خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 26 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بسیاری دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان در خواندن و نوشتن مشکل دارند - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | پنجشنبه، 26 تیر 1404 - 09:12
رئیس مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان گفت: مشکل جدی در زمینه سواد پایه در میان دانش آموزان استان مشاهده می شود؛ به ویژه در ورودی های پایه هفتم، بسیاری از دانش آموزان مناطق مختلف استان در خواندن و نوشتن دچار مشکل هستند.
استان،آموزش،بلوچستان،سيستان،آموزشي،ابتدايي،معلمان،پرورش،دهان ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، محمدنور دهانی در نشست شورای آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان که با حضور رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در استانداری برگزار شد، ضمن خیرمقدم به مسئولان ملی و استانی، به بیان مهم‌ترین مسائل حوزه آموزش و پرورش پرداخت.
رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با اشاره به معضل بی‌سوادی در دوره ابتدایی گفت: متأسفانه در گزارش‌های متعددی که به ما می‌رسد، مشکل جدی در زمینه سواد پایه در میان دانش‌آموزان استان مشاهده می‌شود؛ به‌ویژه در ورودی‌های پایه هفتم، بسیاری از دانش‌آموزان مناطق مختلف استان در خواندن و نوشتن دچار مشکل هستند.
این موضوع به ترک تحصیل و ضعف آموزشی در پایه‌های بالاتر منجر می‌شود که نمود آن را در میانگین نهایی امسال مشاهده کردیم.
انتظار می‌رود مسئولان وزارتخانه با برنامه‌ریزی و تدابیر ویژه، این معضل بزرگ را برطرف کنند.
وی افزود: استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص، از جمله دوزبانگی و پراکندگی جمعیت، نیازمند نگاهی متفاوت در تدوین محتواهای آموزشی است، چرا که محتوایی که در استان‌های مرکزی کاربرد دارد، لزوماً در این منطقه مؤثر نیست.
دهانی تأکید کرد: چنانچه در قوانین، بخشنامه‌ها یا آیین‌نامه‌های آموزش و پرورش به‌ویژه در حوزه ابتدایی، نیاز به اصلاح و تعدیل وجود داشته باشد، ما در مجمع نمایندگان و به‌ویژه در کمیسیون آموزش آمادگی پیگیری و همکاری کامل داریم.
نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی به جایگاه معلمان خرید خدمات پرداخت و گفت: در استان، بخش زیادی از معلمان ابتدایی از این قشر هستند که سال‌هاست با سختی و در مناطق محروم تدریس می‌کنند.
جا دارد وزارتخانه برای انگیزه‌بخشی و تبدیل وضعیت این معلمان تدابیر ویژه‌ای بیندیشد، چرا که در مدارس چندپایه، عشایری و مناطق صعب‌العبور، این عزیزان نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.
وی با اشاره به آزمون‌های استخدامی ماده 28 بیان داشت: در حال حاضر رشته‌های متعددی جذب آموزش ابتدایی می‌شوند، و این مسئله کیفیت آموزش را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
با توجه به کمبود نیرو، وزارتخانه مجبور به چنین پذیرشی است، اما ضروری است برنامه‌های تقویت و توسعه حرفه‌ای معلمان به شکل جامع‌تری اجرا شود.
رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان پیشنهاد داد: در استان سیستان و بلوچستان با ایجاد ادارات تکنولوژی و گروه‌های آموزشی قطب موافقت گردد و دوره‌های یک‌ساله مهارت‌آموزی زیر نظر دانشگاه فرهنگیان برای معلمان جدیدالاستخدام در این ادارات برگزار شود تا کیفیت آموزشی ارتقا یابد.
دهانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: خانم دکتر، می‌دانیم که دغدغه‌مند هستید و همکاران آموزشی ما از برنامه‌های مدون شما یاد می‌کنند، اما تراکم بالای کلاس‌ها در استان و رشد جمعیت، نیازمند برنامه‌ریزی ویژه است.
همچنین گلایه خود را نسبت به ظرفیت پایین پذیرش دانشگاه فرهنگیان در استان اعلام کرده‌ایم؛ تا زمانی که این مسئله با یک چشم‌انداز اصولی حل نشود، کمبود معلم ادامه خواهد داشت.
وی ضمن قدردانی از صفرزایی مدیرکل آموزش و پرورش استان به عنوان یکی از متخصصان و نخبگان تعلیم و تربیت، از تلاش‌های مدیرکل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان و خیرین مدرسه‌ساز در تجهیز و نوسازی فضاهای آموزشی استان تشکر کرد.
دهانی در پایان گفت: از حضور مسئولان ملی در استان سپاسگزاریم و امیدواریم این سفر برای فرزندان این مرز و بوم و دغدغه‌مندان تعلیم و تربیت، مایه خیر و برکت باشد.
انتهای پیام/