سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

اروپا برای محافظت کامل از کشتیرانی در دریای سرخ ناو کافی ندارد

مشرق | بین‌الملل | شنبه، 28 تیر 1404 - 17:46
سرخ،درياي،كشتيراني،حملات،عمليات،ناوهاي،محافظت،اروپا،جنگي،دري ...

به گزارش مشرق،کانال تلگرامی مطالعات یمن در مطلبی با عنوان اروپا برای محافظت کامل از کشتیرانی در دریای سرخ ناو کافی ندارد، به گزارش منتشر شده از سوی سایت businessinside در مورد تحولات دریای سرخ پرداخت:
فرمانده عملیات دریایی اروپا برای مقابله با انصارالله اقرار می‌کند که اروپا در مأموریت ضد صنعا، ناوهای جنگی کافی برای محافظت کامل از مسیرهای کشتیرانی در دریای سرخ را در اختیار ندارد.
او همچنین گفت دو کشتی‌ای که اخیراً مورد حمله قرار گرفته‌اند، هیچ‌گونه درخواستی برای اسکورت نکرده بودند.
دریاسالار واسیلیوس گریپاریس، فرمانده عملیات آسپیدس (Aspides) که در پاسخ اتحادیه اروپا به حملات انصارالله ایجاد شده، این هفته گفت که مأموریت اروپا با حفظ موضعی دفاعی در منطقه، دارایی‌هایی برای پشتیبانی از کشتیرانی تجاری فراهم کرده است، اما ماموریت مذکور در چارچوب منابع دریایی‌ای که کشورهای اروپایی داوطلبانه در اختیار گذاشته‌اند، عمل می‌کند و نمی‌تواند درخواست ناوهای بیشتری کند.
گریپاریس گفت که به طور میانگین، مأموریت آسپیدس در هر روز کمتر از یک ناو جنگی فعال در منطقه وسیع دریای سرخ دارد.
او گفت: «از همان ابتدا روشن کردیم که تعداد دارایی‌ها باید با وسعت منطقه عملیات همخوانی داشته باشد، که فقط شامل دریای سرخ نیست.
من موظفم در کل شمال غرب اقیانوس هند و همچنین در خلیج فارس عملیات کنم.
این یعنی ظرفیت محافظتی من محدود است.»
اوایل این ماه، انصارالله دو حمله پیاپی به دو کشتی تجاری مختلف در دریای سرخ انجام دادند که نخستین حملات آنان به کشتیرانی پس از چندین ماه محسوب می‌شود.
در این حملات دوتایی، کشتی‌های باری با پرچم لیبریا و مالکیت یونانی به نام‌های Magic Seas و Eternity C هدف قرار گرفتند و چندین عضو خدمه جان خود را از دست دادند.
حوثی‌ها هر دو کشتی را غرق کردند و گفته می‌شود برخی از بازماندگان را نیز گروگان گرفتند.
گریپاریس در این باره گفت که نه Magic Seas و نه Eternity C پیش از عبور از دریای سرخ، هیچ‌گونه درخواستی برای اسکورت یا حفاظت از عملیات آسپیدس نکرده بودند.
او گفت: «من نمی‌توانم آن‌ها را مجبور به این کار کنم.» او افزود که آسپیدس ارزیابی‌های تهدید، مشاوره و پشتیبانی را از طریق یک بستر آنلاین به اشتراک می‌گذارد که در آن دریانوردان می‌توانند درخواست کمک برای مقابله با دزدی دریایی یا حملات انصارالله را بدهند.
گریپاریس گفت: هر درخواستی که کشتی‌های تجاری برای حمایت به آسپیدس ارائه دهند، ارزیابی می‌شود.
او افزود که بر اساس شرایط عملیاتی و در دسترس بودن ناوهای جنگی یا محافظت نزدیک ارائه می‌شود یا کشتی باید منتظر نوبت بعدی برای دریافت محافظت بماند.
اگر شرکت‌های کشتیرانی یا خود کشتی‌ها نخواهند منتظر بمانند، به‌تنهایی وارد منطقه پرخطر می‌شوند و عواقب آن بر عهده خودشان است.
شرکت‌های Allseas Marine و Cosmoship که به ترتیب مالک کشتی‌های Magic Seas و Eternity C هستند، به درخواست‌های بیزینس اینسایدر برای اظهار نظر درباره علت عدم درخواست حمایت از آسپیدس، پاسخی نداده‌اند.
آسپیدس برای مدتی طولانی در کنار نیروی دریایی آمریکا فعالیت می‌کرد که ناوهای هواپیمابر و ناوهای جنگی را به دریای سرخ و خلیج عدن اعزام کرده بود تا مسیرهای کشتیرانی را از حملات موشکی و پهپادی انصارالله که از پاییز ۲۰۲۳ آغاز شده بود، محافظت کند.
بر خلاف نیروهای اروپایی در چارچوب آسپیدس، ارتش آمریکا علاوه بر انجام عملیات دفاع هوایی، حملاتی هوایی نیز علیه مواضع انصارالله در یمن انجام داده است.
با این حال، دولت ترامپ در ماه مه با مقامات صنعا به توافق آتش‌بس رسید و از آن زمان دیگر در این عملیات‌ها دخالت نداشته است و آسپیدس باید به تنهایی تامین امنیت را در این جغرافیای وسیع بر عهده بگیرد.
آتش‌بس فقط مانع حمله انصارالله به کشتی‌های آمریکایی شد و نیروهای صنعا همچنان به سمت اسرائیل و به سمت کشتی‌های تجاری شلیک می‌کنند.
گریپاریس گفت که این حملات اخیر «تحولی نگران‌کننده است که می‌تواند آزادی ناوبری در دریای سرخ را در پی ضعف عملیات‌های دریایی بی‌ثبات کند.»
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.