خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 09 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بهره‌برداری سایپا از شرایط جنگی برای افزایش قیمت!

اعتماد | همه | دوشنبه، 09 تیر 1404 - 11:17
یک کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین در خصوص روند افرایش قیمت خودرو گفت: برخی شرکت‌ها نظیر سایپا، در میانه‌ی تعطیلات و در اوج بحران جنگ، اقدام به افزایش قیمت خودرو کردند؛ اقدامی که نه‌تنها عجیب، بلکه تا حدی غیرمنتظره بود.
خودرو،بازار،قيمت،افزايش،جعفري،سايپا،كارشناس،بحران،فضاي،جنگ،ا ...

یک کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین در خصوص روند افرایش قیمت خودرو گفت: برخی شرکت‌ها نظیر سایپا، در میانه‌ی تعطیلات و در اوج بحران جنگ، اقدام به افزایش قیمت خودرو کردند؛ اقدامی که نه‌تنها عجیب، بلکه تا حدی غیرمنتظره بود.
کد خبر: 721751 | ۱۴۰۴/۰۴/۰۹ ۱۱:۱۵:۰۰
لیلا پایدار- عماد جعفری کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با اعتماد آنلاین در خصوص روند افرایش قیمت خودرو گفت: برخی شرکت‌ها نظیر سایپا، در میانه‌ی تعطیلات و در اوج بحران جنگ، اقدام به افزایش قیمت خودرو کردند؛ اقدامی که نه‌تنها عجیب، بلکه تا حدی غیرمنتظره بود.
در واقع، در شرایطی که بازار خودرو در رکودی عمیق فرو رفته و اتفاق خاصی در حوزه‌ی عرضه و تقاضا رخ نداده، این افزایش قیمت، بیش از آنکه ناشی از عوامل واقعی اقتصادی باشد، بازتابی از فضای روانی ناشی از جنگ و افزایش نرخ ارز بوده است.
وی ادامه اداد؛ با آغاز درگیری‌ها، نرخ دلار به کانال ۸۳ تا ۸۴ هزار تومان بازگشت؛ رقمی که البته پیش از بحران نیز سابقه داشت، اما تنش‌های اخیر به آن بُعد روانی تازه‌ای بخشیده است.
در چنین شرایطی، تجربه نشان داده که مردم ترجیح می‌دهند نقدینگی خود را—چه به شکل ریالی و چه دلاری—حفظ کنند و کمتر به خرید کالاهای سرمایه‌ای مانند خودرو روی بیاورند.
آقای جعفری معتقد است که برخی دلالان تلاش کردند از فضای بحرانی ایجادشده سوءاستفاده کنند، اما توفیق چندانی نیافتند.
با این حال، شرکت‌هایی مانند سایپا که از مدت‌ها پیش تصمیم به افزایش قیمت گرفته بودند، در همین زمان از فرصت بهره بردند و در غیاب فضا برای اعتراضات عمومی، قیمت‌ها را بالا بردند.
امروز نیز تجمعاتی مقابل ساختمان این شرکت دیده می‌شود که نشان‌دهنده‌ی نارضایتی بخشی از جامعه است.
در پاسخ به پرسش درباره‌ی آینده‌ی بازار، جعفری می‌گوید: بازار خودرو همچنان در رکود به‌سر می‌برد و به‌جز تعداد محدودی از مصرف‌کنندگان واقعی—که شاید به دلیل ناامنی مناطق جنگ‌زده، نیاز به خودرو برای جابه‌جایی به شهرهای امن دارند—خریدار جدی در بازار وجود ندارد.
به اعتقاد او، تنها زمانی می‌توان انتظار رونق یا ایجاد حباب در بازار را داشت که دلالان به‌طور گسترده وارد میدان شوند و سرمایه‌های خود را به بازار خودرو تزریق کنند؛ اتفاقی که با توجه به فضای پرریسک فعلی، بعید به نظر می‌رسد.
این کارشناس خودرو در پایان گفت: در مجموع، بازار خودرو فعلاً در وضعیتی ایستاست.
نه‌تنها تمایل عمومی به خرید کاهش یافته، بلکه سرمایه‌گذاران نیز به دلیل بی‌ثباتی شرایط اقتصادی و سیاسی، وارد این بازار نمی‌شوند.
از این رو، انتظار جهش‌های قیمتی بیشتر—حداقل در کوتاه‌مدت—دور از ذهن است.