دهن کجی «لابوبو» به ترامپ
در حالی که گمان می رفت تعرفه های ترامپ، محدودیت هایی را برای فروش اسباب بازی های چینی ایجاد کند، لابوبوها نشان دادند که زمین این بازی همچنان در دست اژدهای سرخ است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در حالی که گمان میرفت تعرفه 25 درصدی ترامپ بر اسباببازی چین، بازار اژدهای سرخ بر جهان اسباببازی را کاهش دهد، استقبال از عروسک کوچک لابوبو در جهان نشان داد که چین، دیگر آن تولیدکننده انبوه اسباببازی نیست و قرار است در این میدان افکار عمومی را نیز در دست بگیرد.
تا پیش از لابوبو، چین در صنعت اسباببازی مانند بسیاری از صنایع دیگر با نگاه تولید انبوه و عرضه با بهترین قیمت، توانسته بود بازارهای جهانی را به دست بگیرد و محصولات خود را به صورت گسترده عرضه کند؛ تا جایی که به عنوان بزرگترین صادرکننده اسباببازی در جهان به تثبیت برسد.
اما تولید لابوبو از سوی شرکت پاپ مارت تا حد زیادی این قاعده سنتی را زیر پا گذاشت و نشان داد که چین قصد دارد در عرصه اسباببازی، در کنار بُعد تجاری به ابعاد فرهنگی ماجرا نیز ورود کند.
به عبارت دیگر، میتوان لابوبوها را نماد دوره گذار چین از کشوری «انبوه ساز» به «بازیگری فعال در عرصه محتوا» دانست.
این عروسک در حال حاضر به عنوان یکی از محبوبترین و شناختهشدهترین فیگورهای مجموعه "The Monsters" شناخته میشود.
صفهای طولانی برای خرید این عروسک که شکل و شمایل عروسکهای معمولی را هم ندارد، در کشورهای مختلف این سؤال را مطرح کرد که چرا این عروسک تا این حد محبوب مصرفکنندگان قرار گرفته و با گذشت چند ماه، تب خرید آن کاهش نیافته است؟
طبق برآوردهای انجام شده تنها در منطقه شرق آسیا، میزان استقبال از این عروسک در سال 2024 با 619 درصد افزایش به 2.4 میلیارد یوان(معادل 309 میلیون دلار) رسیده است.
در بازارهای جهانی، قیمت مدلهای معمولی لابوبو معمولاً بین 8 تا 30 دلار است، اما نسخههای کمیاب و کلکسیونی ممکن است تا چند هزار دلار نیز قیمت داشته باشند؛ به طوری که یک نمونه نادر آن در یک حراجی به قیمت 150 هزار دلار به فروش رفته است.
اما چرا لابوبوها اینقدر محبوب شدهاند؟
لابوبوها تاحدی قاعده بازی در زمین صنایع فرهنگی و به ویژه اسباببازی را بر هم زدند.
تا پیش از این، موفقیت یک اسباببازی در بازارهای جهانی به پیوستهای فرهنگی بستگی داشت که در عرصههایی مانند انیمیشن یا کمیکها موفق عمل کرده باشند؛ مانند آنچه در تجربه میکی ماوس یا باربی شاهدش بودیم.
لابوبوها هیچ کدام از این پیوستها را نداشتند اما توانستند با بهرهگیری از تبلیغات اینفلوئنسرها و چهرههای شاخص، ره صد ساله را یک شبه بپیمایند.
معرفی این عروسک توسط چهرههایی مانند خوانندگان کیپاپ سبب شد تا توجه مصرفکنندگان عام به این عروسکها جلب شود و با وجود صف طولانی خرید و کمیابی محصول، همچنان در صدد خرید باقی بمانند.
از سوی دیگر، عرضه لابوبوها با یک غافلگیری همراه است؛ به این صورت که خریداران یک جعبه دربسته را تحویل میگیرند و از چند و چون داخل آن بیاطلاعاند.
همین غافلگیری برای بسیاری از مصرفکنندگان جذاب بوده است.
تنها عرضه لابوبوها با غافلگیری همراه نبوده است، تولیدکنندگان این محصولات از هر موقعیتی برای معرفی محصولات خود بهره بردهاند؛ آن هم موقعیتهایی که اصلاً انتظار حضور چند عروسک را ندارد؛ مانند جشنواره «9 خدای امپراتور، معبد لینگ لیان بائو دیان سنگاپور» که در آن چهار مجسمه لابوبو با لباسهای سفید، کلاههای سفید و کمربندهای زرد، بهعنوان مریدان ملبس شدند و در طول جشنها شرکت کردند.
این اقدام توجه و بحث گستردهای را در رسانههای اجتماعی برانگیخت.
در حالی که برخی این ایده را به عنوان ایدهای زیبا و از نظر فرهنگی نوآورانه تحسین کردند، برخی دیگر این سوال را مطرح کردند که آیا این کار بیاحترامی به اعتقادات آنها نیست؟
در کنار این موارد، میتوان عرضه محدود را نیز دلیل بالا نگاه داشتن تب این عروسک و اکسسوریهای مرتبط با آن دانست.
با وجود این، برخی از کارشناسان بر این باورند که استقبال از محصولاتی مانند لابوبوها، خالی از ضرر برای مصرفکنندگان نیست.
جدای از اینکه فرهنگ مصرف و خرید هیجانی را بالا میبرد، عدم خرید آن توسط علاقهمندان میتواند نوعی سرخوردگی در آنها ایجاد کند.
از سوی دیگر، قیمت بالای برخی از طرحهای لابوبوها در کنار عدم دسترسی عام به این محصولات، نوعی فاصله طبقاتی جدیدی را نیز به نمایش میگذارد.
انتهای پیام/