انقلاب اسلامی پرچمدار الگویی جهانی از حیات بشری است
معاون تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر پیوند هویت ملی و دینی، انقلاب اسلامی را پرچمدار الگویی جهانی از حیات بشری توصیف کرد و گفت: ایران نماد تمدنی است که جغرافیا تنها بخشی از آن است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلام والمسلمین رضا عزتزمانی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در مرکز مدیریت حوزههای علمیه برگزار شد با اشاره به پیوند ناگسستنی هویت ملی و دینی در تمدن ایران اسلامی اظهار داشت: انقلاب جمهوری اسلامی در نگاه عمیق به مفهوم انسان، توحید، ایران و محیط پیرامون آن، صرفاً به یک جغرافیا محدود نکرد، بلکه ایران تجلیگاه تاریخ و تمدنی است که هویت امتی است که جغرافیا بخشی از آن است.
فریادهای حماسی هیئتهای مذهبی در دفاع از وطن، گواه هویت ملی اصیل است، نه ادعاهای پوچ کسانی که امروز پشت شعارهای ملیگرایانه پنهان شدهاند و درصددند هویت دینی و مذهبی جامعه را تضعیف کنند.
عزتزمانی گفت: انقلاب اسلامی با ظرفیتی بینظیر، اسلام را بهعنوان الگوی برتر حیات بشری معرفی کرده است؛ الگویی که محتوایی فراتر از مرزهای جغرافیایی و تاریخی دارد.
اساس اسلام بر تبیین حقایق استوار است و سازمان تبلیغات اسلامی نیز مستقیما با مأموریت تبیین عمیق و اثرگذار اسلام ناب، بهویژه برای جوانان جویای حقیقت، از تمامی ظرفیتهای تبلیغی و رسانهای بهره میگیرد.
معاون تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید به اینکه در شرایط امروز جهان، تغییر ذهنیت جامعه و تقویت درک صحیح از هویت دینی و انقلابی، مهمترین رسالت تبلیغی به شمار میرود بیان کرد: حوزه تبلیغ طلبگی و فعالیتهای نهادهای حوزوی، بخشی از 40 مأموریت سازمان تبلیغات اسلامی است که در قالب برنامههایی مانند اعزام مبلغان و جریانسازی فرهنگی پیگیری میشود.
این سازمان در عرصههای گوناگون، از رسانه و هنر تا رویدادهای ملی-مذهبی مانند «محفل انس»، «جشن فرشتهها» و دیگر برنامههای تأثیرگذار، نقش آفرینی میکند.
وی عنوان کرد: جامعه ایران، جامعهای متدین، انقلابی و پایبند به ارزشهای اسلامی است.
این حقیقت در رویدادهایی مانند جنگ 12 روزه و حضور پرشور مردم، باوجود اینکه تصویری از ملیت، روحیه اسلامی و انقلابی نبود حقیقت درونی خود را بروز میدهند.
این بروز و ظهور کار عرصه تبلیغ است.
گاه تصویر میشود که مردم ایران بدلیل جهاناندیشی از اسلام و انقلاب جداش شده و از مرزهای هویتی عبور کردهاند.
درحالی که ما اعتقاد داریم مردم بشدت معتقد به انقلاب شدهاند.
عزتزمانی جامعه ایران را جامعهای متدین، انقلابی و پایبند به ارزشهای اسلامی دانست و تصریح کرد: این حقیقت در رویدادهایی مانند جنگ 12 روزه و حضور پرشور مردم در راهپیمایی عظیم غدیر، با وجود تمام محدودیتهای امنیتی بهوضوح آشکار شد.
تصویر 3 میلیونی مردم تهران و 15 میلیونی در سراسر کشور، گواهی روشن بر تعلقخاطر عمیق آنان به اسلام و انقلاب است.
معاون تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: عرصه رسانه و هنر، بستری حیاتی برای انتقال این هویت اصیل است.
گاه یک اثر هنری یا یک قطعه موسیقی با هویت ایرانی-اسلامی میتواند دهها میلیون مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد.
اگر این ظرفیت در مسیر درست و با شناخت صحیح از هویت ملی به کار گرفته شود، اثری شگرف در تحکیم ارزشهای جامعه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی با رویکرد تعامل، همکاری، همافزایی، تسهیلگری و پشتیبانی، با نهادهایی که ذاتاً مسئولیت این امور را بر عهده دارند، همکاری میکند افزود: این نهادها شامل حوزههای علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی و سایر مجموعههای مرتبط هستند.
ما افتخار میکنیم که در مجامع مختلف حضوری فعال داریم و یکی از 40 مأموریت اصلی ما، تبلیغ طلبگی است.
با این حال، حتی در همین یک موضوع نیز معتقدیم که حوزههای علمیه میداندار اصلی هستند و خطاب مقام معظم رهبری در مسئله «کانونهای عظیم تبلیغ» و 21 تیرماه، متوجه حوزههای علمیه است.
عزتزمانی اذعان کرد: حقیقتاً حوزه دارای درونمایهها و ظرفیتهای بینظیری است که رهبری معظم انقلاب آن را شایسته این خطاب قرار داده است.
نمونه بارز آن، حوزه انقلابی است که با همین هویت مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفت.
در این راستا، همواره تلاش ما بر این بوده است که در قالب قرارگاهها، سازوکارها و حرکتهای جمعی، خود را همراه و همگام با حوزههای علمیه بدانیم.
اگر ایدهها و ابتکاراتی نیز وجود داشته باشد، آنها را با همراهی دوستان حوزوی پیش بردهایم.
نمونه بارز این همکاری، اقدام ارزشمند در طرح «زندگیهای قرآنی» بود که یک کار همافزایی ممتاز به شمار میرود که نهادهای حوزوی با تمام توان در تولید محتوا، اعزام و آموزش مبلغان در این طرح مشارکت کردند.
امروز با افتخار میتوان گفت که بزرگترین پویش کنشگری عمومی مردمی در کشور، پویش قرآنی است.
معاون تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی مسئله اصلی در 21 تیرماه را راهکار نهایی برای تقویت کانونهای تبلیغی خواند و بیان کرد: در این زمینه، سازمان ما تلاش کرده است با تمرکز بر سه محور «محتوا، آموزش (تربیت) و روش»، گامهای مؤثری بردارد.
رویکرد ما در این مسیر، میدانداری و سازماندهی فعالیتها بوده است، چرا که نهادهای حوزوی عهدهدار امور اعزام و آموزش مبلغان هستند.
حتی آموزشهای تخصصی مبلغان نیز با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی انجام میشود.
وی خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضان، نزدیک به 50 هزار طلبه با محوریت حدود 18 استاد در فعالیتهای تبلیغی مشارکت داشتند.
همچنین در ماه محرم، 39 هزار نفر در دورههای تبلیغی با حضور 14 استاد برجسته شرکت کردند.
هر استاد با ارائه محتوای مناسب و همراهی شاگردان خود، نقش مؤثری در پیادهسازی سبکهای تبلیغی مرتبط با کانون عظیم تبلیغ ایفا میکند.
عزتزمانی ذکر این نکته را ضروری دانست که اگر قرار باشد چنین هویتی در حوزههای علمیه شکل بگیرد، باید با محوریت اساتید باشد عنوان کرد: وظیفه اصلی ما در حوزههای علمیه مشخص است، اما اگر هزاران استاد دیگر در حوزهها حضور دارند، باید مسئله اصلی آنها تولید محتوا، ساماندهی میدان تبلیغ و حضور فعال خود و شاگردانشان در این عرصه باشد.
این اقدامات باید با روشهای متناسب با شرایط منطقه و ظرفیتهای موجود انجام شود.
معاون تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: این رویکرد در کانونهای عظیم تبلیغی مانند «مدرسه شمع» اجرایی شده است.
این سامانه وظیفه ساماندهی مبلغان را بر عهده دارد که در آن 130 هزار نفر ثبتنام کردهاند و بهطور متوسط 50 هزار گزارش در موسمهای تبلیغی ثبت شده است.
همچنین، همکاری مشترکی با سایر نهادها در قالب 130 هزار فعالیت تبلیغی صورت گرفته است.
«سامانه مدرسه شمع» با محوریت استادان تراز اول تبلیغ، چه در موضوعات تخصصی و چه در روشها و قالبهای تبلیغی، فعالیت میکند.
در این طرح، شاگردان (مبلغان حوزوی) با بهرهگیری از محتوای ارائهشده توسط استادان، هم در حوزه محتوا و هم در حوزه روشهای تبلیغی، بهروز میشوند.
ما در سازمان تبلیغات اسلامی تمام تلاش خود را به کار گرفتهایم تا سازماندهی این فرآیند را به بهترین شکل ممکن پیش ببریم.
وی در خصوص تغییر رویکرد حاکمیتی در سازمان تصریح کرد: معیار اصلی ما، عملکرد مبلغان در میدان تبلیغ است، نه صرفاً اقدامات دستگاه و سازمان تبلیغات اسلامی.
بسیاری از طلبههای فعال در این عرصه، حتی ممکن است ارتباط مستقیمی با سازمان تبلیغات نداشته باشند و حکمی هم دریافت نکنند.
دومین موضوع مربوط به حمایتهای مرکز خدمات و دفتر مقام معظم رهبری است؛ پس از وقایع اخیر، حمایتهای ویژهای از مبلغان انجام شده و اقدامات مؤثری در این زمینه شکل گرفته است.
عزتزمانی درباره تقویت فعالیتهای بومی و مستمر و توجه ویژه به تبلیغ بانوان متذکر شد: مبلغانی که فاقد حکم رسمی بودند، مورد پیگیری و حمایت قرار گرفتند.
در 2 سال اخیر، حدود 40 درصد از مجموع 130 هزار مبلغ را بانوان تشکیل دادهاند که نشاندهنده توجه خاص به این قشر است.
معاون تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در پایان گفت: محوریت کار ما بر تولید محتوای نو و گفتوگو با مردم استوار است.
در این راستا، مدلهای تولید محتوا متحول شده و گروههای مؤثری مانند «همقلم» در قالب مجامع تخصصی و عمومی به تولید محتوا میپردازند.
بهعنوان مثال، در ایام محرم امسال، بیش از 50 محصول تبلیغی توسط این گروهها تولید شد.
وظیفه ما حمایت از این مجموعهها و کنشهای تبلیغی آنهاست، از جمله اساتید شاخصی که در تولید محتوا نقش کلیدی دارند.
انتهای پیام/