حضرت زینب الگویی برای جنگ روایتها - تسنیم
رئیس اداره تبلیغ در رسانه و فضای مجازی جامعه الزهرا با اشاره به پیام عاشورا و نقش اثرگذار حضرت زینب(س) در روشنگری این حادثه ، روایت سازی صحیح و اصولی از جریان مقاومت و مبارزه در جبهه ی جهاد تبیین را وظیفه ی طلاب و اهالی رسانه دانست.

ندا حکمتنیا، رئیس اداره تبلیغ در رسانه و فضای مجازی جامعه الزهرا، در گفتوگو با گروه حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، در تبیین حادثه عاشورا، به بررسی ابعاد این الگوی تاریخی و چگونگی بهرهبردن از آن متناسب با شرایط امروز پرداخت.
وی با اشاره به اهمیت فرصت ایام محرم برای جهاد تبیین و مقابله با روایتسازی تحریف شدهی دشمنان گفت: محرم زمان بیداری دلهاست چرا که مخاطب از نظر ذهنی و قلبی آماده شنیدن روایتهایی شده که در زمانهای دیگر کمتر به آن توجه داشته است.
محرم فرصت مناسبی برای گفتوگو با وجدان عمومی است و همین فرصت را میتوان برای جهاد تبیین استفاده کرد.
اگر در این ایام خطبهها و روضهها و حتی پستها و پیامها در شبکههای اجتماعی خوب بتوانند این مسأله را مطرح کنند میتوانند یک حقیقت بزرگتر را به دنیا منتقل بکنند.
نه فقط با واژه بلکه با یک نگاه متفاوت.
وی ادامه داد: همانطور که بنی امیه با سانسور و وارانهنمایی حادثه کربلا تلاش کردند که عاشورا را شورش علیه نظم سیاسی معرفی کنند امروز هم جریانهای سیاسی تلاش دارند که مقاومت اسلامی را به عنوان خشونت، افراطیگری یا عقب ماندگی فرهنگی جلوه بدهند و همین محرم بستری برای پیوند زدن عاشورا با مفاهیم روز مثل مقابله با استعمار رسانهای، مقاومت نرم، ایستادگی در برابر فروپاشی هویتی و نقش ایمان در ایستادگی است.
استاد جامعه الزهرا، حضرت زینب(س) را الگوی مبارزه علیه امپراتوری رسانهی دشمن دانست و افزود: حضرت زینب(س) در شام یک تنه در مقابل امپراتوری رسانهای دشمن ایستاد؛ اما آن چیزی که او را متمایز کرد، شناخت عمیق نسبت به مخاطب بود.
ایشان میدانست که در دربار شام حق را نه با فریاد، بلکه با استدلال و صلابت باید بیان کند.
نکته دیگر اینکه تسلط بر پیام بسیار روی مخاطب اثر میگذارد و سخنان حضرت کاملا براساس کتاب و سنت و معنا بخشی بود.
وی با اشاره به موضع عزتمندانه حضرت زینب(س) و ایجاد موج قدرت در پیام ایشان به بیان روش تبیینگری طلاب و الگوگیری از حضرت زینب(س) پرداخت و گفت: طلاب هم امروزه اگر بخواهند این طور عمل کنند باید اولا از کلیشهها فاصله بگیرند، عالمانه و آرام روایت کنند و حکیم بودن را مورد توجه قرار بدهند و زبان مقاومت را به صورتی بازنویسی کنند که حتی جوانان غیر همسو بتوانند با مقاومت همدلی بکنند.
رئیس اداره تبلیغ در رسانه و فضای مجازی جامعه الزهرا با اشاره به جنگ روایتها در عاشورا افزود: نبرد روایتها بعد از نبرد شمشیرها آغاز میشود.
در تاریخ بنی امیه هم میبینیم که میخواستند جهاد امام را یک خطای تاریخی جلوه بدهند و اهل بیت(ع) را شورشی معرفی کنند و مقابله با این تحریف هم با خطابه حضرت زینب(س) شروع میشود که حقیقت را زنده نگه داشت و جریان شیعه را همراه با باور به مقاومت شکل داد.
وی همچنین ادامه داد: امروزه هم رسانههای مقاومت نباید تنها واکنشگر باشند بلکه باید پیشرو روایت بسازند.
باید مخاطب جدید را درک کنند و در قالب فکری او از آرمانها بگویند تولیدات فرهنگی باید با زبان امروز آغشته شود.
حکمتنیا با اشاره به نقش واقعهی عاشورا در تبیین مفهوم پیروزی و شکلدهی مقاومت اسلامی به بیان پیام آن برای جوانان امروز پرداخت و گفت: در جهان مادیزده امروز، پیروزی یعنی فتح سرزمین یا غلبه عددی، اما در عاشورا امام نشان دادند که شهادت تنها راه نجات حقیقت از تحریف است.
مظلومیت آگاهانه گاهی بیدار کنندهتر از قدرت نمایی است.
هدف امام بیداری بود نه سلطه سیاسی پس شکست نخوردند و همین بیداری در جهان رقم خورد پیام این برای جوانان مقاوم امروز این است که اگر رسانهی مقاومت غلبه ظاهری ندارد؛ اما جنبه روشنگری دارد پس پیروز است و اگر مقاومت در راه آرمانها هزینه میکند وارث عاشورا است.
این برای نسل جوان ما باید معنا شود.
خبرنگار: زهرا شعبانزاده
پایان پیام/