سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مرگ تدریجی اینترنت رقم خورد/ هوش مصنوعی اینترنت را از بین می‌برد؟

مشرق | اجتماعی و حوادث | جمعه، 27 تیر 1404 - 20:41
هوش مصنوعی درحال دگرگون کردن نحوه جست‌وجو و استفاده کاربران از اینترنت است.
كاهش،ترافيك،محتوا،هوش،مصنوعي،پاسخ،اطلاعات،درصد،آنلاين،وب،كاربران

به گزارش مشرق و به نقل از اکونومیست، کاربران به‌جای جست‌وجو در موتورهای معمولی، پرسش‌های خود را از چت‌بات‌ها می‌پرسند و به‌جای دریافت لینک، مستقیما پاسخ می‌گیرند.
نتیجه این است که تولیدکنندگان «محتوا» از خبرگزاری‌ها و انجمن‌های آنلاین گرفته تا سایت‌هایی مثل ویکی‌پدیا با کاهش نگران‌کننده‌ای در ترافیک خود مواجه شده‌اند.
همزمان توافق اقتصادی بنیادین اینترنت هم درحال دگرگونی است.
تا پیش از این، ترافیک انسانی در وب از طریق تبلیغات آنلاین به پول تبدیل می‌شد، اما حالا آن ترافیک هم رو به خشکیدن است.
تولیدکنندگان محتوا به‌طور اضطراری به‌دنبال راه‌هایی هستند تا شرکت‌های هوش مصنوعی را مجبور کنند در ازای استفاده از اطلاعات، هزینه بپردازند.
اگر موفق نشوند، ممکن است وب آزاد به چیزی کاملا متفاوت تبدیل شود.
سقوط مرورگرها
از زمان عرضه چت جی‌پی‌تی در اواخر سال۲۰۲۲، مردم شیوه‌ای نوین برای یافتن اطلاعات آنلاین در پیش گرفته‌اند.
شرکت OpenAI، سازنده این چت‌بات، می‌گوید حدود ۸۰۰میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند.
شرکت اپل اعلام کرده که در آوریل برای نخستین‌بار، تعداد جست‌وجوهای معمولی در مرورگر سافاری کاهش یافته، چرا که کاربران ترجیح داده‌اند پرسش‌های خود را از هوش مصنوعی بپرسند.
انتظار می‌رود «اپن ای‌آی» به‌زودی مرورگر اینترنتی مخصوص خود را نیز عرضه کند.
با این وصف به‌نظر می‌رسد که دیگر کسی به وب‌سایت‌هایی که اطلاعات از آنها استخراج شده، سر نمی‌زند.
آمار چه می‌گوید؟
شرکت «سیمیلار وب» (Similarweb) که ترافیک بیش از ۱۰۰میلیون دامنه اینترنتی را پایش می‌کند، برآورد کرده که ترافیک جست‌وجوی انسانی در سطح جهان تا ژوئن امسال حدود ۱۵درصد کاهش یافته است.
به‌گفته این مؤسسه، از هر ۱۰نفر، ۷نفر پاسخ خود را از چت‌بات می‌گیرند، بی‌آنکه حتی وارد صفحه‌ای شوند که آن پاسخ را فراهم کرده است.
برای سایت‌هایی که درآمدشان از تبلیغات یا اشتراک‌ها تامین می‌شود، کاهش بازدید مساوی است با کاهش درآمد.
گرچه برخی دسته‌ها مانند سایت‌های مربوط به سرگرمی و علاقه‌مندی‌ها همچنان عملکرد خوبی دارند، اما سایر حوزه‌ها به‌شدت آسیب دیده‌اند.
بسیاری از این سایت‌های آسیب‌دیده، همان‌هایی هستند که معمولا به سؤالات کاربران پاسخ می‌دادند.
سایت‌های علمی و آموزشی ۱۰درصد از بازدیدکنندگان خود را از دست داده‌اند.
سایت‌های مرجع ۱۵درصد کاهش ترافیک داشته‌اند.
سایت‌های سلامت تا ۳۱درصد بازدیدکننده کمتری دارند.
پایان تولید محتوا
مرگ اینترنت پیش از این هم پیش‌بینی شده بود؛ بار اول به‌خاطر شبکه‌های اجتماعی و بار دیگر به‌خاطر اپلیکیشن‌های موبایل.
اما هرگز اتفاق نیفتاد.
با این حال، هوش مصنوعی شاید بزرگ‌ترین تهدید حاضر برای آن باشد.
بدین ترتیب وقتی پولی در کار نباشد تولید محتوایی هم در کار نخواهد بود.
راه‌حل
برخی‌ها راه‌حل‌هایی ارائه کرده‌اند که شرکت‌های هوش مصنوعی را مجبور به پرداخت هزینه کند.
همچنین برخی اعتقاد دارند که می‌شود جلوی ورود چت‌بات‌ها را به سایت‌ها و برداشت اطلاعات گرفت.
اگر چنین نشود،حتما تولید محتوا کاهش می‌یابد که این امر البته چت‌بات‌ها را نیز ضعیف‌تر می‌کند.