کارکرد معلمان باید به سمت رویکردهای نوین تغییر کند
معاون وزیر آموزش و پرورش به نقش کلیدی معلمان در تحقق تغییرات اشاره کرد و گفت: کارکرد معلمان باید از حالت سنتی به سمت رویکردهای نوین و مشارکتی تغییر کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، رضوان حکیمزاده در افتتاحیه دوره کشوری توانمندسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت تحول در نظام آموزشی به چالشهای جدید معلمان اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه در گذشته معلم از اعتبار علمی بالایی برخوردار بود اما با ظهور رقبای جدی مانند هوش مصنوعی نیاز به بازنگری و تحول جدی است.
وی مهر امسال را متفاوت ارزیابی کرد و افزود: تلاش ما این است که دانشآموزان و والدین با ورود به مدرسه تغییرات و کیفیت جدید آموزش را احساس کنند و دانشآموزان حس تعلق عمیق به مدرسه داشته باشند و بتوانند از امکانات آموزشی بهرهمند شوند.
حکیمزاده با اشاره به اینکه اولین بار است که یک رئیس جمهور اعلام میکند آموزش و پرورش اولویت اصلی کشور است، خاطرنشان کرد : مبنای ما برای تحول، مدرسه تراز سند تحول بنیادین است و این سند باید به عنوان راهنما و ملاک اصلی عملگرایی قرار گیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش به نقش کلیدی معلمان در تحقق تغییرات اشاره وتاکید داشت : کارکرد معلم باید از حالت سنتی به سمت رویکردهای نوین و مشارکتی حرکت کند چرا که اگر تحول لازم ایجاد نشود مرجعیت آموزشی و تربیتی و اثربخشی تضعیف خواهد شد و هر چند از دست دادن مرجعیت آموزشی مهم است، اما از دست دادن مرجعیت تربیتی میتواند به کاهش تأثیر بر دانشآموزان منجر شود.
حکیمزاده اضافه کرد: اهداف محوری تحول در آموزش و پرورش ابتدایی ، توسعه عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزشی و تقویت هویت و احساس تعلق دانشآموزان به محیط مدرسه و جامعه است.
وی با اشاره به تحولات صورت گرفته، رشد تکنولوژی و بایستههای دنیای جدید گفت: برای جلوگیری از دست دادن مرجعیت آموزشی و تربیتی ناچار به انجام تحول اساسی در نظام آموزشی هستیم.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص تجربیات موفق بعضی از کشورها اظهار کرد: ما نیز باید از این تجربیات درس بگیریم و تمرکز خود را بر روی ارزشهای انسانی و تربیتی بگذاریم؛ حفظ کرامت کودکان، مشارکت خانواده، نقش الگویی معلم و استفاده از روشهای نوین آموزشی باید در محیطهای یادگیری پویا و خلاق مورد توجه ویژه قرار گیرد.
انتهای پیام/282