خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 22 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی در نجات اقتصاد کشور نقش مهمی ایفا می‌کند

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | یکشنبه، 22 تیر 1404 - 08:06
یک اقتصاددان درمورد اهمیت حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی در دوران بحران به عنوان نجات اقتصاد کشور توضیحاتی داد.
جنگ،حمايت،اقتصاد،اقتصاددان،خاني،اطمينان،مجازي،اينترنت،شرايط، ...

باشگاه خبرنگاران جوان - مسلم خانی اقتصاددان و استاد دانشگاه، درمورد حمایت از کسب و کار‌های اینترنتی در دوران بحران گفت: سه مرحله در اقتصاد وجود دارد که عبارتند از قبل از جنگ، حین جنگ و پس از جنگ که در مرحله قبل از جنگ، اقتصاد به ویژه در زمینه مسکن و سرمایه‌گذاری یک حالت بلاتکلیفی دارد و جنگ اخیر باعث ایجاد چالش‌های جدی در اقتصاد کشور شد؛ البته هنوز در جنگ هستیم.
زیرا قراردادی منعقد نشده و آتش‌بس رسمی به‌صورت کتبی نوشته نشده است.
این اقتصاددان درمورد اهمیت حمایت از کسب‌وکار‌های مبتنی بر وب ادامه داد: کسب‌وکار‌هایی در بستر وب بسیار متضرر شدند و دلیلش این بود که به دلیل مسائل امنیتی، تقریباً اینترنت کشور تعطیل شد و در نتیجه، این کسب‌وکار‌ها نتوانستند خدمات خود را به‌صورت مناسب به مشتریان ارائه دهند و با کاهش سود و بیکاری رو‌به‌رو شدند.
خانی با بیان این که به یک بسته حمایت از کسب‌وکار‌های مجازی به‌صورت ویژه نیازمند هستیم که تسهیلات ارزان‌قیمتی را در اختیار این عزیزان قرار دهد، افزود: علاوه بر این، تخفیفات بیمه‌ای، به‌ویژه در سهم کارفرما، و معافیت‌های مالیاتی می‌توانند به این کسب‌وکار‌ها کمک کنند.
این اقتصاددان گفت: برای بعد از جنگ به یک زیرساخت اینترنتی قابل‌اعتماد نیاز داریم و صاحبان کسب‌وکار‌ها باید بتوانند پلتفرم‌ها و صفحات مجازی خود را با اطمینان راه‌اندازی کنند و نگران قطعی اینترنت نباشند.
او ادامه داد: دانش‌بنیان‌ها نیز در حال طراحی پلتفرم‌های تجارت اختصاصی هستند که حتی در شرایط قطعی اینترنت قابل‌دسترسی باشند و حمایت از این فناوری‌ها و پلتفرم‌ها باید در قالب بسته حمایتی کسب‌وکار‌های مجازی گنجانده شود.
خانی افزود: ایجاد شبکه‌های به‌هم‌پیوسته بین کسب‌وکار‌ها می‌تواند باعث شود تا مقاومت اقتصاد در مقابل بحران‌ها افزایش پیدا کند و این شبکه‌ها در شرایط بحران می‌توانند جایگزین‌ها را مشخص کرده و کمبود‌ها را جبران کنند؛ به طوری که در جنگ اخیر، شبکه تجارت درون کشوری توانست کالا‌ها و خدمات را از تهران به استان‌های شمالی منتقل کرده و کمبود‌ها را جبران کند که این نتیجه شبکه‌سازی و همکاری بین کسب‌وکارهاست.
این اقتصاددان با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی شفاف و به‌موقع به منظور اطمینان در میان مردم و سرمایه‌گذاران گفت: شفافیت در اطلاع‌رسانی می‌تواند باعث به وجود آمدن آرامش در جامعه شود و به این موضوع کمک کند و مردم هم، باید بدانند که کالا‌های اساسی به میزان زیاد در دسترس است و نیازی نیست که بیش از اندازه ذخیره‌سازی شود که سازمان‌های مردم‌نهاد و انجمن‌های علمی در این خصوص می‌توانند نقش مهمی داشته باشند و اطلاعات دقیق و واقعی را در دسترس مردم قرار دهند تا اطمینان لازم به وجود بیاید.
خانی افزود: دولت باید به صاحبان کسب و کار‌ها اطمینان لازم را دهد که در شرایط بحرانی از آنها حمایت خواهد کرد و این حمایت می‌تواند شامل تسهیلات مالی، تخفیفات بیمه‌ای و معافیت‌های مالیاتی باشد و ما به یک راهبرد بلندمدت برای اقتصاد پس از جنگ نیاز داریم.