سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کاتب؛ سکوی تحول‌آفرین خدمات دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک

مهر | اجتماعی و حوادث | شنبه، 28 تیر 1404 - 08:58
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سکوی دیجیتال کاتب با هدف یکپارچه‌سازی و غیرحضوری‌سازی فرآیندهای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه‌اندازی شده است.
كاتب،اسناد،سازمان،سامانه،ثبت،ثبتي،ديجيتال،قويدل،سكوي،جستجوي، ...

اعظم قویدل سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص امکانات و مزایای سکوی خدمات دیجیتال ثبتی کاتب بیان کرد: با توجه به تنوع و تعدد خدمات سازمان ثبت، وجود یک درگاه واحد و مجتمع برای ارائه کلیه خدمات دیجیتال ثبتی به کاربران، مزایای متعددی برای ذی‌نفعان و بهره‌برداران این خدمات به دنبال خواهد داشت.
وی در ادامه از روند شکل‌گیری سکوی دیجیتال کاتب سخن گفت و افزود: طراحی و توسعه پلتفرم خدمات دیجیتال ثبتی موسوم به کاتب، از اسفند ماه ۱۴۰۱ آغاز شد و پس از ۱۱ ماه، در دی‌ماه ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک تأکید کرد: نتیجه ارائه این راهکار، علاوه بر مجتمع‌سازی کلیه خدمات، سهولت و کاربردپذیری آن است؛ به‌طوری‌که شهروندان از هر مکان و در هر زمانی از شبانه‌روز می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری، به این سامانه دسترسی پیدا کرده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.
قویدل سپس نحوه دسترسی به خدمات کاتب را چنین تشریح کرد: همه خدمات، بر بستر سکوی خدمات دیجیتال ثبتی کاتب و از طریق نرم‌افزار تلفن همراه کاتب، درگاه وب به نشانی Kateb.ir و همچنین پیامک و کد دستوری #۲۲۸۲* در اختیار شهروندان قرار دارد.
وی درباره ویژگی‌های این سکو گفت: از مهم‌ترین قابلیت‌های سکوی کاتب می‌توان به امکان یکپارچه‌سازی خدمات الکترونیک سازمان، تسهیل و استانداردسازی ارتباطات بین سامانه‌ها، انسداد بسترهای فسادخیز، کاهش پرونده‌های قضائی، پایش متمرکز و سیستماتیک خدمات و اجزای آن، ارائه برخی خدمات به‌صورت ۲۴ ساعته، خدمات غیرحضوری و کاهش ترددهای شهری، دسترسی ساده و امن، و نیز داشتن دید ۳۶۰ درجه از رفتار متقاضیان و نیازهای آنان اشاره کرد.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک با اشاره به برخی خدمات شاخص ارائه‌شده در سامانه کاتب گفت:از جمله این خدمات، امکان استعلام گواهی مالکیت به‌صورت غیرحضوری و راه‌اندازی مرکز پایش و نظارت یکپارچه سازمان (CCR) است.
همچنین افراد می‌توانند شکایت خود را درباره تمام حوزه‌های ثبتی و دفاتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق در سامانه کاتب ثبت کنند.
قویدل افزود: کاربران می‌توانند از طریق سامانه به جستجوی کلیه اسناد تنظیمی خود در دفاتر اسناد رسمی از سال ۱۳۹۲ به این‌سو دست یابند.
همچنین امکان دسترسی به اسناد ازدواج و طلاق، موقعیت مکانی دفاتر رسمی ازدواج و طلاق، و ثبت درخواست خدمات ثبتی به‌صورت غیرحضوری نیز فراهم شده است.
وی ادامه داد: در این بخش نیز قابلیت‌هایی نظیر جستجوی شرکت‌های من، شناسه ملی اشخاص حقوقی، جستجوی آگهی‌های تاسیس و تغییرات، تعیین نام هوشمند شرکت و مؤسسه، تأیید سمت مدیران شرکت‌ها از طریق پیامک، صدور سند الکترونیک اشخاص حقوقی و اجرای پایلوت فاز اول تأسیس شرکت‌های سهامی خاص در استان تهران از جمله خدمات قابل‌ارائه است.
قویدل همچنین درباره خدمات اجرای اسناد رسمی بیان کرد: در این حوزه، امکان جستجوی پرونده‌های متشکله به طرفیت اشخاص و استعلام ممنوع‌الخروجی از طریق سامانه فراهم شده است.
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک به بُعد فنی سامانه کاتب پرداخت و گفت: در بخش کنترل فناوری مورد استفاده نیز اقدامات موثری انجام شده که شامل مواردی مانند نظارت بر سخت‌افزار، شبکه و سیستم‌های عامل، هشداردهی هنگام ایجاد مخاطرات، اقدام سریع در زمان اختلال، نظارت متمرکز بر عملکرد سامانه‌ها، پایش خودکار سرویس‌ها و تبادل اطلاعات با سایر دستگاه‌ها است.
وی در پایان افزود: قابلیت‌های دیگر مانند تجزیه و تحلیل عملکردها و گزارش‌ها، نمایش جزئیات تجهیزات شبکه، پیکربندی از راه دور، و در نهایت، بهبود شاخص‌های رضایت کاربران و ارتقای کیفیت خدمات سازمان نیز در این سامانه گنجانده شده است.