75 درصد مردم از پاسخگویی نظام اداری رضایت ندارند
رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریت های اداری سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: در نظرسنجی انجام شده در اسفند سال گذشته، 75 درصد مردم کشور از عملکرد نظام اداری در پاسخگویی به شکایات و مطالبات خود ابراز نارضایتی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، کامل داوودی، رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریت های اداری سازمان اداری و استخدامی کشور صبح امروز در جلسه شورای اداری استان البرز گفت: در نظرسنجی اسفند سال گذشته، 75 درصد مردم کشور از عملکرد نظام اداری در پاسخگویی به شکایات و مطالبات خود ابراز نارضایتی کردهاند.
وی با اشاره به نمونههای موفق جهانی نظیر شمارههای 120 در کره جنوبی، 8888 در فیلیپین و 1234 در چین خاطرنشان کرد: در کشور ما شمارههای متعددی برای ثبت و گزارش شکایات وجود دارد اما سامانهای واحد، سریع و کارآمد برای رسیدگی فوری به نحوه و کیفیت خدمات اداری وجود ندارد.
رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریت های اداری سازمان اداری و استخدامی کشور از اجرای آزمایشی سامانه فوریتهای اداری در استان قزوین طی 44 روز گذشته خبر داد و افزود: در این مدت 140 شکایت ثبت و بیش از 4 هزار و 700 تماس مردمی دریافت شد که بسیاری از آنها عمومی یا خارج از موضوع رسیدگی بودهاند.
داوودی با اشاره به اینکه شکایات معتبر در کمتر از سه ساعت پاسخ داده شدند، تأکید کرد: هدف این سامانه، پاسخدهی سریع، افزایش رضایت شهروندان و شناسایی دقیق نقاط بحرانی در ساختار خدماترسانی است.
این طرح بدون تحمیل هیچگونه هزینهای به دولت و با استفاده از ظرفیتهای موجود بازرسیها اجرا میشود و میتواند از تکرار نارضایتیهای گسترده جلوگیری کند.
رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریت های اداری سازمان اداری و استخدامی کشور بیان کرد: در مدل جدید، برای مدیران و دستگاههای اجرایی کارنامه عملکردی صادر خواهد شد؛ به صورت هفتگی، سهماهه، 6 ماهه و سالانه.
این ارزیابیها به شناسایی دقیق مدیران کمکار و اصلاح فرایندهای پرخطا کمک میکند.
داوودی در پایان با اعلام راهاندازی شماره تلفن 128 به عنوان خط اختصاصی سامانه فوریتهای اداری بیان کرد: زیرساخت فنی این سامانه با همکاری اپراتور ایرانسل و با هزینه رایگان برای مردم تأمین شده و دستورالعملهای اجرایی آن در آستانه تصویب در هیئت وزیران است.
رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریت های اداری سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به مشکلات گسترده در ارائه خدمات به مردم اظهار کرد: فرایند دریافت خدمات اداری در بسیاری از دستگاههای اجرایی کشور، شفاف نیست و مردم بهصورت آزمون و خطا باید مسیر را پیدا کنند، نه برگه مشخصی وجود دارد و نه راهنمایی روشنی برای شروع و پایان کار.
وی افزود: در استان قزوین شاهد بودیم که برخی خدمات بدون دلیل قانونی متوقف شده و تنها به دلیل بیحوصلگی یا غیبت کارکنان، کار مردم معطل مانده است.
در بسیاری از دستگاهها، تلفنهای گویا و سامانههای ارتباطی فعال نیستند و اطلاعرسانی مؤثری انجام نشده است؛ بهطوریکه مردم از شهرستانها بدون راهنمایی مشخص به ادارهای مراجعه میکنند، اما با دربهای بسته مواجه میشوند.
داوودی با اشاره به نمونهای از مراجعه شخصی خود گفت: ساعت 12:25 ظهر برای دریافت خدمت به یکی از دستگاهها مراجعه کردم، اما در بسته بود و کسی پاسخگو نبود؛ این وضع در بانکها، بیمهها و گمرک نیز بهوفور دیده میشود.
برخی کارکنان نسبت به قوانین اداری و حقوق شهروندی ضعیف هستند و در برخی موارد، جایگزینی برای مدیران غایب پیشبینی نشده و این امر روند ارائه خدمت را مختل کرده است.
رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریت های اداری سازمان اداری و استخدامی کشور به ارزیابی عملکرد ادارات استان قزوین اشاره کرد و ادامه داد: اداره کل ورزش و جوانان استان البرز ضعیفترین عملکرد را در این ارزیابی داشت، در حالی که بنیاد شهید و امور ایثارگران کمی بهتر عمل کرده است.
به برخی مدیران تذکر داده شده و برخی نیز جابجا یا بازنشسته شدهاند.
وی با بیان اینکه این مرکز پس از پایان مأموریت خود در استان قزوین، از روز شنبه وارد استان البرز خواهد شد و پس از آن به استانهای آذربایجان شرقی، غربی و خوزستان یا هرمزگان خواهد رفت، از مدیران استان البرز خواست در اجرای دقیق برنامههای نظارتی مشارکت فعال داشته باشند و از راهاندازی کارگروه شبکه اجتماعی در سامانه نظارت خبر داد.
رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریت های اداری سازمان اداری و استخدامی کشور اذعان کرد: پک آموزشی و دستورالعملهای اجرایی آماده شده و بهزودی به دستگاهها ابلاغ خواهد شد.
هدف ما افزایش شفافیت، ارتقای رضایت عمومی و کاهش بروکراسی فرسایشی در نظام اداری کشور است.
انتهای پیام/