خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 19 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آغاز فرآیند هدایت تحصیلی از پایه هفتم

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | پنجشنبه، 19 تیر 1404 - 09:40
یک روانشناس گفت: هدایت تحصیلی بر اساس استعداد و علاقه دانش‌آموزان انجام می‌شود.
تحصيلي،هدايت،رشته،سهيلي،روانشناس،محمدرضا،پايه،نمرات،نهم،شغلي ...

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امام‌جمعه - محمدرضا سهیلی، دکترای روان‌شناسی تربیتی گفت: فرآیند هدایت تحصیلی در سال جدید بر اساس دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های وزارت آموزش و پرورش که به مدارس ارسال می‌شود، انجام خواهد شد.
این روانشناس در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با این که براساس دستورالعمل‌هدایت تحصیلی دانش‌آموزان آگاهانه و براساس علاقه خود رشته تحصیلی خود را انتخاب می‌کنند؛ افزود: اجرای درست هدایت تحصیلی به ظرفیت‌ها و امکانات هر منطقه و استان بستگی دارد.
محمدرضا سهیلی ادامه داد: در سال‌های اخیر برخی از رشته‌های هنرستان‌ها با تعداد بالای متقاضیان روبرو شدند بر همین اساس ممکن است برخی از دانش آموزان نتوانند رشته مورعلاقه خود را انتخاب کنند، در حالی که تمام تلاش آموزش و پرورش این است که دانش‌آموزان در رشته دلخواه خود ادامه تحصیل دهند و پس از آن یا وارد دانشگاه شوند یا وارد بازار کار شوند و یا هر دو مسیر را دنبال کنند.
این روانشناس تصریح کرد: یکی از اهداف هدایت تحصیلی که براساس ماده ۲ آیین‌نامه هدایت تحصیلی و شغلی مشخص شده است؛ نخست شناسایی و شناساندن استعداد، توانایی، علاقه و ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان که با انجام آزمون‌های رغبت و استعداد از مهر تا دی‌ صورت می‌گیرد.
این آزمون‌ها به‌صورت آنلاین برگزار و نتایج آن در سامانه ثبت می‌شود.
محمدرضا سهیلی گفت: انتخاب آگاهانه رشته تحصیلی و مسیر آینده شغلی یکی دیگر از اهداف هدایت تحصیلی است.
برای این منظور جلساتی با حضور مشاور مدرسه، مدیر و همچنین اولیا برگزار می‌شود.
در این جلسات رشته‌های مختلف تحصیلی اعم از ریاضی، تجربی، انسانی، فنی و حرفه ای و مسیرهای شغلی مرتبط با آن‌ها معرفی می‌شود.
حتی از والدین شاغل در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی و مهندسی دعوت می‌شود تا تجربیات خود را با دانش‌آموزان و خانواده‌ها در پایه نهم درمیان بگذرانند.
این روانشناس اظهار کرد: سومین هدف هدایت تحصیلی، کمک به هدایت متوازن دانش‌آموزان به شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی بر اساس سیاست‌های توسعه کشور است که فرایند آن برعهده منطقه است و در مناطق مختلف بسته به شرایط بومی، سیاست توسعه و ظرفیت‌ها، ممکن است تأکید بیشتری بر رشته‌های مرتبط با صنعت یا کشاورزی وجود داشته باشد.
محمدرضا سهیلی با بیان این که فرآیند هدایت تحصیلی از پایه هفتم آغاز می‌شود؛ تصریح کرد: نمرات تخصصی پایه هفتم و هشتم با ضریب یک و پایه نهم با ضریب سه در تعیین رشته اثرگذار هستند.
بنابراین دانش‌آموزان باید از همان ابتدای متوسطه اول به این موضوع توجه کنند و تلاش کنند در دروس تخصصی نمره حدنصاب را کسب کنند.
این روانشناس افزود: والدین هم لازم است به‌صورت ویژه نمرات خرداد ماه دانش‌آموزان در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم را پیگیری کنند؛ چراکه این نمرات مستقیماً در فرایند هدایت تحصیلی تأثیرگذار است.