آموزش استفاده از هوش مصنوعی در تدریس به معلمان
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به ورود فناوری های نو از جمله هوش مصنوعی به فرآیند آموزش، از مدیران خواست تا برنامه های توانمندسازی معلمان را با سرفصل های ملی هماهنگ کرده و بر حضور فعال در اجتماعات حرفه ای تأکید کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رضوان حکیمزاده صبح امروز در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها، اظهار کرد: در بحث کیفیتبخشی آموزش، ابتدا باید به سه پرسش اساسی بپردازیم: چیستی، چگونگی و چرایی کار.
اگر حتی بر چیستی و چگونگی کار به توافق برسیم، آنچه اهمیت بالاتری دارد، تبیین درست چرایی کار است، زیرا نقش اصلی مدیران استانها، راهبری چرایی است.
این تبیین صحیح، انگیزه و اشتیاق جمعی را افزایش میدهد وگرنه فعالیتهایمان صرفاً جنبه رفع تکلیف خواهد داشت.
وی با اشاره به برنامههای در دست اجرا در راستای اقدامات تحولی دولت چهاردهم و اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش ادامه داد: نخستین و محوریترین نکته ما، تحقق واقعی سند تحول بنیادین است؛ تأکید بر روزآمدسازی روشهای یادگیری، بهرهبرداری از رویکردهای مشارکتی و کار گروهی و خلاقیت مورد تأکید سند تحول است.
تفاوت ما با دیگر مدیران اجرایی کشور در همین نقطه است، راهبری آموزشی و تربیتی در اولویت کار ما قرار دارد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در برنامه اصلاح و بهروزرسانی روشهای آموزش با تأکید بر کار مشارکتی، گروهی و خلاق، سه محور اصلی مورد نظر است؛ نخست گفتمانسازی، سپس توانمندسازی و در نهایت تولید محتواست.
وی گفت: اجرای طرح اجتماعات یادگیری معلمان یکی از بسترهای اصلی بوده است تا معلمان مستقیماً در فرآیند مشارکت و اجرا حضور داشته باشند.
طبق آمار تا کنون، 381 هزار و 161 نفر از مدیران و معلمان و راهبران آموزشی ثبتنام و 2364 اجتماع یادگیری تشکیل شده است.
حکیم زاده تأکید کرد: برخلاف نگاه بالا به پایین، این معلمان هستند که باید در فرآیند تولید محتوا سهیم شوند.
دستورالعملهای لازم را برای فعالسازی این اجتماعات تدوین کردیم تا تجربیات و ابتکارات معلمان تبادل و بازخورد مناسب دریافت شود.
از این رو بازخوردها از سطح مدرسه تا سرگروهها و سطح ملی رصد میشود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره فرآیند توانمندسازی معلمان خاطر نشان کرد: چارچوب برنامه توانا، به صورت ملی، استانی و منطقهای در حال اجراست.
تأکید اساتید بر شکلگیری روح جمعی و هویت حرفهای در اجتماعات حضوری است و این که توانمندسازی صرفاً محدود به آموزش مجازی نباشد.
وی افزود: در این دورهها بر سه محور اساسی شامل، صلاحیتهای حرفهای معلمان (طراحی آموزشی و تدریس فعال)، محیط یادگیری مثبت و استفاده مؤثر از فناوریهای جدید مثل هوش مصنوعی تأکید داریم.
از مدیران کل استانها انتظار است که برنامههای توانمندسازی استانیشان با سرفصلهای مصوب ملی هماهنگ باشد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اجتماعات یادگیری معلمان بستر مهمی برای همافزایی و ارتقای کیفی محتوای آموزشی است.
ما به تفکیک استان، تولیدات محتوا را رصد و ارزیابی میکنیم و خواستار تداوم، نظارت هفتگی و مشارکت واقعی معلمان هستیم.
حکیمزاده تصریح کرد: محتوای آموزشی فقط از سوی سازمان پژوهش تولید نمیشود بلکه تعاملی دو سویه میان معلمان و سازمان پژوهش برقرار است.
تولید محتوا باید پویاتر شود و همه منابع اعم از مقالات معتبر، متون تخصصی و تجربیات عملی در دسترس معلمان قرار گیرد.
خواست من از مدیران کل استانها، پیگیری، راهبری و نظارت روزآمد و مرحله به مرحله است تا عدالت آموزشی و کیفیتبخشی واقعی محقق شود.
انتهای پیام/