قصه صدای خوبی که «ارادت» دارد؛ مجید اخشابی و چند کار موثر برای عاشورا
مجید اخشابی از جمله خوانندگان و آهنگسازانی است که طی سال های گذشته و از آغاز فعالیت های خود در عرصه موسیقی کارهای موثری را در عرصه نواهای عاشورایی پیش روی مخاطبان قرار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عرصه تولید آثار موسیقایی مرتبط با مضامین و رویدادهای مذهبی و اعتقادی همواره جزو پرطرفدارترین و در عین حال پرچالشترین عرصههای فرهنگی هنری کشورمان بوده است که در سالهای طولانی دوشادوش سایر فعالیتهای فرهنگی هنری مرتبط با این موضوع مورد توجه مخاطبان و هنرمندان قرار گرفته است.
تولیدات این حوزه اگرچه همواره در معرض اتهامهای فراوان از جمله «سفارشی بودن» قرار داشتهاند اما به دلیل حس و حال موجود در آنها که برگرفته از باورها و اعتقادات نهفته در ضمیر بسیاری از مخاطبان بالقوه است، در اغلب موارد فعالیت در حوزه را با استقبال هنرمندان مواجه کرده است.
همزمان با ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) بر آن شدیم تا بار دیگر نگاهی اجمالی به تولیدات موسیقایی مختلف مرتبط با قیام عاشورا در کشورمان در قالبهای گوناگونی چون آلبوم، موسیقی متن فیلم و سریال، اجرای زنده و مواردی از این دست داشته باشیم.
در این چارچوب آنچه مورد توجه قرار گرفته و میگیرد، صرفاً مرور و یادآوری آثار برجسته حوزه موسیقی «عاشورایی» است که در سالهای دور و یا نزدیک تولید و در بازار موسیقی عرضه شدهاند.
آثاری که طبیعتاً برخی از آنها از درجه کیفی ممتاز برخوردار بودهاند و شاید برخی دیگر با انتقاداتی هم در موعد انتشار به لحاظ موسیقایی و محتوایی مواجه شدند اما همه در یک وجه اشتراک دارند و آن ماندگاری در حافظه جمعی دلبستگان اباعبدالله (ع) است.
در چهل و نهمین قسمت از سلسله گزارشهای «روایت مهر از نواهای عاشورایی» به سراغ برخی از آثار مجید اخشابی خواننده موسیقی پاپ کشورمان رفتیم که طی سال های اخیر آثاری را در این حوزه پیش روی مخاطبان قرار داده و توانسته با همین آثار که در زمان انتشار خود یادگاری های خوبی از عرض ارادت یک خواننده به پیشگاه حضرت سیدالشهدا (ع) محسوب می شد خود را به عنوان یکی از هنرمندان فعال عرصه نواهای عاشورایی معرفی کند.
آثاری که برخی از آنها طبیعتا سفارش مجموعه های مختلف و برخی هم دربرگیرنده یک اثر مستقل بودند که هنرمند با میل شخصی خود نسبت به انتشار آنها اقدام کرده است.
این خواننده که در حوزه فعالیتی خود تلاش کرده همواره به موسیقی کلاسیک ایرانی نیز علاقه مندی های خود را نشان دهد، چندی پیش در گفتگو با یکی از رسانه ها درباره نحوه حضور هنرمندان در این عرصه بیان کرد: مدیحه سرایی و موسیقی آیینی و سنتی این سرزمین همواره به طور سینه به سینه از پدران به فرزندان منتقل شده و هر چند در برخی مقاطع زمانی دچار فراز و فرودهایی شده است ولی آثار مهم و فاخر زیادی از خود در دایره موسیقی برجای گذاشته است.
وی درباره تاثیری که مداحی می تواند در پرورش موسیقی داشته باشد اظهار کرد: موسیقی آیینی محملی برای انتقال ملودی ها و معمول شدن استفاده از حنجره بوده و هست و از آنجا که این نوع موسیقی همواره مجاز و در دسترس مردم بوده توانسته است تاثیرات مثبت خود را در پرورش چهره های بزرگ موسیقی سنتی و غیر آیینی نیز بگذارد که نمونه آن استاد تاج اصفهانی است.
استاد حسن صبا هم قطعه ای به نام «کاروان» دارد که خود استاد بارها گفته اند که این قطعه را از آواهای دسته های سینه زنی و زنجیر زنی الهام گرفته است.
اخشابی به مداحی های مراسم آیینی و عاشورایی اشاره کرد و گفت: تک خوانی و همه خوانی را در دسته های سینه زنی و زنجیر زنی به وضوح می بینیم و مداح ناخودآگاه هوش و گوش مخاطبان و عزاداران را به سوی اشعار خود می کشاند و آنها نیز «دم» می دهند.
اگر دقت کنیم، میبینیم که مداح به سرعت نوع خواندن را به مردم می آموزد و در واقع اصطلاح «کار و عمل» متداول در موسیقی را به خوبی در مراسم عاشورایی شاهد هستیم.
به هر حال همه خوانی و تک خوانی در مراسم آیینی و عاشورایی در دایره موسیقی اصیل کشورمان قرار می گیرد و می تواند علاوه بر شور، شعور مخاطبان را نسبت به حماسه کربلا افزایش دهد.
همین رویکرد اخشابی نشان دهنده فهم و آگاهی اوست که در پی انتشار آثاری در این زمینه بوده که بتواند براساس شعر و محتوای درست با زبان موسیقی و جزئیتر؛ موسیقی پاپ که با عموم مردم سرو کار دارد، فضای آگاهی بخشی برای درک واقعه «عاشورا» فراهم کند.
شرایطی که منتقدان می توانند درباره موفقیت یا عدم موفقیت آن نظرات موثرتری ارائه دهند اما آن چه می تواند در این مجال مورد توجه قرار گیرد توجه و تلاش ویژه یک خواننده برای تولید آثاری است که بتواند در عین توجه به محتوا، عرض اراداتی هم به ساحت گرامی حضرت سید الشهدا (ع) داشته باشد.
آنچه میخوانید منتخبی از آثار مجید اخشابی در حوزه نواهای عاشورایی است که طی سال های گذشته پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
«سردار بی سر»؛ آرامش با نام نامی حسین (ع)
اخشابی سال ۱۳۹۵ بود که هم زمان با فرا رسیدن ایام محرم نماهنگ «سردار بی سر» را توسط مرکز موسیقی حوزه هنری انقلاب اسلامی منتشر کرد.
نماهنگ «سردار بی سر» با شعر اسحاق انور و سعید مروتی و آهنگسازی و خوانندگی مجید اخشابی همزمان با فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی توسط مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما منتشر شد.
در این نماهنگ که فایل صوتی آن پیش از این منتشر شده بود تصاویری از مستند سینمایی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» برای عزاداران عاشورایی ارائه شده است.
برای تماشای نماهنگ «سرداربی سر» اینجا را ببینید.
«خط آغاز»؛ مرثیه ای برای غروب عاشورا
مرکز موسیقی حوزه هنری سال ۱۳۹۹ بود که به مناسبت فرا رسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی تک آهنگ «خط آغاز» را با صدای مجید اخشابی منتشر کرد.
در این قطعه علی داودی ترانه سرا، عماد توحیدی آهنگساز، وحید اختری تنظیم کننده و مجید اخشابی به عنوان خواننده حضور دارند.
برای شنیدن قطعه «خط آغاز» با صدای مجید اخشابی اینجا را ببینید.
«به نام نامی سر»؛ دلم هوای حرم کرده است میدانی؟
مجید اخشابی سال ۱۳۹۶ در ایام سوگواری امام حسین (ع) و یاران فداکارشان قطعه «به نام نامی سر» را منتشر کرد.
این قطعه به آهنگسازی و خوانندگی مجید اخشابی همزمان با ایام سوگواری محرم و صفر با مجوز دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما منتشر شد.
در این قطعه موسیقایی سید حمیدرضا برقعی ترانه سرا، جواد بیات تنظیم کننده، سعید شایان میکس و مسترینگ، احسان عربگری طراح کاور و افسانه سلطانی مدیر ضبط، گروه اجرایی را تشکیل می دهند.
برای شنیدن قطعه «به نام نامی سر» با صدای مجید اخشابی اینجا را ببینید.