آئیننامه دفاتر خدمات الکترونیک شهر پس از ۱۷ سال به صحن شورا آمد
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران گفت: آئیننامه دفاتر خدمات الکترونیک شهر پس از ۱۷ سال به صحن شورای اسلامی شهر تهران آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد صادقی عضو و رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه سیصد و چهل و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: برای نخستین بار پس از گذشت ۱۷ سال، موضوع آئیننامه دفاتر خدمات الکترونیک شهر در دستور کار صحن شورای شهر تهران قرار گرفته است.
وی با اشاره به فرآیندهای طولانی و چالشهای قانونی پیشین در این حوزه گفت: تا به امروز هیچ آئیننامه انضباطی و اجرایی مصوب شورای شهر در این خصوص وجود نداشت و هرگونه مصوبهای در این زمینه با استناد به عدم تصویب آن در شورا، از سوی فرمانداری یا دیوان عدالت اداری رد میشد.
صادقی افزود: در طول این سالها، ملاک عمل مراجع قانونی نه آئیننامه اجرایی مصوب شورا بود و نه آئیننامه انضباطی، و در نتیجه، نظارت دفاتر خدمات الکترونیک الزام قانونی نداشت.
اما در چارچوب برنامه چهارم توسعه و با اقداماتی که از سوی شورای شهر صورت گرفت، مقرر شد که این آئیننامه به صحن شورا ارائه شود.
به گفته وی، این آئیننامه حدود یک سال و نیم است که در دستور کار شورا قرار گرفته و اقدامات متعددی پیرامون آن انجام شده است.
در ابتدای امر، شهرداری لایحهای ارائه داد که به موجب آن، تمامی اختیارات تدوین آئیننامه به شهرداری واگذار شود.
این لایحه پس از بررسی در جلسات مشترک کمیسیونهای معماری و شهرسازی و برنامه و بودجه، رد شد.
چراکه شورای شهر نمیتواند اختیار آییننامهنویسی را به طور کامل به شهرداری تفویض کند.
صادقی ادامه داد: پس از آن، شهرداری یک مجلد حدود ۴۰ صفحهای به شورا ارائه کرد که آن نیز مورد تأیید قرار نگرفت و مقرر شد که این نسخه با توجه به اینکه ارتباطی به موضوع دفاتر خدمات الکترونیک ندارد، از این روند جدا شود.
در ادامه، نسخهای مشترک از آئیننامه با نظرات دو کمیسیون شهرسازی و برنامه تنظیم شد.
با دستور آقای عباسی و همراهی آقای آخوندی، جلسات مشترکی نیز با حضور اعضا برگزار شد.
وی تأکید کرد: امروز برای نخستین بار، این آئیننامه به شورا آورده شده و امیدواریم پس از تصویب، مبنای استناد مجموعههای نظارتی و قضائی قرار گیرد.
از جمله دستاوردهای این آئیننامه میتوان به موارد زیر اشاره کرد: ساماندهی قانونی فعالیت دفاتر، شفافسازی روابط، شکستن انحصار، ایجاد رقابت عادلانه، برگزاری آزمون برای ورود به عرصه فعالیت دفاتر، ایجاد نظام نظارت مستمر شورای شهر در قالب کمیته راهبری، حضور نمایندگان دفاتر در فرآیندهای تصویب، تشویق سرمایهگذاری با صدور مجوز سهساله (که پیشتر یکساله بود)، ارائه خدمات برخط توسط شهرداری، ایجاد نظام دو مرحلهای انضباطی و نیز تفکیک مصوبات ضروری از دستورالعملهای اجرایی.
در پایان، صادقی گفت: اگر اجازه بفرمائید، بنده وارد بحث بررسی نسخه مشترک کمیسیون شهرسازی و کمیسیون برنامه در خصوص این آئیننامه خواهم شد.