تنظیم تعرفه ها راهکار مناسب برای کنترل بازار غذایی کشور
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت:مدیریت بهتر و اقداماتی برای ایجاد زنجیره ارزش در وزارتخانههای مختلف، میتوانیم بازار را تنظیم کنیم و امنیت غذایی کشور را تأمین نماییم.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری- محمدعلی رضایی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران.
در برنامه رادیو اقتصاد اظهار داشت مهمترین بخش تأمین امنیت غذایی است.
در جنگ ۱۲ روزه اخیر مشخص شد که تأمین اقلام مصرفی اصلی جامعه همچنان در سطح کشور با مشکلات کمی مواجه بوده است، علیرغم مشکلات مربوط به تردد، حمل و نقل و لجستیک.
وزارتخانهها و بخش خصوصی به خوبی پشتیبانی کردهاند.
وی با بیان اینکه ما تعدادی از کالاهایمان وارداتی هستند، در حالی که برخی دیگری بهصورت داخلی تأمین میشوند.
برای مثال، تخممرغ و سایر محصولات کشاورزی با برنامهریزیهای دقیقی که در حال حاضر در حال انجام است، تأمین میشوند گفت: هماهنگیهایی با اتحادیهها و انجمنهای تولیدکننده داریم و وزارتخانه هم دپوی محصولات را در انبارها و سردخانهها انجام میدهد تا در زمان نیاز به بازار عرضه کند.
او بیان کرد: ما در کشوری زندگی میکنیم که نوسانات قیمتی زیادی را تجربه میکند، بهویژه به خاطر مشکلات ارزی و تحریمها.
البته دولت سعی دارد با همکاری بخش خصوصی این فشارها را به بخش مصرفی منتقل نکند.
از تجربه کشورهای دیگر هم باید استفاده کنیم.
او افزود: در بسیاری از کشورها، مداخله دولت بیشتر بر روی تعرفهها متمرکز است و با تنظیم تعرفهها سعی در کنترل بازار دارند.
رضایی گفت: نکته مهم دیگری که باید اشاره کنم، الگوی کشت در وزارت کشاورزی است.
برنامهریزیهای بلندمدت در مورد کشت باید انجام شود تا از بروز مازاد محصولاتی مثل سیبزمینی جلوگیری شود و از هدر رفتن منابع مالی جلوگیری کنیم.
باید برنامهریزی دقیقی برای تأمین امنیت غذایی کشور انجام شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تاکید کرد: متأسفانه، برنامههای بلندمدت در کشور ما بهخوبی پیادهسازی نشده و مسئولین درگیر مسائل روزمره هستند.
از سال گذشته، با توجه به شوکهای قیمتی در سیبزمینی و پیاز، برنامهریزیهایی برای مناطق مختلف انجام دادهایم.
وی افزود: ما باید به نظام عرضه و تقاضا توجه کنیم و کشاورزان باید بتوانند برنامهریزی کنند که یک درصدی از تولید خود را برای مصرف داخلی و بخشی را برای صادرات در نظر بگیرند.
بهعنوان مثال، کشور هند با جمعیت یک و نیم میلیارد نفر، نه تنها به نیازهای داخلی خود پاسخ میدهد بلکه محصولاتش را نیز صادر میکند و ما خود یکی از واردکنندگان برنج از هند هستیم.
وی ادامه داد: بهطور کلی، با مدیریت بهتر و اقداماتی برای ایجاد زنجیره ارزش در وزارتخانههای مختلف، میتوانیم بازار را تنظیم کنیم و امنیت غذایی کشور را تأمین نماییم.