خاموشیهای نامنظم؛ قطعی برق بدون اعلام قبلی برای چیست؟
یک منبع آگاه به اعتماد گفت: قطعیهای برق بدون برنامه ممکن است ناشی از مشکلات فنی، شرایط جوی نامساعد یا سایر عوامل پیشبینی نشده باشد و این نوع خاموشیها معمولا با خاموشیهای برنامهریزیشده که با هدف تعمیرات یا توسعه شبکه انجام میشوند و اطلاعرسانی قبلی دارند، متفاوت هستند.

کد خبر: 723950 | ۱۴۰۴/۰۴/۲۳ ۱۲:۴۵:۰۰
ندا جعفری-کمکم به روزهای پایانی تیرماه نزدیک میشویم و هر روز هم هوا گرمتر میشود، در حالی که دکمه تند کولر را میزنم به این فکر میکنم که چرا کولر هم دیگر نایی برای خنک کردن ندارد با سرایدار ساختمان تماس میگیرم که سری به کولر واحد ما در پشت بام بزند که بلافاصله برق هم قطع میشود.
با گوشی موبایلم سامانه اعلام قطعیهای برق را سرچ میکنم تا از زمان قطعیهای برق تهران مطلع شوم، اما در کمال تعجب اصلا برای منطقه ما و برای امروز خاموشی از قبل اعلام نشده است.
به گزارش اعتماد، به این موضوع فکر میکنم که چقدر میتوان به جدولهایی که از سوی توانیر منتشر میشود، اعتماد کرد؟
مسوولان این شرکت همیشه ادعا کردهاند که قطعیهای برق با برنامه بوده و مردم میتوانند از زمان قطعی برق مطلع شوند، اما چرا در برخی مناطق خاموشیها بیبرنامه اتفاق میافتد و بدون اطلاع قبلی و به صورت ناگهانی برق منازل یا محل کار مردم قطع میشود؟
این موضوع را با همکارانم در میان میگذارم، آنها هم میگویند با وجود انتشار جدول خاموشیها، ناهماهنگیهایی میان زمانبندیهای اعلام شده و زمان واقعی قطعی برق وجود داشته و از این موضوع گلایه دارند و به مناطقی اشاره میکنند که با خاموشیهای غیرمنتظره روبهرو شدهاند و میگویند اغلب این خاموشیها در محلههای انقلاب، نوبنیاد، اقدسیه، گیشا، مرزداران، توحید و شریعتی رخ داده و احتمالا در سایر نقاط تهران نیز مشترکان همین تجربه را داشتهاند.
با یکی از مسوولان در توانیر تماس میگیرم تا علت این قطعیهای بدون برنامه را مطلع شوم، او میگوید: این قطعیهای بدون برنامه ممکن است ناشی از مشکلات فنی، شرایط جوی نامساعد یا سایر عوامل پیشبینی نشده باشد و این نوع خاموشیها معمولا با خاموشیهای برنامهریزیشده که با هدف تعمیرات یا توسعه شبکه انجام میشوند و اطلاعرسانی قبلی دارند، متفاوت هستند.
خاموشیهای بیبرنامه یا زمانبندی شده؟
این منبع آگاه با تاکید بر اینکه برنامه خاموشیها در تهران کاملا منظم و مبتنی بر ظرفیت شبکه تدوین میشود، به «اعتماد» میگوید: خاموشیهای برنامهریزی شده در تهران دقیقا طبق زمانهای اعلام شده در جدول رسمی اعمال میشوند.
ممکن است در مواردی برق در زمان اعلام شده قطع نشود، اما این بههیچوجه به معنای بینظمی یا انحراف از برنامه نیست، بلکه نشاندهنده این است که در آن بازه، برق مورد نیاز بهطور کامل تامین شده و ضرورتی برای قطع برق وجود نداشته است.
او ادامه میدهد: برنامه خاموشیها به صورت هفتگی تهیه و بر اساس پیشبینی مصرف برق، برای هر منطقه زمان مشخصی در نظر گرفته میشود.
اما اگر مثلا به دلیل کاهش دمای هوا یا کاهش مصرف عمومی، فشار روی شبکه کم شود، دیگر نیازی به اعمال خاموشی نخواهد بود.
قطعی برق توسط اپراتور انجام میشود
این منبع آگاه با اشاره به نحوه اجرای خاموشیها توضیح میدهد: فرآیند قطعی برق به صورت دستی توسط اپراتور انجام میشود و همین موضوع میتواند باعث اختلاف زمانی ۱۰ تا ۱۵ دقیقهای در اعمال خاموشی شود.
برای مثال اگر در جدول ساعت ۱۰ صبح به عنوان زمان آغاز خاموشی درج شده، ممکن است قطعی در ساعت 10:05 یا ۱۰: ۱۰ اعمال شود که این امری کاملا طبیعی است.
او در پاسخ به گلایه برخی شهروندان مبنی بر آنکه قطعی در ساعات دیگری غیر از برنامه صورت گرفته، ادامه میدهد: در تهران، هیچ خاموشی ناشی از کمبود تولید خارج از جدول اعلام شده اتفاق نمیافتد.
اگر خاموشی در ساعت متفاوتی رخ دهد، بدون شک به دلیل بروز حادثه در شبکه توزیع برق است، نه خاموشی برنامهریزی شده.
این منبع آگاه میگوید: بنده شخصا هم محل سکونت و هم محل کارم در تهران است و کسب وکار دومم هم به شدت وابسته به برق است.
با این حال تا امروز حتی یک بار هم با خاموشی خارج از برنامه مواجه نشدهام.
برنامه زمانبندی دقیق است و ما هم بر همین اساس فعالیتهای خود را تنظیم میکنیم.
در پایان، این منبع آگاه از شهروندان میخواهد در صورت مواجهه با خاموشی در ساعتی غیر از جدول اعلام شده، این موضوع را از طریق سامانه ۱۲۱ پیگیری کرده و تاکید میکند: خاموشیهایی که خارج از برنامه رسمی رخ میدهند نیز معمولا ناشی از حوادث فنی یا مشکلات مقطعی هستند و برای رسیدگی به این موارد، سامانه ۱۲۱ به صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت گزارشهاست.
ناترازی برق چقدر است؟
عباس علیآبادی، وزیر نیرو خرداد ماه سال جاری در خصوص ناترازیها و ادامهدار شدن قطعیهای برق گفته بود؛ در دولتهای گذشته همه تلاشها صورت گرفت تا همه ظرفیتهای توسعه برق کشور بهبود یابد.
میزان زیادی نیروگاه ساختیم، اما ماأسفانه چون مصرف بیشتر شد و ما نتوانستیم از آن سبقت بگیریم، مصرف از تولید بیشتر شده است.
از سوی دیگر بنده زمانی که پشت این صندلی نشستم، حدود ۲۰ هزار مگاوات کسری وجود داشت که این میزان برق معادل مصرف چند کشور است.همچنین برخی کارشناسان حوزه انرژی از کسری ۲۶ هزار مگاواتی در تابستان ۱۴۰۴ خبر دادهاند و پیشبینی میشود که کسری برق در ایران به حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار مگاوات نیز برسد که این کسری ناشی از افزایش مصرف و خشکسالی است.
تضاد جدول و واقعیت خاموشیها!
بر اساس این گزارش، با افزایش دمای هوا و بالا رفتن مصرف برق و کاهش سطح منابع آبی نیروگاههای برقآبی، بار دیگر قطعی برق در برخی مناطق کشور آغاز شده است.
همزمان با اوجگیری مصرف انرژی در تیرماه ۱۴۰۴، شرکتهای توزیع نیروی برق در استانهای مختلف اقدام به انتشار جدول خاموشی مناطق کردهاند تا شهروندان بتوانند برای مدیریت بهتر زمانبندی فعالیتهای روزمره خود برنامهریزی کنند.
بر اساس اطلاعیههای منتشر شده از سوی شرکتهای توزیع برق، قطعیها به صورت منطقهای و چرخشی در بازههای زمانی مشخص اعمال خواهد شد.
این خاموشیها با هدف مدیریت بار شبکه، جلوگیری از خاموشیهای گسترده و حفظ پایداری تامین برق در ساعات اوج مصرف اجرا میشوند.
شرکت توزیع برق تهران بزرگ خاموشیهای تابستان را در پنج گروه (الف تا ی) با جدولی مشخص ارایه داده است و اعلام شده که ساکنان تهران از طریق سامانه «برق من» یا تماس تلفنی با ۱۲۱ و شمارهگیری عدد ۴ یا از طریق کد دستوری ستاره ۱۲۱۵۰۰مربع از خاموشیها مطلع شوند آنگونه که تاکنون قطعیهای برق صورت گرفته اغلب این قطعیها از ساعت 8:30 صبح تا ۱۹ عصر برنامهریزی شده است و معمولا در هر دوره خاموشی نیز حدود یک و نیم تا دو ساعت برق مناطق مختلف قطع میشود.
بر اساس جدول زیر اگر شنبه از ساعت 8:30 تا ۱۰ با قطعی برق مواجه بودید پس در گروه «الف» هستید و احتمالا روز یکشنبه از ساعت ۱۰ تا 11:30 نیز قطعی برق خواهید داشت.
نحوه استفاده از این جدول به این ترتیب است که هر زمان که با قطعی برق مواجه شدید به این جدول مراجعه کرده و بر اساس روز و ساعت قطع برق ببینید که در کدام گروه «الف، ب، ج، د، ی» هستید.اما آنچه در این قطع و وصل شدنهای مکرر برق یا نوسانات ولتاژ میتواند رخ دهد، سوختن وسایل برقی در خانه است.
این اتفاق به ویژه بر اثر نوسانات شدید ولتاژ یا قطعی و وصل شدن ناگهانی برق رخ میدهد.
بسیاری از شهروندان نمیدانند که در صورت اثبات خسارت ناشی از سهلانگاری یا نقص در عملکرد شبکه برق، میتوان از طریق مراجع قانونی نسبت به دریافت خسارت از اداره برق اقدام کرد.
همچنین در برخی موارد، بیمهنامههایی نظیر بیمه آتشسوزی نیز میتوانند نقش مکمل را در جبران این نوع خسارتها ایفا کنند.
بهطور کلی برای دریافت خسارت از شرکت برق باید به درگاه خدمات شرکت توانیر به نشانی «bime.tavanir.org.ir» مراجعه کنید و با انتخاب گزینه اعلام خسارت، فرآیند خسارت گرفتن از اداره برق را آغاز کنید.
با وارد کردن مشخصات قبض و مستندات مربوط به خسارت مالی یا جانی در سامانه، پرونده شما مورد بررسی قرار میگیرد و در صورت تایید، خسارت شما پرداخت خواهد شد.