خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 10 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

اتوبوس ۲۵ میلیاردی صرفه اقتصادی برای راننده ندارد

مهر | اقتصادی | سه شنبه، 10 تیر 1404 - 09:12
با اشاره به قیمت ۲۵ میلیاردی اتوبوس گفت: این رقم صرفه اقتصادی ندارد و باعث شده طی دهه‌ اخیر بسیاری از اتوبوس‌ها به‌دلیل نبود توجیه مالی از چرخه خدمات‌رسانی خارج شوند.
اتوبوس،واردات،كاهش،ناوگان،قانون،كشور،كشنده،خودروهاي،عمران،نو ...

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، اظهار کرد: چه در حوزه تولید داخل و چه واردات، باید تأمین اتوبوس و کشنده‌ها با جدیت پیگیری شود.
متأسفانه در حال حاضر شاهد افزایش قیمت و کاهش کیفیت در بخش خودروهای تجاری هستیم که این امر به‌دلیل انحصار و نبود حمایت از تولیدکنندگان توانمند داخلی است.
کاهش ۵۰ درصدی ناوگان اتوبوس کشور در دهه‌های اخیر
وی افزود: برخی خودروسازان داخلی با وجود عدم حمایت، در حال تولید خودروهای باکیفیت هستند.
در صورت حمایت مشابه با خودروسازی سبک، قطعاً عملکرد موفق‌تری خواهند داشت.
در دهه گذشته تعداد کارت‌های هوشمند فعال ناوگان اتوبوس از ۱۴ هزار و ۵۰۰ به ۷ هزار و ۵۰۰ کاهش یافته است که دلیل آن فرسودگی و نبود صرفه اقتصادی است.
اتوبوس ۲۵ میلیاردی صرفه اقتصادی ندارد
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: قیمت اتوبوس اکنون به حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان رسیده است که موجب خروج بسیاری از فعالان این حوزه از چرخه خدمات‌رسانی شده است.
با توجه به شرایط حساس کشور، آماده‌ایم اصلاح قانون مدیریت حمل‌ونقل و سوخت را هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار دهیم.
وی افزود: تأمین مالی نوسازی ناوگان، چه در بخش کشنده و چه اتوبوس، از طریق منابع مختلف مدنظر قرار گرفته که ضمن صرفه‌جویی در مصرف سوخت، در کمتر از پنج سال بازگشت سرمایه خواهد داشت.
متأسفانه تاکنون منابع این بخش تأمین نشده است.
یوسفی درباره واردات اتوبوس اظهار کرد: در مواد ۴ و ۱۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو به صراحت مجوز واردات خودروهای نو و کارکرده در بخش حمل‌ونقل عمومی داده شده است.
واردات باید آزاد و بدون انحصار باشد تا هم کیفیت افزایش یابد و هم قیمت کاهش پیدا کند.
وی افزود: در هفته گذشته جلساتی با وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های ذی‌ربط برگزار شده است تا آئین‌نامه واردات خودروهای نو و کارکرده تدوین و اجرا شود.
این اجازه باید به اشخاص حقیقی، شرکت‌های حمل‌ونقلی و تعاونی‌ها داده شود تا در مسیر رقابت‌پذیری گام برداریم.
عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان تأکید کرد: نوسازی و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر، نباید هزینه تلقی شود، بلکه سرمایه‌گذاری در کاهش تلفات جاده‌ای، افزایش ایمنی سفر و کاهش مصرف سوخت است.
باید فعل خواستن را در این مسیر صرف کرد.
ثبت‌سفارش واردات اتوبوس آغاز شد
به گزارش مهر، سامانه جامع تجارت در اطلاعیه‌ای از امکان ثبت‌سفارش اتوبوس و کشنده جاده‌ای از محل بند (پ) ماده (۵۹) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور خبر داد و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در راستای اجرای تصویب‌نامه شماره ۱۸۸۰۶۴/ ت ۶۳۳۹ ه مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۰۵ هیئت وزیران با موضوع واردات اتوبوس و کشنده‌های جاده‌ای موضوع «بند (پ) ماده (۵۹) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور»، امکان ثبت‌سفارش اتوبوس و کشنده جاده‌ای از این محل در سامانه جامع تجارت فراهم شده است.
برای این منظور وضعیت نمایندگی جدید با عنوان «واردات اتوبوس و کشنده جاده‌ای از محل بند (پ) ماده (۵۹) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت کشور» ایجاد شده است.