سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پیش بینی افزایش 5 درصدی تردد زائران اربعین 1404 از پایانه های مرزی

تسنیم | اقتصادی | شنبه، 21 تیر 1404 - 09:30
معاون سازمان راهداری از افزایش 5 درصدی تردد زائران اربعین 1404 از پایانه های مرزی خبر داد و گفت: در ایام پیک تردد 3600 دستگاه اتوبوس تامین می شود.
مرز،زائران،نفر،درصد،اربعين،ناوگان،مهران،عبور،مراسم،توسعه،گذش ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، منصور فخاران معاون توسعه فناوری و هوشمندسازی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به برنامه‌ریزی دقیق زمانی برای مدیریت اوج سفرها اظهار کرد: بر اساس تحلیل داده‌ها، اوج رفت زائران در بازه زمانی سه‌شنبه 14 مرداد تا جمعه 17 مرداد ماه و بازگشت زائران در بازه زمانی چهارشنبه 22 مرداد تا شنبه 25 مرداد متمرکز خواهد بود.
وی با بیان این‌که برای پاسخگویی به نیاز جابه‌جایی زائران، تأمین دست‌کم 3600 دستگاه اتوبوس در روزهای اوج رفت و برگشت در دستور کار است، افزود: بر اساس داده‌های رسمی، در فاصله سال‌های 1398 تا 1403 به استثنای سال‌های 1399 و 1400 که تحت تأثیر محدودیت‌های کرونایی بود، به‌طور متوسط بیش از سه میلیون و 300 هزار زائر در مراسم اربعین شرکت کرده‌اند و بیشترین میزان تردد زائرین نیز متعلق به سال 1402 است که حدود سه میلیون و 700 هزار نفر ثبت شده است.

وی الگوی جابه‌جایی زائران در مرزهای خروجی کشور را طی سال‌های اخیر در حال تغییر دانست و افزود: در حالی‌که در سال 1398 حدود 60 درصد زائران برای شرکت در مراسم اربعین از مرز مهران عبور کرده‌اند، این رقم در سال 1403 به حدود 45 درصد کاهش یافته است.

فخاران خاطرنشان کرد: در مجموع، طی سال گذشته بیش از سه میلیون و 531 هزار نفر از مرزهای شش‌گانه کشور برای حضور در مراسم اربعین حسینی عبور کرده‌اند، از این تعداد بیش از یک‌ میلیون و 624 هزار نفر از مرز مهران (معادل حدود 45 درصد کل ترددها)، بالغ بر 847 هزار نفر (معادل 24 درصد) از شلمچه، بیش از 494 هزار نفر (14 درصد) از خسروی، حدود 423 هزار نفر (12 درصد) از چذابه و در مجموع بیش از پنج درصد از مرزهای تمرچین و باشماق عبور کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس تحلیل داده‌ها در سال گذشته (1403) حدود 70 درصد زائران مراسم اربعین حسینی متعلق به استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان، خراسان رضوی، فارس، قم، کرمان، یزد، بوشهر، آذربایجان شرقی و مازندران بوده‌اند.

معاون توسعه فناوری و هوشمندسازی با اشاره به این‌که سال گذشته، 81 درصد از ناوگان اتوبوسی اعزامی متعلق به استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، قم، کرمان، آذربایجان شرقی، البرز، سیستان و بلوچستان، یزد، آذربایجان‌غربی و قزوین بوده تصریح کرد: 6 مرز فعال کشور در سال گذشته شاهد رشد تقاضا برای ناوگان اتوبوسی بوده‌ و در این میان، مرز مهران با سهم 64 درصدی همچنان بارزترین نقش را در تردد زائران داشته و علی‌رغم کاهش 10 درصدی تقاضای تردد زائران با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی از مرز مهران نسبت به سال 1402، مراجعات به مرز مهران و استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای افزایش یافته و این مرز همچنان در صدر انتخاب‌های زائران قرار دارد.

فخاران افزود: برآوردها نشان می‌دهد حدود یک‌ میلیون و 808 هزار زائر از مرز مهران عبور خواهند کرد.
این رقم نسبت به سال گذشته افزایش داشته و بیانگر اهمیت مضاعف آمادگی در این مرز است، همچنین پیش‌بینی می‌شود بیش از 972 هزار زائر از مرز شلمچه، بیش از 358 هزار نفر از چذابه، بالغ بر 491 هزار نفر از مرز خسروی، بیش از 53 هزار نفر از مرز تمرچین و بیش از 28 هزار نفر نیز از مرز باشماق عبور کنند.

معاون توسعه فناوری و هوشمندسازی با اشاره به توسعه کمی و کیفی سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای در سال جاری گفت: سامانه داده‌کاوی اطلاعات پلاک‌خوان به عنوان ابزاری کاربردی در حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی‌ حمل‌ونقل نقش مهمی در پایش لحظه‌ای موقعیت ناوگان و شناسایی دقیق زمان سفر و تخصیص بهینه ناوگان اتوبوسی در طرح جابه‌جایی زائرین اربعین حسینی ایفا می‌کند.

وی با تشریح آمادگی‌ها و پیش‌بینی‌ها برای مراسم اربعین 1404 بیان کرد: حدود 70 درصد از زائران اربعین امسال از استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، قم، کرمان، آذربایجان شرقی، یزد، بوشهر و مازندران خواهند بود که باید تمهیدات تأمین ناوگان، زیرساختی و اطلاع‌رسانی به تناسب این تمرکز جمعیتی طراحی و اجرا شود.

معاون توسعه فناوری و هوشمندسازی بیان کرد: همچنین با تحلیل داده‌های ترافیکی و بررسی حجم تردد خودروها در مسیرهای منتهی به مرزهای اربعینی، اطلاع‌رسانی به مسافران و رانندگان برای کاهش زمان سفر و افزایش رضایتمندی زائران توسط سامانه جامع 141 شامل تلفن گویا، پاسخگویی 141، سایت و اپلیکیشن ارائه خواهد شد.
انتهای پیام/