نبود زیرساخت شارژ خودروهای برقی چالشی در مسیر حملونقل پاک - تسنیم
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت:نبود زیرساخت های مناسب در ساختمان ها برای شارژ خودروهای برقی دغدغه جدی است و باید در طراحی و اجرای پروژه های ساختمانی شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد،سید محمد رضا موسوی تقی آبادی در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید از ایستگاه های شارژ خودرو های برقی در مشهد ، با اشاره به رشد فزاینده استفاده از خودروهای برقی در کشور اظهارکرد:با افزایش تعداد این خودروها، نیاز به زیرساختهای شارژ در محل پارک خودروها، بهویژه در ساختمانهای مسکونی و تجاری، روز به روز محسوستر میشود؛ اما متأسفانه این نیاز مهم تاکنون به شکل نظاممند در طراحیها دیده نشده است.
موسوی تقی آبادی افزود:پیشبینی ایستگاههای شارژ عمومی در برجهای پرتراکم، مراکز تجاری، و حتی ساختمانهای اداری باید بخشی از فرآیند طراحی اولیه باشد و این مهم باید در معماری، تأسیسات الکتریکی، و نحوه تأمین توان برق ساختمان لحاظ شود.
وی با بیان اینکه ایمنی در فرآیند شارژ یکی از چالشهای اصلی است، تصریح کرد: استفاده از تجهیزات غیراستاندارد، اتصالات ناایمن یا کابلکشی غیرمهندسی میتواند به حوادث برقگرفتگی یا آتشسوزی منجر شود.
همچنین پریزها و کابلهای تغذیه شارژر باید دارای ارت مناسب و مقاومت پایین باشند، در غیر این صورت سیستم دچار اختلال شده و خطای ارت اعلام میکند.
عضو هیئت مدیره رشته برق سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی یکی دیگر از مشکلات رایج، نبود الزام صریح در مقررات ملی ساختمان برای تأمین زیرساخت شارژ است.
بسیاری از پروژههای در حال ساخت فاقد فضای اختصاصی برای نصب شارژر، ظرفیت کافی در تابلو برق، یا مسیرهای مطمئن کابلکشی هستند.
در برخی ساختمانها حتی امکان افزودن این زیرساختها پس از پایان ساخت نیز عملاً وجود ندارد یا مستلزم هزینههای بسیار بالا است.
موسوی تقی آبادی تأکیدکرد:ضروری است که مباحث مرتبط با خودروهای برقی به ویژه در مباحث 13 (تأسیسات برقی) و 19 (صرفهجویی در مصرف انرژی) مقررات ملی ساختمان وارد شده و الزامآور شود.
همچنین باید راهکارهای تفکیک مصرف برق شارژر از برق واحدهای مسکونی و نظام تعرفهگذاری مشخص برای آن تعریف شود.
وی با بیان اینکه محل نصب شارژر باید از نظر ایمنی و ترافیکی نیز مناسب باشد افزود:نباید صرفاً به نصب شارژر در هر نقطهای از پارکینگ اکتفا کرد؛ باید به فضای مانور خودرو، تهویه، دسترسی آتشنشانی، و دوری از منابع اشتعال نیز توجه داشت.
عضو هیئت مدیره رشته برق سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی تأکید کرد:پذیرش فناوری خودروهای برقی بهمعنای الزام در تغییر نگاه ما به طراحی ساختمان و شهر است.
اگر ساختمانها نتوانند به نیاز شارژ پاسخ دهند، این فناوری پایدار در همان آغاز مسیر با مانع روبهرو خواهد شد.
وقت آن رسیده که سازندگان، طراحان و قانونگذاران، همسو با تحولات جهانی، برای این نیاز جدید زیرساختی، برنامهریزی دقیق و الزامآور داشته باشند.
انتهای پیام/282