دلبستگی به دنیا، مانع همراهی با حق در بزنگاههای تاریخی است
قم- عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فلسفه قیام امام حسین(ع) گفت: جامعهای که بنده دنیا شود، توان تشخیص حق را از دست میدهد و در لحظات سرنوشتساز تاریخ، از یاری حقیقت بازمیماند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله سید احمد غروی ظهر یکشنبه در مراسم عزاداری ماه محرم که در دبیرخانه شورای عالی حوزههای علمیه برگزار شد، با اشاره به اهداف قیام امام حسین (ع) اظهار کرد: نهضت عاشورا برای بیداری انسانها و نجات جامعه از انحراف شکل گرفت و این پیام، محدود به زمان یا گروه خاصی نیست، بلکه هشداری است برای همه انسانهایی که در برابر حق و باطل مسئولیت دارند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایتهایی از رسیدن کاروان حسینی به نینوا گفت: حضرت اباعبدالله (ع) بارها نام کربلا را بر زبان آوردند، تا اصحاب را متوجه سرنوشت و مسیر پیشِرو کند؛ مسیری که از پیش تعیینشده بود و با آگاهی کامل انتخاب شد.
وی در تبیین شرایط اجتماعی دوران امام حسین (ع) خاطرنشان کرد: جامعه آن زمان دچار جابهجایی مفاهیم شده بود؛ ارزشها فراموششده و ضد ارزشها حاکم شده بودند.
مردم در برابر انحرافات یا سکوت کردند یا با بیتفاوتی به آن مشروعیت بخشیدند.
آیتالله غروی افزود: گویی چراغ هدایت خاموش شده بود و تشخیص راه حق برای مردم ممکن نبود.
در چنین شرایطی، حتی وقتی امام حسین (ع) بهعنوان حجت خدا سخن میگفت، یار و همراهی نمییافت.
وی با تأکید بر روحیه حماسی امام حسین (ع) گفت: حضرت در اوج ظلم و تهدید فرمودند: «مرگ را جز سعادت نمیبینم»، چراکه زندگی همراه با ظالمان، چیزی جز ذلت و نابودی نیست.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با اشاره به فرمایش معروف امام حسین (ع) که «مردم بنده دنیا هستند»، تصریح کرد: این هشدار تکاندهنده، همه انسانها را دربرمیگیرد.
دلبستگی به دنیا، مانع فداکاری در مسیر حق میشود و چنین جامعهای نمیتواند در بزنگاههای تاریخی راه درست را انتخاب کند.
آیتالله غروی با بیان اینکه مؤمن در برابر گسترش باطل نمیتواند ساکت بماند، تأکید کرد: اگر حق از جامعه رخت بربندد، حفظ ظاهر زندگی ارزشی ندارد و باید آماده فداکاری بود، حتی به قیمت جان.
وی در ادامه با اشاره به جمله نورانی امام حسین (ع) «الدین لعق علی السنتهم…»، افزود: این بیان، پرده از نفاقهای پنهان در جامعه برمیدارد.
بسیاری از افراد تا زمانی که دین به منافعشان آسیبی نزند، ادعای دینداری دارند؛ اما در زمان آزمون، از میدان خارج میشوند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آزمونهای الهی چهرهها را آشکار میکند، گفت: نباید فریب شعارها یا ظاهر افراد را خورد.
در کربلا کسانی بودند که سابقه دینداری و عبادت داشتند، اما نتوانستند در لحظه تصمیم، در کنار حق بایستند.
وی در ادامه با یادآوری شخصیتهایی مانند عبدالله بن عمر، عبدالله بن عباس، عبدالله بن زبیر و محمد بن حنفیه تصریح کرد: این افراد با وجود جایگاه دینی و خویشاوندی با اهلبیت (ع)، در میدان یاری امام زمان خود حضور نیافتند و این برای ما درسی است که صرف ادعا و وابستگی ظاهری کافی نیست.
آیتالله غروی در پایان تأکید کرد: باید واقعبین بود و جامعه را آگاهانه شناخت.
بسیاری در مسیر حق شعار میدهند، اما هنگام فداکاری کنار میکشند.
ملاک همراهی با امام، وفاداری در میدان عمل است، نه صرف ادعا و تظاهر.