سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بسته 38‌گانه دولت برای پایداری تجارت خارجی؛ از دیپلماسی تا لجستیک - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | شنبه، 28 تیر 1404 - 13:13
معاون سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به بسته 38 گانه دولت برای پایداری تجارت خارجی، گفت: این طرح جامع موارد زیادی چون دیپلماسی اقتصادی، اصلاح قوانین گمرکی و توسعه لجستیک را شامل می شود.
كرمان،استان،تجارت،صادرات،توسعه،دولت،ديپلماسي،معاون،خارجي،اقت ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سیدمحمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران، صبح امروز در حاشیه دومین جلسه توسعه تجارت استان کرمان در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: کرمان یکی از پرپتانسیل‌ترین استان‌های کشور در حوزه صادرات است.
این استان به واسطه ظرفیت‌های گسترده در تولیدات صنعتی، معدنی و کشاورزی، باید در ردیف استان‌های شاخص در تجارت خارجی قرار گیرد.
به گفته وی، با وجود این ظرفیت‌ها، هنوز استان کرمان به جایگاه واقعی خود در عرصه صادرات دست نیافته است.
اما مجموعه‌ای از تلاش‌ها و اراده جدی از سوی استاندار، اتاق بازرگانی و نهادهای دولتی در جریان است تا موانع یکی‌یکی شناسایی و برطرف شود.
گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، موتور محرک توسعه صادرات
قنادزاده با اشاره به برگزاری نشست‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، افزود: در این جلسات، کارگروه توسعه صادرات به‌صورت ویژه فعال شده و مسائل و چالش‌های حوزه تجارت خارجی در سطح استان بررسی می‌شود.
در نشست اخیر نیز آسیب‌شناسی کاملی از وضعیت کنونی تجارت کشور و استان کرمان صورت گرفت.
معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: بخشی از این مشکلات به نهادهای دولتی مربوط بود و تلاش شد تا با ارائه راهکارهای کاربردی، روند رفع این موانع تسهیل شود.
کرمان به‌عنوان هاب صادراتی منطقه‌ای
قنادزاده در ادامه با اشاره به موقعیت راهبردی استان کرمان، پیشنهاد مهمی مطرح کرد و گفت: با توجه به توانمندی کرمان در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، معادن و فلزات، این استان می‌تواند به یک هاب منطقه‌ای در تجارت خارجی تبدیل شود؛ به‌ویژه در ارتباط با بازارهای هدفی مانند آسیای جنوبی، شبه‌قاره هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس.
وی تأکید کرد که باید نگاه راهبردی‌تری به این قابلیت‌ها داشت و با برنامه‌ریزی هدفمند، زیرساخت‌ها و برندینگ مناسب، سهم استان کرمان در بازارهای بین‌المللی را افزایش داد.
لزوم تقویت دیپلماسی اقتصادی استان‌ها
در بخش دیگری از سخنان خود، قنادزاده بر نقش دیپلماسی اقتصادی در رشد صادرات تأکید کرد و افزود: پیشنهاد شده است که استان کرمان در رویدادهای بین‌المللی حضوری فعال‌تر داشته باشد و خود استاندار با هدایت هیئت‌های تخصصی، نقش محوری در دیپلماسی اقتصادی ایفا کند.
معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران، همچنین خواستار تقویت زیرساخت‌های صادراتی استان از جمله پایانه‌های صادراتی، سایت‌های نمایشگاهی، و زیرساخت‌های حمل‌ونقل شد.
از تولید تا برندینگ؛ زنجیره ناتمام صادرات در کرمان
به گفته معاون سازمان توسعه تجارت مهم‌ترین مانع تحقق جایگاه واقعی استان کرمان در صادرات، ناتمام بودن زنجیره ارزش صادرات است؛ تولیدکنندگان ما غالباً صادرات‌محور نیستند و اگر بخواهیم عام‌تر بگوییم، کشور ما نیز به‌طور کلی صادرات‌محور نیست.
وی افزود: استان کرمان در تولید رشد قابل‌توجهی داشته، اما در بخش‌هایی مانند بازاریابی بین‌المللی، برندینگ، حمل‌ونقل و ارتباطات جهانی هنوز نیازمند توسعه جدی است.
واکنش دولت به جنگ 12 روزه و تداوم پایداری تجارت
قنادزاده در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر جنگ 12 روزه اخیر بر تجارت خارجی، گفت: خوشبختانه با وجود تهدیدهای هوایی، مرزهای زمینی و دریایی کشور فعال ماند و اختلالی جدی در صادرات و واردات ایجاد نشد.
دولت در همان روزهای نخست، بسته‌ای ویژه در 36 بند تصویب و ابلاغ کرد تا از بحران احتمالی جلوگیری شود.
وی ادامه داد: علاوه بر این، دولت یک طرح بلندمدت و جامع نیز در قالب یک بسته سیاستی در 38 سرفصل تدوین کرده که از دیپلماسی اقتصادی گرفته تا اصلاح قوانین گمرکی و توسعه لجستیک را شامل می‌شود.
انتهای پیام/511/