اصلاح هندسی بیش از ۱۶ هزار متر مربع از معابر پایتخت
معاون فنی و مهندسی سازمان حملونقل و ترافیک تهران از اجرای بیش از ۱۶ هزار مترمربع اصلاح هندسی معابر شهری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا اسفراینینژاد معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران از انجام بیش از ۱۶ هزار مترمربع عملیات اصلاح هندسی در معابر شهری و بزرگراهی خبر داد و گفت: پروژههای عملیات اصلاح هندسی، از اقدامات مهم در حوزه بازآرایی هندسی معابر در شهر تهران است که میتواند به شکل مؤثر به افزایش ظرفیت معابر، کاهش تصادفات و ارتقای کیفیت تردد شهری کمک کند.
اصلاح هندسی پهلوگاه باکری لاله
اسفراینینژاد، عملیات اصلاح هندسی پهلوگاه باکری لاله در منطقه ۵ تهران را از جمله این پروژهها برشمرد و افزود: «این پروژه که با مساحت اجرایی بالغ بر ۶ هزار مترمربع، در محدوده شمالغرب تهران، در محدوده تلاقی بلوار لاله و بزرگراه شهید باکری انجام شد، بهرهوری ترافیکی را افزایش داده و دسترسی شهروندان به ایستگاه مترو شهر زیبا را آسانتر کرده است.»
وی اضافه کرد: در قالب این پروژه، اقداماتی اساسی همچون احداث مسیر کندرو مجزا و استاندارد در ضلع شرقی بزرگراه باکری، در جهت شمال به جنوب، با هدف ایجاد دسترسی مستقیم و ایمن برای شهروندانی که قصد استفاده از مترو شهر زیبا را دارند و اصلاح تقاطع باکری لاله و احداث دسترسی جدید به پهلوگاه موجود بدون تداخل با جریان اصلی بزرگراه اجرایی شد.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح، جابهجایی سریع مسافرین مترو، بهرهگیری بهینه از فضای پهلوگاه و کاهش توقفهای ناایمن در مسیرهای اصلی را محقق ساخته، تصریح کرد: «این پروژه، ضمن افزایش ایمنی، نقش مؤثری در ارتقای سطح خدمات حملونقل عمومی و ترکیبی در این منطقه ایفا میکند و از طرفی، تفکیک هوشمندانه جریان سوارهرو اصلی و محلی، کاهش توقفهای ناایمن در شریانهای بزرگراهی و حمایت از حملونقل عمومی و اتصال مؤثر آن به زیرساخت معابر شهری از دیگر مزایای آن بهشمار میرود.»
اصلاح هندسی بلوار خلیج فارس
اسفراینینژاد، انجام عملیات اصلاحات هندسی گسترده در خیابانهای ثارالله و فردی واقع در بلوار خلیج فارس را از دیگر پروژههای انجامشده دانست و ادامه داد: «این پروژه با مساحت اجرایی بالغ بر ۱۰ هزار مترمربع، یکی از پروژههای شاخص اصلاح معابر در محدوده جنوب غربی پایتخت محسوب میشود.»اسفراینینژاد همچنین از اقداماتی همچون احداث دوربرگردانهای اصولی و ایمن به منظور تسهیل در گردشهای ترافیکی، اجرای جدولکشی جدید با هدف هدایت روانآبها و نظمبخشی به مرز سوارهرو و پیادهرو و ایجاد نهر جدید با طراحی بهروز برای بهبود زهکش شهری و جلوگیری از آبگرفتگی معابر خبر داد و گفت: «این اصلاحات هندسی در محدودهای که همواره با گرههای ترافیکی و ضعف زیرساختهای عبور و مرور مواجه بود، توانسته به شکل مؤثر به افزایش ظرفیت معابر، کاهش تصادفات و ارتقای کیفیت تردد شهری کمک کند.»
ایمنسازی سرجناغیها در پهنه شرقی
معاون فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در بخشی از صحبتهای خود به عملیات ایمنسازی سرجناغیها در چندین محور اصلی از جمله بزرگراههای شهید زینالدین، شهید آیتالله صدر، بسیج، آزادگان، شهید صیاد شیرازی و آیتالله مدرس اشاره کرد و افزود: «طرح ایمنسازی سرجناغیها در بزرگراههای محدوده شرقی تهران با استفاده از رنگ سرد بازتابنده، نصب تجهیزات هشداردهنده مانند چشمگربهای و کاشن تانک، از اقداماتی بود که در راستای ارتقای ایمنی معابر بزرگراهی و کاهش خطرات ناشی از نقاط تلاقی و انشعاب مسیرها انجام شد.»
وی همچنین بیان کرد، «با توجه به حجم بالای تردد در معابر شرقی پایتخت و افزایش نرخ تصادف در محدوده سرجناغیها، این اقدام بهعنوان یکی از اولویتهای ایمنی در سال جاری مد نظر قرار گرفت که نتایجی مانند کاهش ریسک برخورد وسایل نقلیه در نقاط تلاقی رمپها و خطوط اصلی، افزایش ضریب هشدار بصری برای رانندگان در هنگام تغییر مسیر، بهبود نظم ترافیکی، ارتقای ایمنی شبانه مسیرها و پیشگیری از وقوع تصادفهای ناشی از عدم تفکیک مناسب نواحی همگرا و واگرا را در بزرگراههای منطقه به دنبال داشته است.»