ویژگیهای مخوف جدیدترین جنگنده روسی؛ سوخو Su-۵۷ چه قابلیتهایی دارد؟
سوخو Su-۵۷، جدیدترین جنگنده نسل پنجم روسیه، در نمایشگاه LIMA ۲۰۲۵ حضور پررنگی داشت و حالا جزئیاتی از طراحی و قابلیتهای آن منتشر شده است. این جنگنده پیشرفته نهتنها برای برتری هوایی، بلکه برای عملیات زمینی و پشتیبانی از پهپادهای رزمی نیز طراحی شده است.

سوخو Su-۵۷، جدیدترین جنگنده نسل پنجم روسیه، در نمایشگاه LIMA ۲۰۲۵ حضور پررنگی داشت و حالا جزئیاتی از طراحی و قابلیتهای آن منتشر شده است.
این جنگنده پیشرفته نهتنها برای برتری هوایی، بلکه برای عملیات زمینی و پشتیبانی از پهپادهای رزمی نیز طراحی شده است.
کد خبر: 723247 | ۱۴۰۴/۰۴/۱۹ ۱۰:۰۰:۴۱
سوخو Su-۵۷، جدیدترین جنگنده نسل پنجم روسیه، در نمایشگاه LIMA ۲۰۲۵ حضور پررنگی داشت و حالا جزئیاتی از طراحی و قابلیتهای آن منتشر شده است.
این جنگنده پیشرفته نهتنها برای برتری هوایی، بلکه برای عملیات زمینی و پشتیبانی از پهپادهای رزمی نیز طراحی شده است.
به گزارش گجت نیوز، جنگنده پیشرفته نسل پنجم روسیه، سوخو Su-57 (با نام ناتو «فلن»)، به تازگی توسط شرکت روساوبوروناکسپورت در نمایشگاه LIMA 2025 به طور برجستهای نمایش داده شد.
این هواپیما که توسط دفتر طراحی مشهور سوخو توسعه یافته است، برای جایگزینی و تقویت نسلهای قبلی هواپیماهای رزمی در نیروی هوافضای روسیه (VKS) مهندسی شده است.
پلتفرم چندمنظوره Su-57 برای طیف وسیعی از ماموریتها طراحی شده است، از جمله دستیابی به برتری هوایی، انجام حملات زمینی، سرکوب پدافند هوایی دشمن (SEAD)، و قرار است در آینده با وسایل نقلیه هوایی رزمی بدون سرنشین (UCAV) ادغام شود.
جنگنده نسل پنجم روسیه با قابلیتهای پیشرفته
جنگنده Su-57 که توسط دفتر طراحی سوخو توسعه یافته، قرار است جایگزین نسلهای قبلی هواگردهای رزمی در نیروی هوافضای روسیه شود.
این هواپیما دارای طراحی چندمنظوره است که مأموریتهایی چون برتری هوایی، حملات زمینی، سرکوب پدافند دشمن و همکاری با پهپادهای تهاجمی را پوشش میدهد.
ویژگیهای پنهانکاری و طراحی پیشرفته
در ساخت بدنه Su-57 حدود ۲۵ درصد از مواد کامپوزیتی استفاده شده که همراه با پوششهای جاذب امواج راداری و مخازن داخلی برای حمل تسلیحات، سطح مقطع راداری را بهشدت کاهش میدهد.
طول: ۱۹.۸ متر
دهانه بال: ۱۳.۹۵ متر
ارتفاع: ۴.۷۴ متر
حداکثر وزن برخاست: ۳۴ هزار کیلوگرم
سقف پرواز: ۱۹ هزار متر
شعاع رزمی: ۱۲۵۰ کیلومتر، برد انتقالی: ۴ هزار کیلومتر
سرعت نهایی: حدود ۲ ماخ (۲۴۷۰ تا ۲۹۵۰ کیلومتر بر ساعت بسته به نسخه)
مانورپذیری و کنترل در شرایط بحرانی
طراحی آیرودینامیکی خاص Su-57، شامل بالهای جمعشونده، سطوح کنترلی کانارد، سکانهای متحرک و نازلهای تغییر بردار رانش، باعث شده این هواپیما بتواند زاویه حمله بیش از ۶۰ درجه را تجربه کند و شتاب گرانشی ۹G را تحمل نماید.
سیستم پروازی اصلی Fly-by-Wire است، اما کنترل مکانیکی پشتیبان نیز برای شرایط اضطراری تعبیه شده است.
پیشرانه قدرتمند و نسل جدید موتور
در حال حاضر، Su-57 از دو موتور توربوفن AL-41F1 استفاده میکند که در حالت پسسوز بیش از ۱۴۲ کیلو نیوتن رانش تولید میکنند.
نسخه ارتقاءیافته Su-57M قرار است به موتور جدید AL-51F یا «ایزدیلیه ۳۰» مجهز شود که قدرت بیشتری دارد، سوخت کمتری مصرف میکند و امکان پرواز مافوق صوت بدون پسسوز را فراهم میسازد.
سامانههای راداری، سنسورها و آویونیک پیشرفته
رادار اصلی Su-57 از نوع AESA باند X است و در کنار آن، رادارهای باند L نیز برای شناسایی اهداف پنهانکار تعبیه شدهاند.
همچنین پوسته بدنه به حسگرهایی مجهز است که دید ۳۶۰ درجه فراهم میکند.
سامانه جنگ الکترونیک یکپارچه، طعمههای فعال، اخلالگر جهتدار و سامانه ضد مادونقرمز نیز برای افزایش بقاپذیری در نظر گرفته شدهاند.
کابین خلبان مجهز به نمایشگر HUD، سامانه تصویربرداری روی کلاه، و یک نمایشگر بزرگ چندکاره لمسی است که امکان کنترل کامل هواپیما را فراهم میسازد.
این مجموعه آویونیک پیشرفته امکان تخصیص هدف به سایر هواپیماهای گروه پروازی را نیز فراهم میکند.
تسلیحات قدرتمند برای مأموریتهای متنوع
جنگنده Su-57 توانایی حمل طیف وسیعی از تسلیحات را دارد:
1- موشکهای هوا به هوا: RVV-BD، RVV-SD، RVV-MD2
2- موشکهای هوا به سطح: Kh-38MLE، Kh-58UShKE، Kh-69، Kh-35UE
3- بمبهای هدایتشونده: KAB-250LG-E، UPAB-1500BE، K08BE
4- توپ داخلی ۳۰ میلیمتری GSh-30-1
مخازن داخلی ظرفیت حمل ۴ موشک در بخش اصلی و ۲ عدد در مخازن کناری دارند.
علاوه بر آن، ۶ جایگاه خارجی نیز برای تسلیحات اضافی وجود دارد.
تاریخچه توسعه و وضعیت تولید
ایده ساخت یک جنگنده جدید روسی به اواخر دهه ۱۹۸۰ بازمیگردد، اما برنامه رسمی Su-57 از سال ۲۰۰۲ با انتخاب سوخو آغاز شد.
نخستین پرواز نمونه اولیه در ژانویه ۲۰۱۰ انجام شد و طی سالهای بعد، چند نمونه آزمایشی توسعه یافت.
تاخیرها و مشکلاتی مانند آتشسوزی در حین تست یا مشکلات موتور اولیه باعث شدند فرآیند تولید نهایی طولانی شود.
اکنون Su-57 وارد فاز تولید انبوه شده و سفارش اولیه برای ۷۶ فروند از آن ثبت شده است.
اولین تحویلها در سال ۲۰۲۰ آغاز شد و تولید در حال افزایش است.
آینده Su-57M و نوآوریهای در راه
نسخه مدرن Su-57M قرار است با موتور AL-51F، آویونیک ارتقاءیافته، کابین بازطراحیشده و سامانههای کمکی هوشمند پرواز عرضه شود.
از جمله قابلیتهای در حال توسعه، میتوان به کنترل صوتی یا چشمی اشاره کرد که سطح جدیدی از تعامل انسان و ماشین را ارائه میدهد.