بیمه جنگی شامل منطقه خلیج فارس نشد/ افزایش هزینه حمل دریایی بر قیمت کالا
عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی با بیان این که منطقه خلیج فارس مشمول بیمه جنگی نشد،گفت:اما شرکت های کشتیرانی به دلیل عدم اطمینان هزینه حمل را افزایش داده اند که مستقیماً به قیمت نهایی کالا منتقل می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزبه مختاری عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی با اشاره به ناآرامیهای حاصل از فعالیتهای رژیم صهیونیستی بر امنیت دو تنگه هرمز و باب المندب و فعالیتهای دریایی اظهار کرد: تنگه هرمز و منطقه خلیج فارس از سوی شرکتهای بیمه مشمول بیمه جنگی شناخته نشدهاند.
وی افزود: با وجود عدم اعلام رسمی وضعیت جنگی، ریسکهای عملیاتی برای شرکتهای کشتیرانی در این منطقه بالاست و همین مسئله موجب افزایش هزینه حمل دریایی میشود.
وی ادامه داد: هزینههای ناشی از این ریسکها، بهصورت مستقیم یا از طریق سوشارژها و مدلهای خاص محاسبه، بر نرخ حمل بار و در نهایت بر قیمت تمامشده کالا تأثیر میگذارد.
به گفته او، در حالیکه مردم در زندگی روزمره کمتر متوجه اثرات حملونقل دریایی میشوند، بیشترین تأثیر افزایش هزینهها روی سفره خانوارها نمایان میشود.
وی با اشاره به اینکه شرکتهای بیمه تنها در صورت وقوع رسمی جنگ، بیمه جنگی اعمال میکنند، یادآور شد: در خلیج فارس جنگی رخ نداده و تنها تأثیرات روانی و ترس از درگیری، نرخها را تحت تأثیر قرار داده است.
عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی بیان کرد: به دلیل تحریمها نیز بخشی از شرکتهای خارجی تمایلی به همکاری با بنادر ایران ندارند که این مسئله باعث کاهش کیفیت خدمات و افزایش هزینههای حمل میشود.
برای مثال، کشتیهایی که بار را به جبلعلی میبرند، نرخ پایینتری نسبت به مسیر بندرعباس دریافت میکنند.
برخلاف خلیج فارس، در بابالمندب حوادثی رخ داده و هنوز منبع تهدید در آنجا فعال است.
از این رو، بیمهها همچنان منطقه را پرریسک تلقی میکنند.
مختاری اضافه کرد: 20 درصد انرژی جهان از خلیج فارس عبور میکند و به همین دلیل، این منطقه حتی نسبت به بابالمندب اهمیت راهبردی بیشتری دارد.
کاهش یا افزایش هزینه حمل دریایی به آرامش منطقه و افزایش تعداد شرکتهای علاقهمند به همکاری با بنادر ایران بستگی دارد.
انتهای پیام/