و بینالملل، این گزاره که در پاسخ به حمله اسرائیل و آمریکا مطرح شد، ریشه در گفتمان استکبارستیزی، امام خمینی (ره) دارد.
مهدوی ادامه داد: امام (ره) با شعار "نه شرقی، نه غربی"، اصل مقاومت فعال را نهادینه و تأکید داشت که «اگر در برابر دشمن بایستید، خداوند پیروزیتان را تضمین میکند».
این نگاه، هسته مرکزی گزاره کنونی رهبری را نیز شکل میدهد که در آن بازدارندگی حکیمانه نه در انفعال، بلکه در ترکیب سهبعدی قدرت نظامی، سرمایه اجتماعی و دیپلماسی هوشمند تعریف میشود.
دیپلماسی افشاگرانه چگونه در جنگ تحقق یافت؟
وی که جنگ 12 روزه را عینیت یافتن این نظریه میداند، گفت: زمانی که ایران با عملیات موشکی دقیق، زیرساختهای نظامی اسرائیل را هدف قرار داد و همزمان با دیپلماسی افشاگرانه، حمله به ساختمان صداوسیما را به ابزاری برای تقویت گفتمان مظلومیت خود تبدیل کرد، نشان داد که ظهور نیافتن به عنوان ضعیف، به معنای تبدیل تهدید به فرصت است.
این کارشناس رسانه و بینالملل با بیان اینکه رهبری خطر جنگ نرم که به مثابه جبههای حیاتی است را به مراتب عمیقتر از جنگ سخت میدانند، در توجیه چرایی این گفته خاطرنشان کرد: جنگ نرم یعنی ایجاد تردید در دلها و ذهنهای مردم و شکست در آن به سقوط روحها به قعر جهنم میانجامد.
سه رسالت کلیدی دانشجویان
مهدوی تاکید کرد که دانشجویان در این میدان، افسران جوان جبهه هستند که سه رسالت کلیدی بر دوش آنان قرار دارد.
وی بصیرتافزایی در برابر ابزارهای دشمن همچون شایعهپراکنی، تحریف واقعیتها و ترویج الگوهای غربی که هدفشان تخریب باورهای دینی است را از جمله این رسالتها ذکر و تاکید کرد: این همان هشداری است که رهبری درباره تهاجم فرهنگی برای ریشهکنی هویت ملی دادهاند.
این کارشناس رسانه و بینالملل همچنین پاسخگویی هوشمند با خلق روایتهای اصیل، نه با تقلید از روشهای دشمن، بلکه با تولید آثار هنری، رسانهای و علمی که جوانان را از شبکههای بیگانه بینیاز کند را از دیگر رسالتها برشمرد و گفت: که در جنگ اخیر، تولید کلیپهای انقلابی، تظاهرات ضد جنگ در غرب را سازماندهی کرد.
مهدوی اضافه کرد: نهادسازی انقلابی در دانشگاه از طریق تشکلهایی که کرسیهای آزاداندیشی را به محلی برای تضارب آرا تبدیل میکنند، بیآنکه به عرصهای برای شکافافکنی تبدیل شوند نیز سومین رسالتی است که بر عهده دانشجویان قرار دارد.
وی با تاکید بر این نکته که وظیفه دانشجویان، ایمان روشنبینانه و تحلیل سیاسی عمیق است و باید با ایفای نقش به عنوان افسران جنگ نرم از تقلید کورکورانه پیشگیری و پرهیز و مدلهایی مانند عادیسازی روابط با غرب را تبیین کنند، افزود: از سوی دیگر هویتسازی افتخارآمیز با آگاهی از دستاوردهای علمی و تمایز مردمسالاری دینی از حزبسالاری غربی، سلاح معنوی و مسیر تبیینی است که جز از دانشجویان تحققش بر نمیآید.
این کارشناس رسانه و بینالملل تصریح کرد: دانشجویان به عنوان میراثداران این گفتمان، باید بدانند که هنر متعهد آنان میتواند از یک نمایشنامه انقلابی، اثری ژرفتر از صدها موشک خلق کند و این همان جهاد اکبر است که امام (ره) آن را فراتر از جبهههای نظامی تعریف کرد؛ جبههای که در آن، فکر و قلم، سلاحهای بازدارنده ملت هستند.
انتهای پیام/424/