هویت انسان ایرانی در گذر تاریخ، تجلی پایداری، فرهنگ و دینمداری است - تسنیم
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تأکید بر ضرورت بازخوانی روایت انسان ایرانی در بستر تاریخ، گفت: هویت انسان ایرانی در گذر تاریخ همواره تجلی گر پایداری، فرهنگ و دین مداری بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، زهرا روحاللهی امیری در سوگواره اشراق که در معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با تأکید بر لزوم تأملی عمیق در چیستی و کیستی انسان ایرانی، اظهار کرد: برای ترسیم روایتی روشن از انسان ایرانی، نخست باید به پرسشی بنیادین پاسخ دهیم؛ «انسان کیست و چیست؟» پرسشی که هر انسانی در هر نقطه از عالم، در هنگامه درنگی فلسفی یا اعتقادی، ناگزیر با آن روبهرو میشود.
وی افزود: انسان در مسیر شناخت خویش، یا در مدار نیازهای مادی محدود متوقف میماند و هستی را در تأمین غرایز و آرمانهای زودگذر خلاصه میکند، یا با نگاهی ژرفتر و آرمانیتر، برای خویش افقی بلندتر میگشاید و با تعریف اهدافی متعالی، قلههای انسانیت را جستوجو میکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم ادامه داد: اگر بخواهیم به درکی درست از انسان ایرانی دست یابیم، باید روایت او را در آینه تاریخ و تمدن بنگریم؛ زیرا هیچ هویتی بدون رجوع به پیشینه خویش معنایی روشن نمییابد و مرور این مسیر تاریخی آشکار میسازد که سه خصیصه برجسته، شالوده هویت ایرانی را شکل داده است؛ پایداری، فرهنگپروری و دینمداری.
روحاللهی امیری نخستین خصیصه را «پایداری» دانست و گفت: تاریخ این سرزمین، از سپیدهدم حیات تمدنی تا امروز، سرشار از فصلهای پرفرازونشیبی است که ایران و ایرانی را بارها در معرض تهاجم و تهدید قرار داده است؛ از هجوم اقوام مهاجم پیشا آریایی تا حضور مغولان و ترکها و رومیان، این سرزمین پیوسته جولانگاه نبردها و بحرانها بوده است.
وی اضافه کرد: بااینحال، ایرانیان یا ایستادگی کردند یا اگر در برههای مغلوب شدند، در پرتو روحی ققنوسوار، قدرت خویش را بازآفریدند و دوباره قد برافراشتند.
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) دومین خصیصه را سرمایه سترگ فرهنگی و تمدنی دانست و بیان کرد: ایران پیش از اسلام، در میان تمدنهای باستانی همچون مصر، روم و یونان، آوازهای بلند داشت و در عرصههایی چون معماری، هنر و ادب، پیشگام بود.
این میراث، پس از اسلام نهتنها استمرار یافت، بلکه در پیوند با فرهنگ اسلامی، به اوجی تازه رسید؛ چنانکه در روزگار آلبویه و پس از آن، تمدن ایرانیاسلامی بر تارک تمدن جهانی درخشید و مفاخر بزرگی همچون ابنسینا و خوارزمی، پایههای علم و فرهنگ جهان را استوار ساختند.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) سومین ویژگی را دینداری ایرانیان دانست و تصریح کرد: دین در زندگی ایرانیان هیچگاه صرفاً به عبادت فردی محدود نبوده است؛ چه در دوران زرتشتیان، مسیحیان و مانویان، و چه پس از اسلام، دینداری ایرانیان در همه شئون اجتماعی و سیاسی تجلی داشته است و پذیرش اسلام از سوی ایرانیان، نمونهای از عقلانیت و حقیقتجویی آنان بود؛ حقیقتجوییای که در پیوندی وثیق با مکتب اهلبیت(ع) تبلور یافت.
روحاللهی امیری عنوان کرد: ایرانیان امام حسین(ع) را نهتنها الگویی مظلوم بلکه نماد ایستادگی و عدالتخواهی دانستهاند؛ مفهومی که در تار و پود هویت ملی آنان ریشه دوانده است و شعار «هیهات منالذلة» امام حسین(ع) روحی تازه در تاریخ مقاومت ایرانیان دمید و امروز نیز میراثدار همان آرمان آزادی و عدالت در برابر ظلم و سلطهطلبی است.
وی تأکید کرد: تاریخ این سرزمین گواهی میدهد که ایرانیان هرگز برده هیچ سلطهجویی، چه سیاسی و چه فرهنگی، نبودهاند و در مسیر تحقق آرمانهای بزرگ انسانی، پرچمدار دفاع از مظلومیت و عدالت بوده و هستند و امید است که در سایه عنایت حضرت ولیعصر(عج)، این پرچم عدالتخواهی در بلندای جهان به اهتزاز درآید.
انتهای پیام /