فاصله چشم گیر تولید خودرو با هدف ۱۴۰۴/ تنها ۱.۴ میلیون خودرو تولید شد+ فیلم
دبیر انجمن قطعهسازان کشورگفت: با توجه به برنامهریزی برای تولید سه میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴، نیاز به سرمایهگذاریهای کلان و اساسی داریم، که متأسفانه تا کنون محقق نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری - آرش محبینژاد، دبیر انجمن قطعهسازان کشور، در نشست خبری امروز خود اظهار داشت: با توجه به صورتهای مالی سال گذشته، شرکتهای خودروسازی دچار زیان انباشتهای به مبلغ ۵۷۵ هزار میلیارد تومان هستند و کل بدهی آنها به ۶۲۳ همت میرسد.
بررسیها نشان میدهد که اختلاف بین بدهی جاری و بدهی بلندمدت به مراتب کاهش یافته و این امر نشاندهنده شرایط نامساعد صنعت خودروسازی است.
وی با بیان اینکه متأسفانه، شرکتهای خودروساز نتوانستهاند سرمایهگذاری بلندمدت انجام دهند و از تسهیلات لازم بهرهمند شوند گفت: این شرایط، صنعت قطعهسازی و خودروسازی کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.
از نظر تکنولوژی، دانش فنی و تجهیزات، این صنعت به عقبماندگی قابل توجهی دچار شده است.
او بیان کرد:ظرفیت تولید قطعهسازی کشور هنوز حدود دو میلیون و دویست هزار دستگاه خودرو است و ظرفیت خودروسازی تنها یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو است.
محبی نژاد بیان کرد : با توجه به برنامهریزی برای تولید سه میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴، نیاز به سرمایهگذاریهای کلان و اساسی داریم، که متأسفانه تا کنون محقق نشده است.
حال، با پایان برنامه ۱۴۰۴، ما شاهد تولید یک میلیون و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال گذشته بودهایم.
محبی نژاد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص واگذاری سهام سایپا و خصوصی سازی این خودروساز اظهار داشت: سند خصوصی سازی صنعت خودرو از سوی این انجمن و زنجیره تامین تهیه شده است که در این سند، به خصوصی سازی در چهار بخش اهلیت، رفع تعارض، تعهدات متقابل و ضد انحصار پرداخته شده است.
وی افزود: کسانی که متقاضی خصوصی سازی هستند باید اهلیت در دو قسمت فنی و مالی داشته باشند از این رو شاید این شخص مورد نظر اهلیت مالی داشته باشد اما باید اهلیت فنی و تجربه نیز در صنعت خودروسازی داشته باشد.
عضو انجمن قطعه سازان با تاکید بر اینکه ما فرد با صلاحیت و اهلیت زیاد داریم، تاکید کرد: خریداران باید از فعالان صنعت خودرو باشند و در عین حال اهلیت مالی لازم را هم داشته باشند.