مدارس فنی بدون صنایع/ وقتی آموزش مهارت روی کاغذ میماند! - تسنیم
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه هنوز در زنجان هنرستان جوار کارگاهی ایجاد نشده است، گفت: صنایع پای کار نبودند اما مذاکراتی انجام شده است.

به گزارش تسنیم از زنجان، در چشمانداز توسعه هر کشور، آموزشوپرورش نه تنها پایهایترین رکن تحول اجتماعی و اقتصادی، بلکه ستون فقرات آیندهسازی ملی به شمار میرود.
اگر امروز صحبت از مهارتمحوری، عدالت آموزشی و تربیت نیروی کارآمد برای آینده میشود، این اهداف بدون نوسازی ساختارهای آموزشی، توسعه فضاهای فیزیکی و ارتقای کیفیت نیروی انسانی، جز روی کاغذ محقق نخواهد شد.
استان زنجان نیز همچون دیگر مناطق کشور، در برابر چالشهای مزمن و درعینحال فرصتهای طلایی در حوزه تعلیم و تربیت قرار دارد؛ چالشهایی که اگر با عزم جمعی و همافزایی همه دستگاهها مدیریت شود، میتواند به سکوی پرتاب توسعه انسانی و مهارتآموزی برای نسل آینده تبدیل شود.
آموزشهای فنی و حرفهای، به عنوان یکی از مهمترین محورهای برنامه هفتم توسعه کشور، جایگاه ویژهای در این فرآیند دارد.
طبق این برنامه، باید نزدیک به 50 درصد از دانشآموزان دوره متوسطه در مسیر آموزشهای مهارتی قرار گیرند؛ هدفی که تحقق آن مستلزم نگاه راهبردی، تجهیز هنرستانها، مشارکت صنایع و استقبال خانوادههاست.
استان زنجان به گفته مدیرکل آموزشوپرورش، با استقبال قابلقبول مردمی از این رویکرد، گامهایی جدی در جهت تحقق این هدف ملی برداشته و اکنون درصدد توسعه کمی و کیفی هنرستانهای فنی و حرفهای است.
اما در این مسیر، چالشهایی نیز کم نیست.
نبود هنرستانهای جوار صنایع، عدم مشارکت مؤثر شهرکهای صنعتی، کمبود فضای آموزشی متناسب با تراکم دانشآموزی، تأخیر برخی تعاونیهای مسکن در ایفای تعهدات ساخت مدارس، و نیز بحران مزمن کمبود نیروی انسانی، از جمله موانعی است که آموزشوپرورش استان برای سال تحصیلی آینده با آن دستبهگریبان است.
با این حال، همزمان با آغاز پروژه مهر از اسفندماه، مجموعه اقدامات منسجمی برای رفع موانع فیزیکی و نیروی انسانی آغاز شده تا بازگشایی مدارس بدون خلل انجام شود.
از سوی دیگر، رویکرد واقعگرایانه آموزشوپرورش زنجان در نیازسنجی رشتهها بر اساس مزیتهای بومی و ظرفیتهای اقتصادی استان، نشانهای مثبت از حرکت بهسوی آموزش کارآمد و بومیسازی برنامههای درسی است.
چرا که حذف یا افزودن رشتهها بدون توجه به وضعیت بازار کار و تقاضای منطقهای، منجر به انباشت نیروهای بدون مهارت در آینده خواهد شد.
امروز آموزشوپرورش زنجان در نقطهای ایستاده که نهفقط به تصمیمات درونسازمانی، بلکه به مشارکت واقعی نهادهای اقتصادی، شهرداریها، نوسازی مدارس، شرکتهای تعاونی و حتی صنایع بزرگ نیاز دارد.
بدون همافزایی و حمایت متقابل، تأمین 50 مدرسه جدید، تقویت فضاهای فنی، تأمین معلمان و تحقق سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، دور از دسترس خواهد بود.
در ادامه این گفت وگو ، جزئیاتی از رویکردها، اقدامات و برنامهریزیهای آموزشوپرورش زنجان در مسیر آمادهسازی مدارس، توسعه فنیوحرفهای و مقابله با کمبودها از زبان مدیرکل این نهاد آورده شده است؛ گزارشی که هم تصویر واقعیت میسازد و هم نقشه راه را پیشرو میگذارد.
ذبیحالله تاراسی، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: طبق برنامه هفتم توسعه باید به نزدیک 50 درصد دانشآموزان متوسطه در مراکز آموزش فنی حرفهای تحصیل کنند.
وی با اشاره به اینکه در این بخش وضعیت ما نسبت به میانگین کشوری خوب است، عنوان کرد: ظرفیتی در پایان برنامه برای زنجان در نظر گرفته شده بود که با توجه به استقبال خانوادهها به این رقم رسیدیم و با در نظر گرفتن متقاضیان به دنبال توسعه مدارس فنی حرفهای هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان یادآور شد: برنامهای تدوین شده بود که هنرستانهای جوار کارگاهی بر اساس ظرفیت شهرکهای صنعتی و صنایع ویژه هر استان تأسیس شود و به سمت ایجاد رشتههای جدید یا تثبیت رشتهها گام برداریم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر هنرستان جوار صنایع در استان زنجان نداریم و صنایع پای کار نبودند اما در تلاش هستیم با رایزنیهایی که از طریق مراجع ذیربط انجام و پشنهادات و صحبتهای اولیه شده، به توافق برسیم اتفاقات خوبی بیفتد.
تاراسی ادامه داد: نیازسنجی بر اساس وضعیت استان هر سال یا هر چند سال یک بار اتفاق میافتد و برخی رشتههای فنی گاها حذف و برخی هم اضافه میشود.
وی در مورد آمادهسازی مدارس برای سال تحصیلی جدید ابراز کرد: این موضوع هر ساله در قالب پروژه مهر از اسفندماه در تک تک مدارس آغاز میشود و هیچ مشکلی از بابت بازگشایی در سطح استان نخواهیم داشت.
مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه کمبود مدارس از جنبه شامل مبنای استاندارد تراکم کلاسی یا عرف و وضعیت موجود تعیین میشود، خاطرنشان کرد: در کل استان بر مبنای تراکم کلاسی استاندارند، حداقل به 100 مدرسه نیاز داریم اما بر اساس عرف، استانداردها را تعدیل کردیم و بر این اساس حداقل 50 مدرسه نیاز است.
وی با اشاره به اینکه برخی از علل انباشت کمبود مدرسه به دلیل عمل نرکدن شرکتهای تعاونی مسکن به تعهدات است، عنوان کرد: البته با توجه به تفاهمهای صورت گرفته اقدامات خوبی برای مدرسه سازی آغاز شده است و کمبودها با کمک دستگاههای دیگر مثل راه و شهرسازی، نوسازی مدارس و شهرکسازها جبران خواهد شد.
تاراسی در مورد وضعیت معلمان هم ابراز کرد: کمبود نیروی انسانی همه ساله وجود داشت اما با استفاده از ظرفیت بازنشستگان و حقالتدریسها مشکلی نداریم و کلاسی خالی نمانده است.
انتهای پیام/