زابل با پیشرفت فیزیکی 66 درصد در حال اجراست
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، پروژه راه آهن زاهدان-زابل به طول بیش از 630 کیلومتر، با پیشرفت فیزیکی بیش از 66 درصد در حال اجراست و پیش بینی می شود طی چهار سال آینده به بهره برداری برسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، اتصال خراسان جنوبی به شبکه ریلی کشور یکی از مطالبات جدی مردم این استان از زمان تأسیس آن در دهه 80 تاکنون بوده است.
موضوعی که سرانجام پس از سالها انتظار، کشوقوسهای اداری، و پیگیریهای گسترده مسئولان محلی و ملی، اکنون وارد مرحله اجرایی کامل شده و چشمانداز توسعهای روشنی را پیشروی شرق کشور قرار داده است.
نخستین مطالبه رسمی برای اتصال خراسان جنوبی به راهآهن سراسری به سال 1387 بازمیگردد، زمانی که مجمع نمایندگان استانهای خراسان رضوی، جنوبی و سیستانوبلوچستان طی نامهای رسمی از رئیسجمهور وقت خواستار اقدام فوری در این زمینه شدند.
با وجود برخی توقفها، سال 1398 عملیات اجرایی قطعه 16 این پروژه از مسیر یونسی به طول 32 کیلومتر آغاز شد و سپس با دریافت دو مصوبه مهم از هیئت وزیران مبنی بر اختصاص فاینانس داخلی و همچنین 700 میلیون یورو فاینانس خارجی برای مسیر زاهدان به بیرجند، روند اجرایی پروژه شتاب بیشتری گرفت.
در دولت سیزدهم و با سفر شهید آیتالله رئیسی، رئیسجمهور، به خراسان جنوبی، موضوع تسریع در اجرای این ابرپروژه زیرساختی بهعنوان یکی از مطالبات اصلی مردم استان مطرح شد.
رئیسجمهور شهید ضمن صدور دستور ویژه، وزارت راه و شهرسازی را موظف کرد تا موضوع را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری کند.
تهاتر نفتی؛ راهحل عبور از بنبست تأمین اعتبار
پس از شکلگیری کنسرسیوم ریلی و رایزنیهای گسترده با بانکها و صندوق توسعه ملی، سرانجام در اردیبهشتماه 1402 جواد قناعت، استاندار وقت خراسان جنوبی اعلام کرد: مانع اصلی پروژه یعنی تضامین بانکی و اعتباری با تخصیص 18 هزار میلیارد تومان از محل تهاتر نفتی مرتفع شده است.
به دنبال این اتفاق، همه قطعات مسیر بیرجند – قاین – یونسی به پیمانکاران واگذار شد و اکنون همه قطعات این پروژه فعال هستند.
پیشرفت 66 درصدی یکی از بزرگترین پروژههای ریلی شرق کشور
بر اساس آخرین اعلام میرمحمد مودی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، پروژه راهآهن زاهدان-زابل به طول بیش از 630 کیلومتر، با پیشرفت فیزیکی بیش از 66 درصد در حال اجراست و پیشبینی میشود طی چهار سال آینده به بهرهبرداری برسد.
وی تأکید کرد: تأمین اعتبار 1.7 میلیارد یورویی این پروژه از محل تهاتر نفت، بهعنوان یکی از نقاط قوت این طرح ملی بهشمار میرود که با حمایت دولت، مجلس و نهادهای مسئول به مرحله اجرا رسیده است.
قطار توسعه در ریل ترانزیت منطقهای
این پروژه عظیم علاوه بر تسهیل حملونقل داخلی، نقش مهمی در اتصال ایران به کشورهای آسیای میانه و افغانستان ایفا میکند.
به گفته مودی، سرعت طراحیشده برای قطارهای مسافربری در این مسیر 160 کیلومتر بر ساعت است و میزان جابجایی بار در سال نخست بهرهبرداری 1.8 میلیون تن برآورد شده که این رقم در افق 20 ساله به 8.8 میلیون تن خواهد رسید.
احداث این راهآهن نه تنها باعث رونق اقتصادی در مناطق کمتر توسعهیافته شرق کشور میشود، بلکه مسیر ترانزیتی مهمی را برای ایران در سطح منطقه فعال خواهد کرد.
پروژه راهآهن زاهدان–بیرجند هماکنون در 23 قطعه مختلف در حال اجراست و تمامی پیمانکاران فعالانه در حال کار هستند.
پیگیری بیوقفه مسئولان استان
از ابتدای حضور سیدمحمدرضا هاشمی بهعنوان استاندار خراسان جنوبی، پروژه ریلی استان بهعنوان اولویت اصلی کاری وی معرفی شد.
بازدیدهای میدانی مستمر از قطعات پروژه، جلسات فشرده در پایتخت و پیگیری در سطح ملی، نشان از عزم جدی استان برای اجرای کامل این کلانپروژه دارد.
اتصال خراسان جنوبی به شبکه ریلی کشور که از دهه 80 بهعنوان یکی از اصلیترین مطالبات مردم مطرح بود، اکنون پس از سالها انتظار و با پشت سرگذاشتن چالشهای مالی، اعتباری و اجرایی، با پیشرفت فیزیکی چشمگیر و تخصیص اعتبارات کلان، در مسیر تحقق کامل قرار گرفته و نویدبخش تحولی راهبردی در توسعه اقتصادی و ترانزیتی شرق ایران است.
در مجموع، پروژه راهآهن زاهدان-بیرجند نهتنها یکی از ارکان توسعه شرق کشور، بلکه کلید تحول اقتصادی، حملونقلی و ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران در سالهای پیشرو خواهد بود.
پایان پیام/258