آشفتگی بازار خودرو بعد از جنگ ۱۲ روزه؛ افزایش قیمت خودرو در بحبوحه حمله اسرائیل چه بر سر بازار آورد؟
روزنامه اعتماد نوشت: برخی از کارشناسان این حوزه بر این باورند که افزایش قیمت خودرو در بحبوحه جنگ تحمیلی ۱۲ روزه نه تنها اقدامی ناپخته و غیرمسوولانه بود، بلکه این تصمیمات که تحت تأثیر فاکتورهای غیراقتصادی بوده به بازار خودرو آسیب وارد کرده است.

کد خبر: 723504 | ۱۴۰۴/۰۴/۲۱ ۱۲:۱۵:۰۰
ندا جعفری- با وجود عدم عرضه و تقاضای خودرو در جنگ ۱۲ روزه اسراییل علیه ایران، سیر صعودی قیمت خودرو از خرداد ماه آغاز شده و در تیرماه نیز ادامهدار شده است.
برخی از کارشناسان این حوزه بر این باورند که افزایش قیمت خودرو در بحبوحه جنگ تحمیلی ۱۲ روزه نه تنها اقدامی ناپخته و غیرمسوولانه بود، بلکه این تصمیمات که تحت تأثیر فاکتورهای غیراقتصادی بوده به بازار خودرو آسیب وارد کرده است.
به گزارش اعتماد، همواره افزایش قیمت خودرو را به رشد نرخ ارز، افزایش تعرفه واردات و مشکلات تولید و عرضه و حذف قیمتگذاری دستوری و تغییر در نحوه محاسبه تعرفه واردات قطعات نسبت میدادند اما به نظر میرسد دلیل افزایش اخیر قیمت خودرو هیچ کدام از موارد بالا نبوده و هیچ دلیل منطقی برای این موضوع هم اعلام نشده است.
هر چند سازمان حمایت آن را قانونی اعلام کرده، اما شورای رقابت عملکرد وزارت صمت را در قیمتگذاری زیر سوال برده و در حال حاضر افزایش قیمت خودرو به موضوعی پیچیده و چالشبرانگیز تبدیل شده که از یک سو سازمان حمایت دلیل قانونی و کارشناسی شدهای برای آن ارائه میدهد و از سوی دیگر شورای رقابت این دلایل را نپذیرفته و به ضعف سیاستگذاری و اجرای وزارت صمت اعتراض دارد.
نتیجه این تضاد، ایجاد بلاتکلیفی در بازار خودرو و نگرانی مصرفکنندگان است که باید هر چه سریعتر با شفافسازی و هماهنگی بیشتر میان دستگاهها حل شود.
پیش از این امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه علم و صنعت، با انتقاد از آییننامه اخیر واردات خودرو که در هفتههای گذشته و همزمان با تنشهای امنیتی و نظامی منتشر شده بود به «اعتماد» گفته بود: این مصوبه که حالا رسما ابلاغ شده، در واقع مربوط به بحبوحه جنگ است، اما جالب آنکه انتشار این خبر دقیقا در میانه شرایط بحرانی کشور و حملات موشکی، صورت گرفت و زمانبندی این ابلاغیه بسیار تأملبرانگیز است و نمیتوان آن را اتفاقی تلقی کرد.
کاکایی با بیان اینکه انتشار این آییننامه در زمان جنگ و موشکباران ضدتولید و بهشدت تورمزاست اعلام کرده بود این یک سیاست ضددولتی نیست، بلکه ضدتولید و ضدتوسعهای است.
اگرچه ممکن است عدهای در کوتاهمدت خوشحال شوند، اما آثار مخرب آن در ششماهه دوم سال نمایان خواهد شد؛ بهویژه در بازار خودروهای ارزانقیمت که مستقیما معیشت طبقات متوسط و پایین جامعه را هدف قرار میدهد.
این مصوبه به جای عدالت اقتصادی، باعث تعمیق شکاف طبقاتی و افزایش تورم خواهد شد.
شاهد افزایش تقاضا هستیم
به گفته «ن.
خدایاری» مدیر فروش یکی از نمایندگیهای خودرو در منطقه مجیدیه تهران، بازار خودرو در هفتههای اخیر با رشد کمسابقهای در قیمت و میزان تقاضا مواجه شده است.
خدایاری در این خصوص به «اعتماد» میگوید: در روزهای گذشته، قیمت برخی خودروها از جمله تارا حدود ۳۰ میلیون تومان افزایش داشته است.
به طور کلی، بازار خودرو طی یک هفته رشد قیمتی حدود ۲۸ درصدی را تجربه کرده، این در حالی است که بسیاری از مشتریان همچنان در حال خرید هستند و نه تنها تقاضا کاهش نیافته، بلکه افزایش هم پیدا کرده است.
او میافزاید: در یک روز اخیر، موفق به فروش پنج دستگاه تارا شدیم؛ آماری که در هفتههای قبل بیسابقه بود.
جالب است که با وجود افزایش مداوم قیمت، بازدید و تمایل مردم برای خرید بیشتر هم شده است و به نظر میرسد خریداران انتظار دارند قیمتها در روزهای آینده بیش از این بالا برود.
خدایاری همچنین به سیاستهای فروش این مجموعه اشاره میکند و میگوید: ما به عنوان نمایندگی رسمی، خودروها را مستقیما از کارخانه دریافت میکنیم و شرایط فروشمان نیز به این صورت است که مشتری ۶۰ درصد مبلغ را به عنوان پیشپرداخت میپردازد و باقیمانده طی مدت یک سال به صورت اقساط تسویه میشود.
او درباره آینده قیمتها هشدار میدهد: شنیدهها حاکی از آن است که ممکن است از روزهای ابتدایی هفته جاری باز هم مجددا شاهد افزایش ۸ تا ۱۰ درصدی قیمتها باشیم.
بنابراین اگر خریداران تصمیم قطعی برای خرید خودرویی دارند، بهتر است زودتر اقدام کنند، چرا که در روزهای آینده احتمال افزایش دوباره قیمتها وجود دارد.
خرید فوری بهصرفهتر از صبر کردن است
به گفته «م.
گودرزی» مدیر فروش مجموعه اتو مدیران شریعتی، که در محدوده سیدخندان واقع است بازار خودرو در ماههای اخیر با افزایش مداوم قیمت مواجه بوده و این روند کماکان ادامه دارد.
گودرزی در ادامه به «اعتماد» میگوید: قیمت خودرو عملا به صورت روزانه در حال افزایش است و از ابتدای سال تا امروز، برخی مدلها افزایش قیمتی بالغ بر یکصد میلیون تومان داشتهاند.
طبیعی است که در چنین شرایطی خرید زودتر، منطقیتر و مقرون بهصرفهتر از به تعویق انداختن آن بهتر است.
او درباره شرایط فروش و نحوه پرداخت اقساط نیز ادامه میدهد: شرایط اقساطی ما با انعطاف و با توجه به توان مالی مشتریان تنظیم میشود.
گودرزی توضیح داد: فروش ما به صورت قطعی انجام میشود؛ یعنی قیمت نهایی هنگام ثبت قرارداد تثبیت میشود و نوسانات بازار تأثیری بر مبلغ قرارداد ندارد.
برخی خودروها وارداتی هستند و سریهای بعدی با قطعات وارداتی در داخل کشور مونتاژ میشوند.
با این حال، کیفیت ساخت همچنان در سطح قابل قبولی قرار دارد و رضایت مشتریان نیز موید این موضوع است.
افزایش بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی برخی از خودروها ازابتدای سال
«ح.
امیری» مدیر فروش نمایشگاه خودرویی در ایرانمال، با اشاره به نوسان بازار خودرو به «اعتماد» میگوید: این مجموعه با دو روش خودرو میفروشد؛ یکی با تحویل قطعی و فوری ظرف ۲۰ روز و دیگری از طریق طرح پیشفروش ششماهه که تحویل آن در بازه آبان یا آذر ماه انجام میشود.
امیری با اشاره به جزییات طرح پیشفروش توضیح داد: در طرح پیشفروش، مشتریان در ابتدا مبلغی پرداخت میکنند.
دعوتنامه برای تکمیل وجه در پاییز صادر میشود که با احتساب قیمت فعلی کارخانه، مبلغ نهایی اعلام میشود.
وی درباره مزایای تحویل فوری نیز توضیح میدهد: در روش تحویل ۲۰ روزه، مبلغ به صورت کامل پرداخت میشود و قرارداد به صورت قطعی منعقد میشود.
این شیوه برای افرادی که قصد دریافت سریع خودرو دارند و تمایلی به انتظار طولانی ندارند، گزینه مناسبی است.
امیری در پاسخ به این سوال که آیا خرید خودرو را در شرایط فعلی توصیه میکنید نیز میگوید: با توجه به اینکه از ابتدای سال تاکنون قیمت برخی از خودرو بیش از ۱۰۰ میلیون تومان افزایش داشته، تردیدی نیست که خرید در مقطع فعلی، نسبت به، به تعویق انداختن آن، تصمیم منطقیتری است.
بازار خودرو در ایران نوسانی است و تجربه نشان داده که افزایش قیمتها ادامهدار خواهد بود.
وی در پایان تأکید میکند: در شرایط اقتصادی امروز، هر کالای مصرفی که خرید آن به تعویق بیفتد، معمولا با افزایش هزینه همراه است.
بنابراین اگر تصمیمی برای خرید دارید، توصیه میکنم آن را نهایی کنید تا در موجهای بعدی افزایش قیمت گرفتار نشوید.