حضور دوباره کاظم صدیقی در امامت نماز جمعه تهران رفتاری درخورِ دوران پس از جنگ نبود؛ قصد دارند مردم را ناراضی نگه دارند؟
یک فعال سیاسی درباره حضور بازگشت دوباره کاظم صدیقی به نماز جمعه تهران گفت: اکنون سؤال بزرگ اینجاست که سیاستگذاران و مسئولان ذیربط چگونه به چنین تصمیمی میرسند؟ چگونه در برابر افکار عمومی تا این اندازه بیاعتنا ظاهر میشوند؟ مردم، واقعاً دلآزردهاند. من نمیدانم، اما به هر حال، برخلاف آنچه انتظار میرفت، رفتاری درخورِ دوران پس از جنگ نبود.

یک فعال سیاسی درباره حضور بازگشت دوباره کاظم صدیقی به نماز جمعه تهران گفت: اکنون سؤال بزرگ اینجاست که سیاستگذاران و مسئولان ذیربط چگونه به چنین تصمیمی میرسند؟
چگونه در برابر افکار عمومی تا این اندازه بیاعتنا ظاهر میشوند؟
مردم، واقعاً دلآزردهاند.
من نمیدانم، اما به هر حال، برخلاف آنچه انتظار میرفت، رفتاری درخورِ دوران پس از جنگ نبود.
کد خبر: 724893 | ۱۴۰۴/۰۴/۲۸ ۱۶:۰۰:۰۰
در روزهایی که جایگاه نماز جمعه، بیش از هر زمان دیگری زیر ذرهبین افکار عمومی قرار گرفته، حضور چهرههایی خاص در تریبونهای رسمی، حساسیتبرانگیز شده است.
در همین راستا، کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، نه به واسطه محتوای خطبهها، بلکه به دلیل تداوم حضورش پس از افشای پرونده معروف به «باغ ازگل»، بار دیگر به موضوع بحث در محافل سیاسی و رسانهای بدل شده است.
احمد حکیمیپور، فعال سیاسی در گفتوگو با اعتمادآنلاین به واکاوی ابعاد این موضوع و پیامدهای آن برای جایگاه نماز جمعه و افکار عمومی پرداخته است.
وی اظهار کرد: نماز جمعه محلیست برای وحدت جامعه.
معنای آنکه پس از انقلاب، نماز جمعه در سراسر کشور جای خود را یافت، چیزی نبود جز تحکیم وحدت میان اقشار مختلف، میان تمام سلیقهها.
متأسفانه، مدتهاست که نماز جمعهها به تریبونی جناحی بدل گشته و همین امر موجب شده بسیاری از مردم رغبت خود را از دست بدهند و علاقهشان به این آیین مقدس کاهش یابد.
اخیراً نیز این وضعیت وخیمتر شده و حضور برخی افراد در این مراسم، بیشتر به دامن زدن به اختلاف انجامیده است.
حکیمیپور ادامه داد: توجه داشته باشیم که در خصوص فرزندان ایشان، بارها سخن به میان آمده؛ زمین ازگل و دیگر موارد، در جامعه به بحث و سؤال جدی بدل شده است.
به باور من، حضور این افراد کاملاً نقض غرض بود؛ یعنی در نماز جمعهای که باید نماد وحدت باشد، گویی با این حضور، وحدت جامعه ایران شکسته شد، حتی در منظر جهانی.
اکنون سؤال بزرگ اینجاست که سیاستگذاران و مسئولان ذیربط چگونه به چنین تصمیمی میرسند؟
چگونه در برابر افکار عمومی تا این اندازه بیاعتنا ظاهر میشوند؟
مردم، واقعاً دلآزردهاند.
من نمیدانم، اما به هر حال، برخلاف آنچه انتظار میرفت، رفتاری درخورِ دوران پس از جنگ نبود.
به گفته این فعال سیاسی، میپرسند که چرا عروس و پسر دیگران نمیتوانند مرتکب تخلف شوند، ولی اینان میشوند؟
بهقول معروف، حضور ایشان برای آنها جسارت و امنیت به همراه آورده است.
اگر بنا بود هر عروس و دامادی چنین تخلفاتی مرتکب شوند، در کشور ما بسیاری از شخصیتها و چهرههای شاخص نیز داماد و عروس دارند، پس چرا تنها وابستگان ایشان چنین میکنند؟
معلوم است که خود ایشان مراقبتهای لازم را به عمل نیاوردهاند؛ اگر نگوییم که در جریان بودهاند.
دستگاه قضایی باید تشخیص دهد، اما در هر حال، اینگونه رفتارها نشان میدهد که در مراکز تصمیمگیری کشور، دستهایی هستند که گویا قصد اذیتکردن دارند؛ قصد دارند مردم را ناراضی نگه دارند، به هر طریقی ممکن.
خاطرنشان کرد: این یک نوع لجبازی با افکار عمومیست و به باور من، شکستن جایگاه و اعتبار نماز جمعه است.
فلسفه این مراسم را از معنا تهی میکند.
مگر نه اینکه ازغدی میگفت؛ سخنرانی او پیش از خطبهها بود.
درباره نماز جمعه علوی صحبت میکرد؛ میگفت اگر نماز جمعه، نماز علوی شود، بزرگی مییابد.
چه شد آن نماز جمعههای باشکوه، وحدتآفرین، صفوف فشرده مردمی که سالها در تهران و شهرستانها دیده میشد؟
امروز دیگر آن حال و هوا نیست.
متأسفانه، سلیقهای رفتار میشود؛ اینگونه حرکتها، آن روح همبستگی را از نماز جمعه گرفتهاند.