دانشگاه فرهنگیان، قلب تپنده تحول در آموزشوپرورش است - تسنیم
مدیرکل آموزش وپرورش خراسان جنوبی گفت: دانشگاه فرهنگیان، قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت است و هرگونه تحول اساسی در آموزش وپرورش، باید از این نهاد علمی آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مهدی مرتضوی مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی امروز در کارگروه تحول دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی، با تأکید بر نقش تعیینکننده این دانشگاه در تربیت معلم، افزود: هیچکدام از اجزای آموزشوپرورش بهاندازه دانشگاه فرهنگیان بر آینده نظام آموزشی کشور اثرگذار نیستند.
وی افزود: در سال جاری، استان خراسان جنوبی با جذب 760 دانشجومعلم متعهد خدمت در استان خراسان جنوبی بیس از دو برابر سال گذشته نیرو جذب خواهد کرد و این یک فرصت استثنایی برای آموزشوپرورش محسوب میشود.
مدیرکل آموزشوپرورش خراسان جنوبی کارورزی را یکی از بخشهای مهم و تاثیر گذار تربیت معلم دانست و تصریح کرد: برای یک تحول جدی در کیفیت آموزش، باید نگاه حرفهایتری به موضوع کارورزی داشته باشیم.
وی همچنین با اشاره به ضرورت ارتقای جایگاه دانشگاه فرهنگیان افزود: دانشگاه فرهنگیان تنها یک مرکز آموزشی نیست، بلکه بستر هویتبخشی، الگوسازی، ایجاد امید و معنابخشی در آموزشوپرورش است.
انتظار میرود ارتباط مستمر بین دانشگاه و بدنه آموزشوپرورش برقرار باشد تا بتوانیم تحول واقعی را رقم بزنیم.
مرتضوی بر لزوم برگزاری کارگاههای آموزشی و دورههای تخصصی برای ارزیابان حرفهای معلمان نیز تأکید کرد و گفت: آموزش این ارزیابان نقش مستقیمی در ارتقاء کیفی عملکرد معلمان خواهد داشت.
وی با اشاره به ظرفیت های گسترده دانشگاه فرهنگیان پیشنهاد کرد این دانشگاه مدارس وابستهای را تأسیس نماید.
هدایت تحصیلی مؤثر، ابزار تحقق عدالت آموزشی
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی همچنین در نشست کارگروه نماد استان، هدایت تحصیلی صحیح و شناسایی دانشآموزان بازمانده از تحصیل را از مهمترین ارکان عدالت آموزشی عنوان کرد و بر ضرورت تقویت این دو محور در نظام تعلیم و تربیت استان تأکید نمود.
مهدی مرتضوی با اشاره به نقش راهبردی هدایت تحصیلی در مسیر تحصیلی و شغلی دانشآموزان گفت: هدایت تحصیلی مؤثر، نهتنها عدالت آموزشی را محقق میسازد، بلکه عاملی پیشگیرانه در برابر آسیبهای اجتماعی است و نقشهراهی روشن برای آینده نوجوانان به شمار میرود.
وی با بیان اینکه ترک تحصیل و نبود مسیر مشخص برای ادامه آموزش، دانشآموزان را با آسیبهای اجتماعی روبهرو میکند، خواستار همافزایی همهجانبه دستگاههای مسئول در راستای شناسایی و بازگرداندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل شد و افزود: آموزش باید بهصورت عادلانه، بدون تبعیض و برای همه در دسترس باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی همچنین اجرای طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) را زمینهساز ارتقای سلامت روانی و اجتماعی دانشآموزان دانست و خاطرنشان کرد: این طرح با همکاری نهادهایی چون استانداری، بهزیستی، نیروی انتظامی، قوه قضائیه و وزارت بهداشت در مدارس استان در حال اجراست و باید با رویکرد مدرسهمحور تقویت شود.
مرتضوی در پایان تأکید کرد: مدارس باید به پایگاههای سلامت روانی و اجتماعی تبدیل شوند و فضایی امن و پرانگیزه برای رشد همهجانبه دانشآموزان فراهم آورند تا زمینه تربیت نسلی سالم، آگاه و توانمند در آینده مهیا شود.
انتهای پیام/250