کاتب؛ سکوی تحولآفرین خدمات دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سکوی دیجیتال کاتب با هدف یکپارچهسازی و غیرحضوریسازی فرآیندهای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راهاندازی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان ـ اعظم قویدل سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص امکانات و مزایای سکوی خدمات دیجیتال ثبتی کاتب بیان کرد: با توجه به تنوع و تعدد خدمات سازمان ثبت، وجود یک درگاه واحد و مجتمع برای ارائه کلیه خدمات دیجیتال ثبتی به کاربران، مزایای متعددی برای ذینفعان و بهرهبرداران این خدمات به دنبال خواهد داشت.
وی در ادامه از روند شکلگیری سکوی دیجیتال کاتب سخن گفت و افزود: طراحی و توسعه پلتفرم خدمات دیجیتال ثبتی موسوم به کاتب، از اسفند ماه ۱۴۰۱ آغاز شد و پس از ۱۱ ماه، در دیماه ۱۴۰۲ به بهرهبرداری رسید.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک تأکید کرد: نتیجه ارائه این راهکار، علاوه بر مجتمعسازی کلیه خدمات، سهولت و کاربردپذیری آن است؛ بهطوریکه شهروندان از هر مکان و در هر زمانی از شبانهروز میتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری، به این سامانه دسترسی پیدا کرده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.
قویدل سپس نحوه دسترسی به خدمات کاتب را چنین تشریح کرد: همه خدمات، بر بستر سکوی خدمات دیجیتال ثبتی کاتب و از طریق نرمافزار تلفن همراه کاتب، درگاه وب به نشانی Kateb.ir و همچنین پیامک و کد دستوری #۲۲۸۲* در اختیار شهروندان قرار دارد.
وی درباره ویژگیهای این سکو گفت: از مهمترین قابلیتهای سکوی کاتب میتوان به امکان یکپارچهسازی خدمات الکترونیک سازمان، تسهیل و استانداردسازی ارتباطات بین سامانهها، انسداد بسترهای فسادخیز، کاهش پروندههای قضائی، پایش متمرکز و سیستماتیک خدمات و اجزای آن، ارائه برخی خدمات بهصورت ۲۴ ساعته، خدمات غیرحضوری و کاهش ترددهای شهری، دسترسی ساده و امن، و نیز داشتن دید ۳۶۰ درجه از رفتار متقاضیان و نیازهای آنان اشاره کرد.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک با اشاره به برخی خدمات شاخص ارائهشده در سامانه کاتب گفت:از جمله این خدمات، امکان استعلام گواهی مالکیت بهصورت غیرحضوری و راهاندازی مرکز پایش و نظارت یکپارچه سازمان (CCR) است.
همچنین افراد میتوانند شکایت خود را درباره تمام حوزههای ثبتی و دفاتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق در سامانه کاتب ثبت کنند.
قویدل افزود: کاربران میتوانند از طریق سامانه به جستجوی کلیه اسناد تنظیمی خود در دفاتر اسناد رسمی از سال ۱۳۹۲ به اینسو دست یابند.
همچنین امکان دسترسی به اسناد ازدواج و طلاق، موقعیت مکانی دفاتر رسمی ازدواج و طلاق، و ثبت درخواست خدمات ثبتی بهصورت غیرحضوری نیز فراهم شده است.
وی ادامه داد: در این بخش نیز قابلیتهایی نظیر جستجوی شرکتهای من، شناسه ملی اشخاص حقوقی، جستجوی آگهیهای تاسیس و تغییرات، تعیین نام هوشمند شرکت و مؤسسه، تأیید سمت مدیران شرکتها از طریق پیامک، صدور سند الکترونیک اشخاص حقوقی و اجرای پایلوت فاز اول تأسیس شرکتهای سهامی خاص در استان تهران از جمله خدمات قابلارائه است.
قویدل همچنین درباره خدمات اجرای اسناد رسمی بیان کرد: در این حوزه، امکان جستجوی پروندههای متشکله به طرفیت اشخاص و استعلام ممنوعالخروجی از طریق سامانه فراهم شده است.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک به بُعد فنی سامانه کاتب پرداخت و گفت: در بخش کنترل فناوری مورد استفاده نیز اقدامات موثری انجام شده که شامل مواردی مانند نظارت بر سختافزار، شبکه و سیستمهای عامل، هشداردهی هنگام ایجاد مخاطرات، اقدام سریع در زمان اختلال، نظارت متمرکز بر عملکرد سامانهها، پایش خودکار سرویسها و تبادل اطلاعات با سایر دستگاهها است.
وی در پایان افزود: قابلیتهای دیگر مانند تجزیه و تحلیل عملکردها و گزارشها، نمایش جزئیات تجهیزات شبکه، پیکربندی از راه دور، و در نهایت، بهبود شاخصهای رضایت کاربران و ارتقای کیفیت خدمات سازمان نیز در این سامانه گنجانده شده است.
منبع: مهر