درباره موضوع ریزگردها تنها حرف زده شده است
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله آب یک موضوع ملی است که استان اصفهان نیز از آن مستثنی نیست اما رویکرد وزارت نیرو در این مورد اشتباه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، اکبر ترکی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به میزبانی دفتر خبرگزاری تسنیم در استان اصفهان برگزار شد با تبریک دهه کرامت در پاسخ به این سوال که پیگیری کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره انحصار تأمین دارو توسط وزیر بهداشت به کجا رسید اظهار داشت: بالاخره در جایی که با انبوه معاملات مالی روبهرو است ممکن است چالشهایی نیز ایجاد شود.
در این زمینه مشکلاتی در سالهای گذشته وجود داشته است.
علاوه بر کمیسیون بهداشت عضو کمیسیون اصل 90 هم هستم و در این کمیسیون نیز پرونده نسبتاً بزرگی درباره غذا و دارو وجود دارد که در چند سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه با آمدن سعید نمکی به وزارت بهداشت و تغییر مدیران ارشد معاونت غذا و دارو این وزارتخانه، رویکرد فعلی شفافسازی مسائل مالی است، افزود: نخستین جلسه در این رابطه یکشنبه هفته آینده به بررسی مشکلات دارویی کشور و شفافسازی در این زمینه اختصاص دارد که اعضای معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت به کمیسیون بهداشت مجلس میآیند.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه تساهل و تسامح باعث شده افرادی با نفوذ در سیستم مدیریتی معاونت غذا و دارو مشکلاتی را ایجاد کنند و امیدوارم با همت وزیر بهداشت و رویکرد کمیسیون بهداشت مجلس، شاهد شفافیت و سالمسازی در معاونت غذا و دارو باشیم.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم که برای جلوگیری از بیمارچاقکنی برخی بیمارستانها و سوق دادن بیماران از بخش دولتی به بیمارستانهای خصوصی چه اقدامی انجام شده است، گفت: در برنامه ششم توسعه رویکرد برخی در مجلس این بود که پزشکان یا باید در بخش خصوصی فعالیت کنند و یا بخش دولتی تا از جابجایی بیمار جلوگیری شود، اما این رویکرد اشکالاتی داشت.
از جمله اینکه پزشکان حاذقی که در بخش دولتی فعالیت کرده و اقشار ضعیفتر به آنها مراجعه میکردند به سمت بخش خصوصی سوق داده شدند؛ بنابراین تبصرهای تدوین کرده و اجازه دادیم پزشکان در نقاط محروم بتوانند هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی فعالیت کنند.
همچنین مردم میتوانند مشکلات این بخش را به معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت گزارش دهند تا این مشکلات رفع گردد.
ترکی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا نقش مجلس در فرآیند اصلاح ساختار بودجه به حاشیه رفته است، بیان کرد: روند گذشته شفاف نبود.
مجلس معمولاً به تبصرهها ورود میکند ولی اصلاً به بودجه شرکتها ورود نمیکند.
نمایندگان بهدنبال قویتر کردن نقش مجلس بودند تا بودجه شرکتها نیز بررسی شود.
80 تا 90 بودجه مربوط به تبصرهها، بودجه جاری است که مشکل آنچنانی هم ندارد اما اصل بودجه مربوط به شرکتها دولتی است.
وی اضافه کرد: پس از تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تغییر ساختار بودجه، لایحه اصلاح ساختار بودجه از مجلس برگشت و 2 هفته در دولت باقی ماند اما متأسفانه تغییر محسوسی بهخصوص در ساختارها ایجاد نشد و مجدداً بودجه را با این تغییرات خدمت مقام معظم رهبری فرستادند، اما ایشان نوشتند راهکارهایی که بر آن تأکید کرده بودند اعمال نشده و بنابراین بودجه باید روند قانونی خود را طی کند و به مجلس برود.
دولت در مجلس تعهد داد در 4 ماه آینده ساختار بودجه را تغییر دهد و به مجلس ارائه کند که هنوز این اتفاق رخ نداده و اقدام خاصی صورت نگرفته است.
جزو امضاکنندگان پیشنهاد تشکیل استان اصفهان شمالی نبودم
نماینده شهرستانهای فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین و میاندشت در مجلس شورای اسلامی درباره سرنوشت پیشنهاد تشکیل استان اصفهان شمالی تصریح کرد: جزو امضاکنندگان پیشنهاد تشکیل استان اصفهان شمالی نبودم و باید ببینیم رویکرد مجلس در این خصوص چیست.
کاشان فرمانداری ویژه دارد، اما متأسفانه بسیاری از اختیارات به آن تفویض نشده و اگر این اقدام در طول 40 سال گذشته انجام میشد، شاید این حرف و حدیثها به وجود نمیآمد.
وی با بیان اینکه بخشی از این پیشنهاد نوعی اقدام انتخاباتی از سوی برخی نمایندگان است، درباره اینکه چرا مجمع نمایندگان استان اصفهان به این پیشنهاد واکنش قاطعی نشان نداد، خاطرنشان کرد: پس گرفتن امضاها به معنای مخالفت بود.
ترکی درباره سرنوشت بدهی هزار میلیارد تومانی بیمهها به دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: این بدهی در گذشته بیشتر بود، اما در بودجه سال 97 به بیمه سلامت اجازه دادیم 7.5 هزار میلیارد اوراق مشارکت داشته باشد و بدهیها را پرداخت کند.
در بودجه سال 98 نیز رقم خوبی دیده شده و پیشنهاد دادند که 500 میلیون دلار با اذن مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برداشت شود و بیمهها بدهیهای دارویی را پرداخت کنند که تا کنون 350 میلیون دلار برداشته و در جای خود هزینه شده است و بهدنبال گزارش هزینهکرد بقیه این بودجه هستیم و انشاءالله آن بخش نیز در جای خود خرج شده باشد.
2 شرکت خودروسازی داخلی حرف حقی میزنند اما اراده باطلی دارند
وی درباره جلوگیری از واردات برخی اقلام توسط معاونت غذا و دارو و رونق بازار قاچاق افزود: این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد و در این خصوص برخی رانتها هم وجود دارد که قرار است در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بررسی شود.
اگر تولید داخلی نداریم باید بهاندازه وارد شود.
مثلاً در صنعت خودرو با انحصار 2 شرکت خودروسازی روبهرو هستیم در حالی که بخشی از آلودگی کلانشهرها به دلیل کیفیت پایین خودروهای داخلی است.
این 2 خودروساز حرف حقی میزنند اما اراده باطلی دارند و بهنام حمایت از کارگر و کالای ایرانی برای خود انحصار ایجاد کردهاند.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در یک طرح واردات خودروهای هیبریدی، برقی و بنزینی-برقی به مدت 5 سال و بدون عوارض گمرکی را تصویب کردیم تا اگر خودروسازان داخلی موفق شدند با آنها رقابت کرده و نمونه داخلی بسازند دیگر این خودروها را وارد نکنیم، اما متأسفانه دولت از خودروسازان داخلی به ناحق دفاع میکند و بخش از مشکلات حوزه غذا و دارو نیز به همین امر برمیگردد.
وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا اقدام جدی برای مقابله با مشکل ریزگردها در استان انجام نشده است، گفت: جلساتی در این زمینه برگزار کردیم که زیاد بازتاب خبری نداشته است.
بخش عمده نگرانی نمایندگان استان به وضعیت تالاب گاوخونی و خطرات انتشار ریزگردهای حاوی فلزات سنگین برمیگردد که ممکن است برای استان اصفهان و حتی استانهای مجاور خطراتی را ایجاد کند اما متأسفانه در این زمینه تنها حرف زده شده است.
رویکرد وزارت نیرو درباره آب اشتباه است
ترکی درباره سرنوشت سامانه دوم آبرسانی به اصفهان و دغدغه مردم درباره سلامت آب اصفهان تصریح کرد: آب دغدغه اصلی مردم استان و کشور و همینطور نمایندگان مجلس است و تمام نمایندگان استان در این زمینه یکصدا هستند.
آب یک موضوع ملی است که استان اصفهان نیز از آن مستثنی نیست، اما رویکرد وزارت نیرو در این خصوص اشتباه است.
وی با بیان اینکه راهکار وزیر نیرو برای معضل آب، محدود به صرفهجویی و تغییر شغل کشاورزان است، بیان کرد: هر 2 این موارد به نوعی اشتباه است، چون صرفهجویی از گذشته تاکنون در دستور کار مردم بوده و سیاستگذار کلان دیگر نباید این حرف را بزند.
ایران در زمینه تولیدات کشاورزی همواره چهارمین تا هجدهمین کشور جهان بوده است و حالا به کشاورز بگوییم چون آب کم است شغل خود را تغییر بده؟
این در حالی است که خلیجفارس، دریای عمان و دریای خزر را داریم، اما هنوز در زمینه شیرین کردن آب اقدامی صورت نگرفته است و وزیر نیرو نیز میگوید به استفاده از آبهای ژرف و شیرین کردن آب فکر نکنیم.
نماینده شهرستانهای فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین و میاندشت در مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری برای تصویب فاز نخست طرح مطالعه جمعآوری آبهای منابع داخلی از غرب استان در سفر آینده رئیسجمهور به استان اصفهان گفت: باید طرح انتقال آب از خلیج فارس و استفاده از آبهای ژرف را در دستور کار قرار دهیم.
متأسفانه وزیر نیرو در سفر به اصفهان نه از 4 شهرستانی که با مشکل آب شرب مواجه هستند بازدید کرد و نه از سد زایندهرود.
از طرف دیگر، نه در دوره گذشته و نه در دوره جدید وزارت نیرو عزم جدی برای برطرف کردن مشکل آب اصفهان ندیدیم.
انتهای پیام/ح