پایداری آموزش با مشارکت مردمی کلید جبران ناترازی در فضاهای آموزشی مناطق محروم
عضو ستاد نهضت عدالت آموزشی کشور، گفت: مشارکت مردمی راهبرد اساسی جبران ناترازی فضاهای آموزشی در مناطق محروم است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، حسین الهوردی، عضو ستاد قرارگاه جهادی نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی کشور در دوره آموزشی مسئولان پروژههای مردمی این طرح، با تشریح اهمیت مردمیسازی و جریانسازی در فرآیند مدرسهسازی، اظهار کرد: سه رکن اصلی این نهضت را استانداریها، سازمان نوسازی مدارس و گروههای مردمی است.
وی با اشاره به ضرورت بهرهگیری از ظرفیتهای بومی و مشارکت حداکثری مردم در امر مدرسهسازی، عنوان کرد: با تکیه بر توانمندیهای محلی و مشارکت فعالانه مردم، میتوان ناترازیهای موجود در فضاهای آموزشی مناطق محروم کشور را به نحو مطلوبی مرتفع ساخت.
عضو ستاد نهضت عدالت آموزشی کشور با بیان اینکه اغلب پروژههای مردمی مدرسهسازی نشأتگرفته از دغدغههای فرهنگیان و مطالبات جامعه محلی است، این مهم را فرصتی مغتنم در راستای پیشبرد عدالت آموزشی برشمرد و تصریح کرد: چنانچه صرفاً به تخصیص اعتبارات دولتی اکتفا کنیم، فرآیند احداث مدارس ممکن است سالها به طول انجامد، در حالی که دانشآموزان نیازمند فضاهای آموزشی استاندارد در کوتاهترین زمان ممکن هستند.
الهوردی با اشاره به اینکه نقشآفرینی مردم و ورود فعالانه آنها به عرصه مدرسهسازی، امری اجتنابناپذیر است، افزود: تنوع مشارکتهای مردمی در نهضت مدرسهسازی ضروری بوده و مشارکت صرفاً به کمکهای نقدی محدود نمیشود بلکه کمکهای فنی و تخصصی، اهدای تجهیزات و ارائه خدمات نیز حائز اهمیت است.
وی بیان کرد: تجارب موفق حاکی از آن است که حتی کمکهای اندک نیز در صورت تجمیع، قادر به ایجاد تحولات شگرف در مناطق مختلف خواهد بود.
عضو ستاد قرارگاه جهادی نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی کشور خواستار ایجاد یک جریان فرهنگی و گفتمانسازی مناسب در مناطق هدف شد و از مسئولان پروژههای مردمی خواست با شناسایی ظرفیتهای محلی و استفاده بهینه از ظرفیت مساجد، رسانههای محلی و اصناف، زمینه مشارکت گستردهتر مردم را فراهم کنند.
الهوردی با اشاره به اینکه هدف این نهضت تنها احداث فضاهای آموزشی نیست، بلکه استمرار نقشآفرینی گروههای مردمی در ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری پس از بهرهبرداری نیز مدنظر است، گفت: استانداریها با استفاده از ظرفیتهای منطقهای، مسئولیت پشتیبانی و هماهنگی را بر عهده دارند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان نوسازی مدارس نیز نقش نظارت فنی و اجرایی را ایفا میکند و گروههای مردمی، نقش پیشبرنده و فعالکننده ظرفیتهای محلی را عهدهدار هستند.
ایوب رضایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت رویکرد مردمی در اجرای این طرح ملی، عنوان کرد: نهضت عدالت آموزشی بر پایه مشارکت مردم، دهیاریها، شوراها و نهادهای محلی بنا شده، در گذشته، ساخت مدارس صرفاً بر عهده دولت و پیمانکاران بود، اما امروزه تمرکز بر همکاری و مشارکت مستقیم مردم و نهادهای محلی است.
وی با اشاره به وضعیت فضاهای آموزشی استان، گفت: اگرچه سرانه فضای آموزشی استان بالاتر از میانگین کشوری است، اما به دلیل توزیع نابرابر جمعیت و امکانات، نیاز مبرم به توسعه فضاهای آموزشی در مناطق محروم احساس میشود.
حسینینیک، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان نیز در ادامه این نشست، گزارشی از وضعیت فضاهای آموزشی ارائه کرد و گفت: از دو هزار فضای آموزشی موجود در استان، 300 مدرسه فرسودهاند و 130 مدرسه در حال ساخت هستند.
به گزارش تسنیم، در این کارگاه تخصصی الزامات و راهکارهای موفقیت در اجرای طرح نهضت عدالت آموزشی از جمله جلب مشارکتهای مردمی، تحول در فرآیندهای یاددهی و یادگیری و نقشآفرینی نهادهای مسئول به صورت جامع بررسی و تبادل نظر شد.
انتهای پیام /