پایان مراجعه حضوری برای حصر وراثت در کرمان؛ ثبت احوال جایگزین دادگستری میشود - تسنیم
معاون دادگستری استان کرمان از انتقال روند رسیدگی به پرونده های حصر وراثت به اداره ثبت احوال در راستای تسهیل رسیدگی به امورقضایی و کاهش مراجعات حضوری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، حسن سلطانینژاد، معاون برنامهریزی و فناوری اطلاعات دادگستری استان کرمان، صبح امروز در نشست حجتالاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان کرمان با مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، از انتقال روند رسیدگی به پروندههای حصر وراثت به اداره ثبت احوال در راستای تسهیل روند رسیدگی به امور قضایی و کاهش مراجعات حضوری، خبر داد و گفت: این تغییر مهم از کمتر از یک ماه آینده اجرایی خواهد شد.
معاون فناوری اطلاعات دادگستری استان کرمان اعلام کرد: از حدود یک ماه آینده، فرآیند بررسی پروندههای حصر وراثت بهصورت رسمی از طریق اداره ثبت احوال انجام خواهد شد و این تصمیم در راستای تسهیل فرآیندهای اداری، کاهش بار مراجعات به دادگستریها و تسریع در ارائه خدمات قضایی اتخاذ شده است.
به گفته وی، با اجرایی شدن این طرح، شهروندان برای رسیدگی به امور مربوط به حصر وراثت دیگر نیازی به مراجعه حضوری به مراجعه قضایی نخواهند داشت و از طریق سامانههای مرتبط یا مراجعه به ادارات ثبت احوال، خدمات مربوطه را دریافت خواهند کرد.
گسترش خدمات الکترونیک قضایی در کرمان؛ 62 دفتر فعال در سطح استان
وی از گسترش خدمات الکترونیک قضایی در کرمان و توسعه گسترده این دفاتر در سطح استان خبر داد و افزود: در حال حاضر 62 دفتر خدمات الکترونیک قضایی در استان فعال هستند که 15 مورد از آنها در مرکز استان (شهر کرمان) مستقرند.
همچنین، 5 باجه خدماتی نیز بهصورت مکمل، وظیفه ارائه خدمات به مراجعان را برعهده دارند.
معاون برنامهریزی و فناوری اطلاعات دادگستری استان کرمان، افزود: این دفاتر نقش کلیدی در کاهش بار مراجعات حضوری به مراجع قضایی، تسهیل فرایند ثبت شکایات، دادخواستها، پیگیری پروندهها و مشاورههای اولیه حقوقی ایفا میکنند.
آزمون تأسیس دفاتر جدید در تیرماه برگزار میشود
سلطانینژاد از برگزاری آزمون برای تأسیس دفاتر جدید خبر داد و اظهار داشت: آزمون راهاندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی جدید در روز 27 تیرماه 1404 برگزار خواهد شد البته ما نیاز خود را برای تأسیس 37 دفتر جدید به مرکز اعلام کردهایم و با تأیید نهایی و قبولی افراد در آزمون، فعالیت دفاتر جدید آغاز خواهد شد.
نظارت مستمر بر دفاتر خدمات قضایی
وی همچنین به نظارت دورهای و سالانه بر عملکرد دفاتر اشاره کرد و گفت: در استان کرمان، هماهنگی قابل قبولی میان دفاتر خدمات قضایی و دستگاه قضایی برقرار است.
رؤسای دادگستری و مسئولان فناوری بهصورت منظم از دفاتر بازدید کرده و عملکرد آنها را ارزیابی میکنند.
این اقدامات سبب افزایش اعتماد عمومی و رضایت شهروندان از خدمات ارائهشده شده است.
در پایان این نشست، معاون برنامهریزی و فناوری اطلاعات دادگستری کرمان بر ضرورت دقت در تنظیم شکوائیهها و دادخواستها تأکید کرد و گفت: رعایت صحیح تعرفههای قانونی مرتبط با عریضهنویسی و مشاورههای قضایی از جمله الزامات مهم در ارائه خدمات است و باید مورد توجه دفاتر و کاربران قرار گیرد.
انتهای پیام/511/