خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 09 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

«سرانه آموزشی» ابر چالش کرمان

مهر | استان‌ها | دوشنبه، 09 تیر 1404 - 16:12
کرمان - مسئولان کرمان سال هاست که در خصوص کمبود سرانه فضای آموزشی در این استان هشدار می‌دهند و این در حالیست که صنایع می‌توانند در این زمینه اثرگذار تر عمل کنند.
كرمان،استان،آموزشي،آموزش،سرانه،كشوري،پرورش،فضاي،مشكل،مترمربع ...

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: در دنیای امروز، توسعه پایدار بدون توجه به آموزش باکیفیت و فراگیر، امری غیرممکن است.
یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی کیفیت نظام آموزشی هر منطقه، سرانه فضای آموزشی است؛ شاخصی که تأثیر مستقیمی بر کیفیت یادگیری، عدالت آموزشی و آینده تحصیلی دانش‌آموزان دارد.
در این میان، استان کرمان با وجود گستره جغرافیایی وسیع، جمعیت دانش‌آموزی بالا و حضور صنایع و معادن بزرگ از نظر سرانه آموزشی وضعیت نامناسبی دارد.
سرانه فضای آموزشی در استان کرمان نه تنها پایین‌تر از میانگین کشوری (۵.۶ مترمربع) است، بلکه با رقم ۵.۲ مترمربع، فاصله قابل توجهی با استاندارد مطلوب ملی (۸.۳ مترمربع) دارد.
این وضعیت، به ویژه در شهرهای بزرگ استان کرمان بحرانی‌تر است و تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌ها، امکان یادگیری مؤثر را کاهش داده است.
در چنین شرایطی، نقش دولت، خیرین و به ویژه صنایع و معادن استان کرمان در اجرای مسئولیت اجتماعی بیش از پیش اهمیت می‌یابد و سرمایه گذاری در آموزش و بهبود زیرساخت‌های آن نه فقط یک وظیفه، بلکه اقدامی مؤثر در مسیر رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان کرمان خواهد بود.
نیاز به ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رسیدن به متوسط کشوری
استاندار کرمان در این خصوص در گفتگو با مهر با تاکید بر لزوم افزایش سرانه فضای آموزشی در استان کرمان گفت: شهر کرمان در حوزه فضاهای آموزشی جزو محروم‌ترین نقاط استان است.
محمدعلی طالبی، سرانه فضای آموزشی در استان کرمان از متوسط کشوری پایین‌تر است، افزود: برای اینکه در این زمینه به متوسط کشوری برسیم نیازمند بودجه ۶ هزار میلیارد تومانی هستیم.
وی گفت: نیاز است دولت و وزارت آموزش و پرورش در زمینه اعتبارات دولتی به استان کرمان نگاه ویژه ای داشته باشند.
طالبی، خواستار ورود پررنگ‌تر خیرین در این زمینه شد و افزود: همچنین باید از ظرفیت صنایع و معادن بزرگ کرمان برای رفع مشکل کمبود فضاهای آموزشی در این استان استفاده شود که در این خصوص مذاکرات اولیه با بنگاه‌های اقتصادی استان کرمان انجام شده است.
استاندار کرمان گفت: برای رفع این مشکل باید همتی همگانی در استان کرمان شکل بگیرد تا به حد متوسط فضاهای آموزشی کشور برسیم و در این خصوص باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.
سرانه آموزشی کرمان پایین‌تر از متوسط کشوری
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر شمار دانش آموزان طی سال تحصیلی گذشته در استان کرمان را ۶۸۰ هزار نفر دانست و اظهار کرد: ۴۸ هزار نفر هم کارکنان آموزش و پرورش استان کرمان بودند.
محمدرضا فرحبخش، با اشاره به اینکه کرمان به لحاظ سرانه آموزشی پایین‌تر از متوسط کشوری است، افزود: همچنین کرمان از سرانه استاندارد بسیار پایین‌تر هستیم و سرانه استاندارد به ازای هر دانش آموز در حالی ۸.۳ مترمربع است که میانگین کشوری ۵.۶ مترمربع و استان کرمان ۵.۲ مترمربع است.
وی تصریح کرد: در شهرهای بزرگ استان کرمان در زمینه سرانه آموزشی مشکل بسیار بیشتری داریم و این شاخص به کمتر از ۵ و حتی به حدود ۴.۵ می‌رسد.
فرحبخش، افزود: بخش زیادی از تراکم دانش آموزی در شهرهای بزرگ به دلیل کمبود فضای آموزشی است و انشاالله بتوانیم مشکل را رفع کنیم.
وی با اشاره به اینکه استان کرمان برای رسیدن به میانگین کشوری به ۳۰۰ هزار مترمربع فضای آموزشی نیاز دارد، ادامه داد: در شهر کرمان در بحث زمین هم دچار مشکل هستیم که مزید بر علت شده چرا که در کنار مشکل کمبود سرانه آموزشی باید مشکل زمین را هم حل کنیم.
لزوم ورود صنایع بزرگ به چالش بزرگ آموزشی کرمان
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان بیان کرد: انتظار داریم علاوه بر ورود پررنگ‌تر خیرین، در حوزه مسئولیت اجتماعی صنایع و شرکت‌های بزرگ استان کرمان به این مساله ورود کنند.
فرحبخش گفت: تصور می‌کنم بهترین جا برای انجام مسئولیت اجتماعی مساله فضای آموزشی و زمین است و اگر شرکت‌های بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی شأن را به صورت درصدی به حوزه آموزش و پرورش بیاورند؛ کمک شایانی را انجام می‌دهند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان بیان کرد: یکی از دغدغه‌های مهم رئیس جمهور در بحث عدالت آموزشی است که می‌تواند در دو جنبه فضاهای آموزشی و کیفیت آموزشی مطرح شود و استاندار کرمان هم پیگیر این بحث است.
اجرای طرح حامی در کرمان
وی ادامه داد: تابستان جاری «طرح حامی» را در کرمان اجرا می‌کنیم که جامعه هدف آن دانش موزان رده اول تا ششم ابتدایی هستند که نمرات درس‌های فارس، علوم و ریاضی آنها در وضعیت «تلاش بیشتر» و «قابل قبول» است.
وی با بیان اینکه ممکن است تراکم دانش آموزان در کلاس باعث شده این افراد موفق به یادگیری مطلوب نشوند افزود: برای این دسته از دانش آموزان ۱۶ جلسه طی تابستان جاری از طریق معلمان برگزار می‌شود که بخشی از آن به صورت خیرین است و در صورت تأمین منابع این طرح، از تکرار پایه جلوگیری می‌شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: این اقدام گام بسیار بزرگی در بحث کیفیت بخشی آموزش و افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است.
فرحبخش، افزود: برای برون‌رفت از وضعیت نامطلوب سرانه فضای آموزشی در استان کرمان، نیازمند اتخاذ راهکارهایی چند جانبه، فوری و هدفمند هستیم.
وی تصریح کرد: نخست آنکه دولت و وزارت آموزش و پرورش باید نگاه ویژه‌تری در تخصیص اعتبارات عمرانی آموزشی به استان داشته باشند و طبق برآوردها این اعتبار باید به عددی در حدود ۶ هزار میلیارد تومان برسد تا استان کرمان به میانگین کشوری نزدیک شود.
وی ادامه داد: در کنار آن، لازم است سازوکار مشخص و الزام‌آوری برای ایفای مسئولیت اجتماعی توسط صنایع و معادن بزرگ استان کرمان طراحی و اجرایی شود و این بنگاه‌ها با اختصاص درصدی از درآمد یا سود سالانه خود به ساخت مدارس و تأمین زمین، می‌توانند نقشی مؤثر در کاهش بحران ایفا کنند.
فرحبخش، اظهار داشت: همچنین باید بستر قانونی، تشویقی و رسانه‌ای مناسبی برای جلب مشارکت خیرین آموزشی فراهم شود و اعتماد عمومی نسبت به شفافیت و اثرگذاری این مشارکت‌ها تقویت شود.
وی افزود: بهره گیری از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و نهادهای محلی برای حل مشکل تأمین زمین، به ویژه در شهر کرمان و نیز اجرای طرح‌های جبرانی و تقویتی برای بهبود کیفیت آموزش، از دیگر اقدامات ضروری است.
آموزش آینده سازان استان کرمان نیازمند عزم جمعی، برنامه‌ریزی دقیق و همکاری مستمر همه نهادهای تأثیرگذار است.