سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سفر امن یا قمار با جان؟ بررسی تاکسی‌های بین‌شهری مجاز و غیرمجاز - تسنیم

تسنیم | بازار | شنبه، 21 تیر 1404 - 16:52
سفرهای برون شهری، به ویژه در مسیرهای پرتردد، همواره دغدغه ها و چالش هایی از منظر ایمنی و کیفیت خدمات را به همراه دارند. در این میان، رانندگی با تاکسی های غیرمجاز به صرفه به نظر می رسد، اما آیا واقعاً می تواند جایگزین تاکسی بین شهری مجاز شود؟
مجاز،غيرمجاز،سفر،فني،شهري،مسافر،تاكسي،راننده،رسمي،رانندگان،پ ...

در این مقاله، امنیت سفر، نحوه استخدام راننده‌ها، پشتیبانی و دیگر عواملی که سفر را امن‌تر می‌کنند، در دو گروه تاکسی غیرمجاز و مجاز بررسی و مقایسه می‌شوند.
امنیت خودرو و استانداردها
تاکسی‌های بین شهری مجاز
خودروهای مجاز باید هر سه‌ماه یک‌بار از نظر فنی و ایمنی در مراکز معاینه فنی تایید شوند.
طبق دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی، تایید سلامت سیستم ترمز، بدنه، سیستم تعلیق و کیسه‌های هوا الزامی است.
وجود بیمه‌نامه شخص ثالث و بیمه حوادث سرنشین در همه مسیرهای مجاز اجباری است.
این بیمه‌نامه‌ها در صورت بروز حادثه، تا سقف معینی هزینه‌های پزشکی و خسارات مالی را جبران می‌کنند.
ناوگان مجاز معمولاً به سامانه‌های GPS مجهز است و شرکت‌ها این اطلاعات را به‌صورت زنده رصد می‌کنند.
امکان ردیابی خودرو و مشخص شدن سرعت و توقف‌های ناگهانی، باعث پیشگیری از موارد خطرآفرین می‌شود.
تاکسی‌های غیرمجاز
معاینه فنی خودروها اغلب انجام نمی‌شود یا به‌صورت صوری و با تاریخ‌های تقلبی همراه است.
در نتیجه احتمال نقص فنی و بروز حادثه در مسیرهای طولانی بالاتر می‌رود.
بیمه‌های معتبر و پوشش حوادث سرنشین معمولاً به‌صورت اختیاری یا ضعیف ارائه می‌شوند.
در صورت بروز تصادف، سرنشینان متضرر برای دریافت خسارت با چالش و سردرگمی مواجه می‌شوند.
ردیابی GPS در اغلب تاکسی‌های غیرمجاز وجود ندارد و این مسئله در مواقع اضطراری (گرفتاری در جاده، انحراف مسیر، توقف‌های ناخواسته) نگرانی‌های جدی‌تری ایجاد می‌کند.
نحوه استخدام راننده‌ها
شیوه جذب در تاکسی‌های بین شهری مجاز
آزمون‌های تسلط بر قوانین رانندگی: شرکت‌های مجاز پیش از استخدام باید رانندگان را در آزمون آیین‌نامه و رفتار ایمن جاده‌ای محک بزنند.
بررسی سوابق کیفری و سوءپیشینه: طبق آیین‌نامه، هر راننده باید گواهی «عدم سوءپیشینه» را از مراجع قضایی ارائه کند.
دوره‌های آموزشی: رانندگان مجاز پیش از آغاز فعالیت، در دوره‌های آموزشی مرتبط با امداد اولیه، کمک‌های اولیه و رفتار با مسافر آموزش می‌بینند.
ارزیابی روان‌شناختی: برخی شرکت‌ها برای اطمینان از رفتار حرفه‌ای و برخورد مناسب با مسافران، تست روان‌شناسی نیز از متقاضیان می‌گیرند.
نحوه جذب در تاکسی‌های غیرمجاز
اغلب بدون آزمون اصولی و بررسی پیشینه صورت می‌گیرد.
ممکن است هر کسی با خودرو شخصی خود به عنوان سواری تهران اصفهان فعالیت کند.
فعالیت کند.
دوره‌های آموزشی و چک‌لیست‌های استاندارد در بسیاری مواقع رعایت نمی‌شود.
رانندگان تجربه کافی اما گزینش دقیق نداشته و ممکن است خلأ دانش فنی و ایمنی وجود داشته باشد.
عدم نظارت مراکز دولتی روی سابقه افراد، احتمال استخدام رانندگانی با سوابق نامناسب را افزایش می‌دهد.
پشتیبانی و پاسخگویی به مسافران
سامانه‌های رسمی تاکسی بین شهری
تاکسی بین شهری مجاز معمولاً دارای شماره مرکز تماس 24ساعته و اپلیکیشن‌های رسمی هست.
مشکل یا نیاز مسافر به سرعت ثبت و پیگیری می‌شود.
مجاز معمولاً دارای شماره مرکز تماس 24ساعته و اپلیکیشن‌های رسمی هست.
مشکل یا نیاز مسافر به سرعت ثبت و پیگیری می‌شود.
ایجاد کد رهگیری برای هر سفر: پس از رزرو، کاربر یک شماره یا لینک رهگیری دریافت می‌کند که در صورت هر مغایرت با برنامه سفر، امکان پیگیری فراهم است.
ثبت شکایات و جریمه رانندگان: شکایت‌های مردمی در چرخه‌ای شفاف رسیدگی و در صورت تایید، جریمه یا تعلیق راننده اجرا می‌شود.
پشتیبانی تاکسی‌های غیرمجاز
بیشتر به صورت تلفنی و بدون ثبت رسمی شکایت صورت می‌گیرد.
اگر پشتیبانی وجود داشته باشد، کیفیت و سرعت پاسخ‌دهی به هیچ معیار مشخصی متصل نیست.
هیچ نظام الزام‌آوری برای ردیابی شکایات و اصلاح عملکرد راننده وجود ندارد و مسافر عملاً از مسیر قانونی یا رسمی برای احقاق حقوق خود محروم است.
در صورت تاخیر یا اختلاف در مدت سفر (مثلاً سواری تهران رشت که قرار بود 5:00 صبح حرکت کند)، فرصتی برای پیگیری دقیق ندارید.
عوامل تکمیلی در افزایش امنیت سفر
سامانه ردیابی و هشدار اضطراری
در تاکسی بین شهری مجاز، تجهیزات SOS و دکمه‌های هشدار اضطراری نصب می‌شوند تا مسافر به‌سرعت در مواقع خطر اعلام کمک کند.
در سامانه‌های غیرمجاز، این قابلیت به‌ندرت طراحی شده یا در صورت وجود کارکرد قابل اتکایی ندارد.
نظارت آنلاین و رفتارشناسی رانندگان
شرکت‌های مجاز از نرم‌افزارهای ارزیابی رفتار راننده استفاده می‌کنند.
توقف‌های کوتاه، سرعت بالا، شتاب و ترمز ناگهانی ثبت و در گزارش‌ها منعکس می‌شود.
در شبکه‌های غیرمجاز، کنترل رفتار راننده بیشتر به تکیه بر اظهارنظر مسافر قدیمی و توصیه‌های شفاهی خلاصه می‌شود و نمی‌توان به مستندات قابل استنادی دست یافت.
استانداردهای خدمات رفاهی
ارائه امکانات حداقلی مثل آب و تنقلات بسته‌بندی‌شده، سرویس بهداشتی در ایستگاه‌های بین‌راهی و استراحت‌گاه‌های تاییدشده توسط معاونت گردشگری.
در تاکسی‌های غیرمجاز، معمولاً سرویس رفاهی مشخصی تعریف نشده و به چارچوب توصیه‌ای بسنده می‌شود.
نقل‌قول‌های رسمی
«اولویت ما در حمل‌ونقل بین‌شهری، حفظ جان و آرامش مسافران است.
بررسی‌های دوره‌ای و آموزش‌های فنی به‌صورت مستمر انجام می‌شوند تا هر سفر امن‌ترین تجربه را برای هموطنان رقم بزند.» — وزارت راه و شهرسازی، گزارش سال 1403
«بیمه حوادث سرنشین باید جزئی از هر سرویس بین‌شهری مجاز باشد.
این پوشش ضمن خلق حس اطمینان برای مسافر، مسئولیت شرکت را در برابر حوادث افزایش می‌دهد.» — مدیر کل حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، نشریه داخلی کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان
نتیجه‌گیری
در مسیرهای پرتردد مانند تهران اصفهان یا تهران رشت، انتخاب بین تاکسی‌های غیرمجاز و تاکسی بین شهری مجاز تنها به قیمت سفر محدود نیست.
امنیت خودرو، روند دقیق استخدام راننده، سامانه‌های پشتیبانی و امکانات تکمیلی می‌توانند تفاوت اساسی در تجربه سفر ایجاد کنند.
خدمات تاکسی بین شهری مجاز به‌واسطه استانداردهای فنی، بیمه، کنترل رفتار راننده و پروتکل‌های پاسخگویی، سطح بالاتری از ایمنی و آرامش را برای مسافران تضمین می‌کنند.
در مقابل رانندگی با تاکسی‌های غیرمجاز، هرچند ممکن است در کوتاه‌مدت صرفه‌جویی جزئی مالی به همراه داشته باشد، اما ریسک‌های قابل‌توجهی را از بابت نقص فنی، عدم پشتیبانی رسمی و نبود بیمه‌نامه‌های کامل به ارمغان می‌آورد.
بنابراین، برای داشتن سفری آرام و بی‌دغدغه، توصیه می‌شود اولویت را به تاکسی بین شهری مجاز بدهیم و از مزایای امنیتی و خدماتی آن بهره‌مند شویم.
"این مطلب تبلیغاتی است"