خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 09 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

گذار به بانکداری فردا؛ الزامات و بایدها و نبایدها

مهر | اقتصادی | دوشنبه، 09 تیر 1404 - 10:18
یک کارشناس حوزه بانکداری دیجیتال با اشاره به موجی تازه از نوآوری‌ها در صنعت بانکداری بر لزوم بازآفرینی رابطه انسانی با مشتریان در کنار بهره‌گیری هوشمندانه از فناوری‌های نوین تأکید کرد.
بانكداري،ديجيتال،مالي،هوش،مصنوعي،مشتريان،كارايي،آينده،گذشته، ...

به گزارش خبرگزاری مهر، بانک‌ها با پذیرش هوش مصنوعی، پلتفرم‌های کم‌کد، بلاکچین و سیستم‌های ابری، محصولات و خدمات دیجیتال را توسعه داده، کارایی را بهبود بخشیده و تجربه مشتری را ارتقا داده‌اند.
روندهای فناوری کلیدی مانند توسعه شهروندی، بانکداری صرفاً دیجیتال، شخصی‌سازی بیش از حد، امور مالی تعبیه‌شده و بانکداری باز از طریق APIهای امن و ایجاد و فعالیت بانک‌ها و مؤسسات مالی در قالب اکوسیستم‌های بانکی، باعث ایجاد تحولات چشمگیری در صنعت بانکداری شده‌اند.
بر این اساس ۲۵ سال گذشته، عصر دیجیتال را در بانکداری رقم زده است، دوره‌ای از نوآوری‌های بی‌نظیر که راحتی مشتری و کارایی بانک را متحول کرد.
با این حال، این تحول، روابط شخصی و همدلانه‌ای را که زمانی برای مشتریان ارزشمند بود، از بین برده است.
همانطور که در آستانه عصری جدید ایستاده‌ایم، کلید موفقیت در پذیرش کنجکاوی و بهره‌گیری از هوش مصنوعی، داده‌ها و فناوری‌های ابری برای بازیابی این ارتباطات انسانی نهفته است.
بانک آینده باید بین کارایی دیجیتال و همدلی مشتری‌محور تعادل برقرار کند و با اتخاذ یک طرز فکر جدید و بازآفرینی مداوم، به شرکای ضروری در زندگی مالی مشتریان خود تبدیل شود.
همزمان با ادامه تغییرات چشمگیر در رفتار مصرف‌کننده و الزامات نظارتی، تحولات فناوری و عدم قطعیت اقتصادی، چشم‌انداز مالی را در سال ۲۰۳۰ هم چالش‌برانگیز و هم فرصت‌آفرین خواهد کرد.
در اواسط این دوره، مؤسسات مالی و اعتباری با فشار بی‌سابقه‌ای از سوی بانک‌های رقیب و شرکت‌های فین‌تک مواجه می‌شوند و در عین حال برای پیاده‌سازی راه‌حل‌های هوش مصنوعی و بهبود تجربه مشتری تلاش می‌کنند.
صنعت خدمات مالی همیشه در مورد اعتماد، امنیت و خدمات بوده است.
آنچه در سال ۲۰۳۰ تغییر می‌کند، نحوه ارائه این اصول اساسی است.
بانک‌هایی که موفق خواهند شد، فقط فناوری‌های جدید را به کار نمی‌گیرند، بلکه آنها اساساً در حال بازتعریف معنای بانکداری در عصر دیجیتال هستند.
آینده بانکداری فقط دیجیتال نیست، بلکه هوشمند، پایدار و انسانی‌تر از همیشه است.
با همگرایی عصر دیجیتال و هوش مصنوعی، وقت آن رسیده است که ضمن نگاه به آینده، به گذشته نیز برگردیم و انسانیت را در اولویت قرار دهیم.
هوش مصنوعی دریچه‌ای به سوی تجربیات شخصی‌تر، همدلانه‌تر و معنادارتر برای مشتریان باز خواهد کرد.
در ربع قرن گذشته به عنوان عصر دیجیتال، گذار و انتقال به مسیر بانک آینده توسط بانکداران، به هیچ وجه کار ساده ای نبوده است و طی این دوره تحولات بی سابقه‌ای از نوآوری‌های بزرگ، بهبودهای عظیم در راحتی برای مشتریان و دستاوردهای قابل توجه در کارایی برای بانک‌ها به ارمغان آورده شد.
بر این اساس، هیچ کس روند سریع تغییر نحوه کار بانک‌ها و نحوه بانکداری مشتریان در ۲۵ سال گذشته را انکار نخواهد کرد.
همانطور که در آستانه موج دیگری از نوآوری ایستاده‌ایم، چیزهای زیادی می‌توانیم از ۲۵ سال گذشته بیاموزیم.
رهبرانی که بواسطه شناخت و بکارگیری سریع پتانسیل‌های هوش مصنوعی، داده، ابر و فناوری‌های مرتبط برای تغییر نحوه عملکرد و افزایش ارزش پیشنهادی خود هیجان‌زده هستند، به احتمال زیاد سازمان‌های خود را با موفقیت به دوره بعدی بانکداری خواهند برد.
بانک‌های آینده، بانکی خواهد بود که کارایی تحول دیجیتال را با نیاز به بازگرداندن ارتباط شخصی و همدلانه‌ای که مشتریان میل دارند، تطبیق داده است.
دستیابی به این امر مستلزم یک طرز فکر جدید، یک روش جدید کار و تعهد به اختراع مجددِ مداوم است.
با وجود این موارد، بانک‌ها می‌توانند نقش خود را از ارائه دهندگان خدمات مالی صرف به شرکای ضروری و مشتری محور تغییر دهند.
همه چیز با رویارویی با پارادوکس و تفکر متفاوت در مورد چگونگی بازگرداندن لمس انسان به بانکداری شروع می‌شود، رویکردی مبتنی بر انسان + ماشین که وقتی به طور متفکرانه اجرا شود، می‌تواند آینده‌ای را بسازد کند که در آن فناوری و همدلی دست به دست هم می‌دهند که این امر در گذار از بانکداری نسل ۴.۰ به بانکداری نسل ۵.۰ تجلی پیدا می‌کند.
یادداشت از مهدی فتح‌اله کارشناس حوزه بانکداری دیجیتال.