چالشها و فرصتهای پیشروی توسعه آموزش در کهگیلویه و بویراحمد - تسنیم
مدیرکل آموزش وپرورش کهگیلویه و بویراحمد با تشریح چالش های پیش روی این نهاد در حوزه های فضای آموزشی، اعتبارات و تجهیزات، خواستار حمایت جدی دولت از این بخش شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، ایوب رضایی در نشست مدیران شهرستانها و مناطق آموزشوپرورش کهگیلویه و بویراحمد با حضور سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی معاون اول رئیسجمهور با اشاره به توانمندیهای منابع انسانی و نقش حیاتی آموزش و پرورش در توسعه پایدار کشور، ضرورت حمایت جدی دولت و اشتراکگذاری پروژههای زیرساختی برای رفع چالشهای کلیدی در مدارس استان را برجسته کرد.
وی به تشریح فعالیتها و چالشهای پیش روی این نهاد پرداخت و اعلام کرد: علیرغم توانمندی منابع انسانی، استان با مشکلات متعددی در حوزه فضای آموزشی، اعتبارات، تجهیزات و پراکندگی جغرافیایی روبرو است و نیازمند حمایت جدی دولت است.
رضایی ضمن ابراز خرسندی از حضور سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی معاون اول رئیسجمهور، در جمع روسای آموزشوپرورش استان، به جایگاه مهم این نهاد در توسعه پایدار کشور اشاره کرد و افزود: دستگاه تعلیم و تربیت به دلیل مأموریت تربیت نیروی انسانی، نقش محوری در پیشرفت جوامع دارد و نمیتوان آن را با هیچ دستگاه دیگری مقایسه کرد.
مدیرکل آموزشو پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت که سند تحول بنیادین، مسیر تعلیم و تربیت جامع و کامل را برای ما مشخص کرده و این مأموریت را دوچندان کرده است.
رضایی با بیان اینکه آموزشوپرورش استان با قریب به 180 هزار دانشآموز، 15 هزار فرهنگی و حدود 2800 مدرسه، یکی از بزرگترین نهادهای فرهنگی است که مستقیم یا غیرمستقیم بر بیش از 60 درصد جامعه تأثیر میگذارد، تصریح کرد: این نهاد نقش اصلی در آیندهسازی و فرهنگساز بودن کشور دارد.
وی با تأکید بر اهمیت حمایت دولت در حل معضلات، به مشکلات اصلی استان اشاره و خاطرنشان ساخت: فضای آموزشی، مهمترین دغدغه ما است.
بیش از 100 مدرسه سنگی و چندین مدرسه کانکسی در حال جمعآوری است، اما همچنان نیازمند ساخت و سازهای جدی هستیم.
همچنین، سطح توان مالی مردم در برخی مناطق پایین است و مشارکت خیرین و نهادهای مردمی اهمیت زیادی دارد.
رضایی ادامه داد: سرانه فضای آموزشی در برخی مناطق بسیار پایین است و در مناطقی مانند دیشموک و بویراحمد با بحران تراکم دانشآموزی مواجهایم؛ بهگونهای که بیش از 210 کلاس با تراکم بالای 35 دانشآموز وجود دارد.
همچنین، حدود 22 درصد دانشآموزان بویراحمد در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند و اگر تنها چند هزار نفر از آنان به مدارس دولتی برگردند، فضای لازم برای جذب این دانشآموزان وجود نخواهد داشت.
مدیرکل آموزشوپرورش استان از توسعه کمشتاب هنرستانهای فنی و مهارتی در استان ابراز نارضایتی کرد و افزود: این حوزه نیازمند توجه جدی است؛ بهویژه در مناطقی مانند بویراحمد که هیچ هنرستان جدیدی در چند سال اخیر تأسیس نشده است و کمبود تجهیزات، این رشتهها را با مشکل جدی مواجه کرده است.
رضایی همچنین نقش اردوگاههای آموزشوپرورش در توسعه فعالیتهای فرهنگی و تربیتی را مهم دانست و گفت: اردوگاههایی مانند "آبشار" و "سیزده آبان" ظرفیتی عالی برای سرمایهگذاریاند، اما پروژههای نیمهتمامی مانند استخر، سالن آمفیتئاتر و خوابگاه به دلیل کمبود اعتبار، نیمهتمام ماندهاند.
وی بر توسعه مدارس شبانهروزی، به ویژه در مناطق محروم و پراکنده مانند دیشموک تأکید کرد و افزود: پراکندگی جغرافیایی مناطق دورافتاده، هزینههای زیادی در آموزش ایجاد کرده است که نیازمند برنامهریزی و حمایتهای مالی است.
رضایی با اشاره به موفقیتهای درخشان دانشآموزان استان در سطح ملی، از جمله کسب رتبه اول کنکور تجربی کشور، گفت: این نشان میدهد که استعداد و انگیزه در میان فرهنگیان و دانشآموزان وجود دارد؛ تنها نیازمند فراهم کردن امکانات لازم هستیم.
در پایان، رضایی با اشاره به بدهی 14 میلیارد تومانی استان در حوزه آب و برق مدارس، خواستار پیگیری این موضوع در سطح ملی شد و اظهار امیدواری کرد که با حمایت دولت، بتوان مسیر توسعه آموزش را به درستی طی کرد و شاهد آیندهای درخشان در این حوزه بود.
انتهای پیام/