تدبیر خودروسازان و قطعه سازان برای جلو انداختن تعطیلات تابستانی
در تصمیمی کم سابقه، خودروسازان و قطعه سازان کشور تعطیلات تابستانی خود را از مرداد به تیرماه منتقل کردند؛ اقدامی که هم واکنشی به شرایط امنیتی اخیر بود و هم به بهبود روند تولید در تابستان کمک کرد.

خبرگزاری تسنیم، خودروسازان بزرگ کشور به همراه قطعه سازان امسال در تصمیمی کمسابقه، تعطیلات تابستانی خود را که معمولاً در مردادماه انجام میشد، به هفته اول تیرماه منتقل کردند.
این اقدام که در پی جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد در نگاه نخست یک تدبیر حفاظتی بود، اما بررسیها نشان میدهد اثرات مثبت آن بر روند تولید تابستانه صنعت خودرو نیز قابل توجه است.
هرچند در جریان این تصمیم و در پی شروع تنشها با رژیم صهیونیستی، خسارات جزئی به برخی از تأسیسات و پارکینگهای خودروسازان وارد شد، اما در مجموع، تعطیلی متمرکز و مدیریتشده در تیرماه به حفظ امنیت کارکنان و ثبات محیط تولیدی کمک کرد؛ بهویژه آنکه در همان بازه زمانی، بسیاری از شرکتهای قطعهساز نیز امکان تأمین بهموقع قطعات را نداشتند و خطوط تولید عملاً در حالت نیمهفعال قرار گرفته بودند.
با این تدبیر هم در روزهای بحرانی امنیت کارگران تامین شد و هم کاهش اجباری تولید به واسطه تعطیلی فطعه سازان، کمترین آسیب را به روند و برنامه تولید وارد کرد.
تحلیلگران اقتصادی این اقدام را نمونهای از بهرهبرداری بهینه از تعطیلیهای اضطراری در شرایط خاص میدانند.
انتقال تعطیلی به تیرماه، این امکان را به خودروسازان داد تا در مردادماه که معمولاً با افزایش تقاضا و تمرکز بر عرضه بیشتر خودرو همراه است با ظرفیت کامل به تولید ادامه دهند و از هرگونه وقفه پراکنده یا نابهنگام جلوگیری شود.
در واقع، هماهنگسازی تعطیلات با وضعیت شبکه تأمین، نهتنها مانع از کاهش بازدهی تولید شد، بلکه به شرکتها این فرصت را داد تا با برنامهریزی بهتر، خطوط تولید خود را در یکی از استراتژیکترین بازههای سال، یعنی میانه تابستان، در حداکثر توان نگه دارند.
در مجموع، میتوان گفت تصمیم خودروسازان برای پیشکشیدن تعطیلات تابستانی، علاوه بر آنکه واکنشی منطقی به شرایط امنیتی کشور بود، در بعد صنعتی نیز یک تدبیر مدیریتی مؤثر به شمار میرود که میتواند در تداوم تولید، جلوگیری از اختلال در زنجیره تأمین و افزایش راندمان تابستانی صنعت خودرو نقش مهمی ایفا کند.
انتهای پیام/