بازتاب حضور رهبر انقلاب در حسینه امام(ره) در شبکههای اجتماعی؛ ۲۰۰ میلیون بازدید در ۲ ساعت
حضور رهبر معظم انقلاب در شب عاشورا در حسینیه امام خمینی(ره)، علاوه بر رسانهها و فضای واقعی جامعه، در شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی نیز موج گسترده ای ایجاد کرد.

به گزارش مشرق، این حضور، به ویژه با توجه به تهدیدات علنی اسرائیل و فضای ابهام و انتظار روزهای جنگ و بعد از آتش بس که بسیاری درباره علت عدم حضور رهبر معظم انقلاب در فضای مجازی سخن میگفتند، واجد ارزش خبری بالا بود و طبعا موجی در شبکه های مجازی و پیام رسان های داخلی و خارجی به وجود آورد.
در این گزارش سعی شده ابعاد کمی و محتوایی این حضور در بسترهای مختلف مجازی تحلیل و بررسی شود:
الف: بررسی کمی و آماری شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها
حضور رهبر معظم انقلاب در ساعت ۱۱ شب، نخسین بار در فضای مجازی منعکس شد.
داده کاوی از بررسی میزان بازدیدها در توئیتر، تلگرام، ایتا، اینستاگرام، ویراستی نشان می دهد که در کمتر از ۲ ساعت، بیش از ۲۰۰ میلیون بازدید برای پستهای مرتبط با این حضور ثبت شده که کاملا فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را در ساعات پایانی شام ۱۴ تیر و شب عاشورا را تحت تاثیر قرار داده است.
در گراف های زیر، موج تولید محتوای ایحاد شده پیرامون حضور رهبر معظم انقلاب در ۴ بستر توئیتر، تلگرام، ایتا و ویراستی نشان داده شده که تا پیش و پس از ساعت ۱۱ شب ۱۴ تیر، چه تغییرات محتوایی در این بسترها صورت گرفته است.
ب: بررسی کیفی و محتوایی شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها
۱.
توئیتر فارسی
با توجه به سرمایه گذاری هنگفت براندازان در شبکه اجتماعی توئیتر، همواره شاهد فضاسازی های منفی علیه مقامات و کلیت نظام جمهوری اسلامی در این بستر بوده ایم.
اما نکته حائز اهمیت در شب گذشته و لحظه ورود مقام معظم رهبری در حسینیه امام خمینی و بازتاب های آن در توئیتر، پرداخت مثبت بسیاری از کاربران داخلی بود؛ طوری که در مواردی، تمیز دادن اصلاح طلب و اصولگرا و گرایشهای دیگر از روی محتوای پست کار سختی بود.
در کنار حمایت و ابراز علاقه و ارادت برخی کاربران مختلف به رهبر انقلاب، مواردی چون مقایسه رهبری با کوروش به عنوان یک چهره ملی و مراقب ایران دیده میشد.
از سوی دیگر، یک جنگ تمار عیار پیرامون کاربران برانداز توئیتری و کاربران داخلی به وجود آمده بود به این شکل که کاربران حامی نظام و رهبری تنها به ابراز علاقه و ارادت شخصی اکتفا نمی کردند و خود را مسئول و متعهد به پاسخ به فضاسازی های منفی و تخریبی می دیدند که براندازان توئیتری در حال انتشار آن بودند.
توئیت کوتاه صفحه منتسب به رهبری با متن #ای_ایران بخوان !
در ۲۴ ساعت اخیر، پربازدیدترین و پرلایک ترین محتوای توئیتر فارسی بوده است و همین شعر و توصیه رهبر انقلاب به مداح مراسم برای خواندن این شعر، سوژه بسیاری از پستها شد.
علاوه بر #ای_ایران هشتگ #زیر_بیرق_آقا نیز به کار رفته است.
چهره های مختلف سیاسی و اجتماعی نیز به حمایت و ابراز علاقه نسبت به حضور رهبر انقلاب در این شب پرداختند:
توئیت محمد باقر قالیباف ریاست مجلس با ۱۱۴ هزار بازدید، عباس عراقچی وزیر خارجه با ۱۱۰ هزار بازدید، وحید اشتری فعال رسانه ای با ۸۶ هزار بازدید سه محتوای برجسته ای بودند که در میان توئیتری ها بازدید قابل توجهی دریافت کردند.
۲.
تلگرام فارسی
در تلگرام فارسی نسبت به توئیتر، فضای همدلانه تری نسبت به حضور رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی شکل گرفت؛ به طوری که پربازدیدترین کانال های تلگرامی ۲۴ ساعت گذشته، کانال های داخلی همچون اخبار فوری، آخرین خبر و یک کانال پروکسی بوده است که نشان از توجه و علاقه کاربران تلگرامی به دنبال کردن اخبار از منابع داخلی می دهد.
اصولا داده کاوی ها نشان می دهد بعد از جنگ ۱۲ روزه اسرائیل، اعتماد عمومی کاربران تلگرامی به نحو قابل توجهی از کانال های خبری چون اینترنشنال، بی بی سی و..
سلب شده و کانال های خبری داخلی با اختلاف قابل توجه پیشرو در تولید و جلب نظر اخبار بوده اند.
بررسی مضامین و موضوعات پرتکرار و پربازدید تلگرام فارسی در ۲۴ ساعت گذشته نشان می دهد پوشش خبری رسانه های عبری از حضور رهبری از جمله برجسته ترین و پرمخاطب ترین اخباری بوده که هم منابع مختلف خبری آن را نشر و بازنشر کردند و هم کاربران علاقه مند به رصد آن بودند.
همچنین تلگرام فارسی بعد از حضور رهبری، محل انتشار شایعات بی شماری شده بود که قطعی موقت اینترنت و اعمال اینترنت ملی آن را دامن زد، شایعاتی که خیلی زود و با گذر زمان چند ساعته تکذیب شد.
۳.
ایتا
فضای ایتا، به طور معمول نسبت به تلگرام نیز فضای همدلانه تری نسبت به حضور رهبری در حسینیه امام خمینی بود و نوعی اجماع کاربران و کانال های این پیام رسان پرطرفدار داخلی به ابراز علاقه نسبت به حضور رهبری و همچنین نوعی تجدید بیعت و لبیک به ایشان دیده می شد.
دو محتوای ایتایی به طور قابل توجهی در این بستر پیرامون رهبر معظم انقلاب بازتاب زیادی پیدا کرد:
نخست بیانات ایشان در خصوص فتح و پیروزی در جنگ مقابل اسرائیل که اینطور انتشار یافت: توصیه حضرت امام خامنهای به قرائت قران و دعا برای پیروزی جبهه مقاومت.
رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی، قرائت سوره فتح ، دعای ۱۴ صحیفه سجادیه و دعای توسل را برای پیروزی جبهه مقاومت توصیه کردند .
دومین محتوای پربازدید پیرامون رهبری در ۲۴ ساعت گذشته در ایتا به ای ایران خواندن حاج محمود کریمی مربوط بود: رهبر انقلاب ، امشب : اقای کریمی !
« ای ایران» بخوان ...
رهبر انقلاب امشب ، خطاب به اقای محمود کریمی فرمودند : اگر خسته نمیشوی « ای ایران » بخوان !
سه کانال ایتایی هیات مجازی، حوادث مشهد و صدای خراسانی ها از جمله منابعی بودند که تنها محتوای آنها در این ۲۴ ساعت حدود ۳۰ میلیون بازدید گرفته و جزو منابع موثر این پیام رسان در این رویداد به حساب می آیند.