ابزار نفوذ نرم آمریکا در عراق - 1
آمریکا پس از اشغال نظامی عراق در سال 2003 و تسلط بر منابع اقتصادی آن، با هدف تضمین حضور بلندمدت از طریق تقویت نفوذ نرم خود در این کشور، از سازمان های غیرانتفاعی در حوزه آموزش مانند سازمان «آموزش جهانی» بهره می برد.

به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، آموزش به دلیل تسهیل انتقال فرهنگ، شبکهسازی و برقراری ارتباط مستقیم با جوامع هدف از مهمترین ابزارهای توسعه نفوذ نرم کشورها به شمار می رود.
از این رو ایالات متحده آمریکا در پی توسعه نفوذ نرم خود در کشورهای جهان از نهادهای آموزشی استفاده میکند.
به همین منظور نهادهای متعددی در آمریکا شکلگرفتهاند که از مهمترین آنها میتوان به سازمان «آموزش جهانی» اشاره کرد.
سازمان «وردلرنینگ» یا «آموزش جهانی» (World Learninig Organization) یک سازمان غیرانتفاعی تحت حمایت دولت ایالات متحده آمریکا در حوزه آموزش و تبادل دانشجویان است که در سال 1932 توسط دکتر «دونالد وات»[1] راهاندازی شد.
اولین برنامه این سازمان با ارسال 23 جوان آمریکایی به اروپا با هدف افزایش میزان درک نوجوانان و جوانان آمریکایی از فرهنگ کشورهای دیگر آغاز شد.
نتیجه سفر فوق برای این افراد، ارتقای قابل توجه برخی از مهارتهای فردی چون مهارت ارتباطگیری و مهارت رهبری بود.
این تجربه موفق باعث تداوم برنامههای سازمان آموزش جهانی برای بیش از 90 سال در سرتاسر جهان شد.
گستره فعالیتهای این سازمان به گونهای تبدیل شده است که در تمامی کشورهای جهان به جز انگلیس، ایران، یمن، گرینلند و چند کشور آفریقایی فعالیتهای مختلفی را انجام داده است.
یکی از کشورهایی که آموزش جهانی در آن فعالیتهای متعددی را انجام میدهد، عراق است.
شکل شماره (4): نقشه گستره فعالیت آموزش جهانی در سطح جهان
سازمان آموزش جهانی در عراق در دو دهه اخیر با هدف پیادهسازی سیاستهای آمریکا راهبردهای مختلفی را برای نفوذ در جامعه جوان و نوجوان عراق در پوشش گسترش دسترسی به آموزش با کیفیت، آموزش مهارت رهبری به جوانان، افزایش فرصتهای اقتصادی برای جوانان، افزایش حضور شهروندان در مناسبات سیاسی و اجتماعی به مرحله اجرا درآورده است که به شرح زیر است:
گسترش دسترسی به آموزش با کیفیت
به ادعای آموزش جهانی دانشآموزان و دانشجویان عراقی پس از فارغالتحصیلی از مدارس و دانشگاهها از توانایی لازم برای ورود به بازار کار برخوردار نیستند.
این نهاد آمریکایی مدعی است که دلیل این امر رویکرد صرف نظری در نظام آموزشی عراق است کهشرط موفقیت در آن محدود به حفظ کردن کتب درسی است.
این مسائل بر بیکاری جوانان داخل عراق تاثیر جدی میگذارد.
به همین خاطر سازمان آموزش جهانی با ادعای اینکه با استفاده از آموزش عملی و تجربهمحور، آموزشهایی را در اختیار جوانان عراقی میگذارد تا آنها آماده ورود به بازار کار شوند، تلاش دارد تا نظام آموزشی عراق را تحت سیطره خودش درآورد.
آموزش جهانی مدعی است این آموزشها بهعنوان حلقه مفقوده نظام آموزشی در عراق، تغییراتی عمیق و موثری را در این جامعه ایجاد میکند.
آموزش مهارت رهبری به جوانان
رهبران سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشورها نقش مهمی در هدایت مردم دارند.
بدین منظور سازمان آموزش جهانی با سرمایهگذاری بر روی قشر جوان عراق امروز، تلاش دارد رهبرانی را برای آینده این کشور از طریق آموزشهای خود تربیت کند تا بتواند نفوذ ایالات متحده را در طی سالهای آینده از طریق این افراد شاخص بر عراق افزایش دهد و از قدرت محور مقاومت در عراق بکاهد.
این سازمان برای رسیدن به هدف خود، دورههای آموزشی مختلفی را در عراق و آمریکا برای جوانان و نوجوانان منتخب این کشور برگزار میکند.
شکل شماره(2): برگزاری برنامههای آموزشی برای جوانان عراقی توسط سازمان آموزش جهانی
افزایش فرصتهای اقتصادی برای جوانان
یکی از ضعفهای مهم و عمده کشورهای درحال توسعه چون عراق که از سیاستهای نادرست آنها در زمینههای اقتصادی و اجتماعی نشأت میگیرد، بحران بیکاری است.
این فضا فرصتی را برای سازمان آموزش جهانی فراهم آورده است تا در پوشش ارائه آموزشها و فرصتهای کاریابی و کارآفرینی مقاصد خود از جمله انتقال ارزشهای آمریکایی، ارائه تصویری مثبت از این کشور و شبکهسازی در میان جوانان را تامین نماید.
افزایش حضور شهروندان در مناسبات سیاسی و اجتماعی
پس از سقوط صدام حسین، حکومتی با پشتیبانی آمریکا در عراق شکل گرفت تا فضا برای حضور سیاسی و اجتماعی مردم متناسب با آنچه ایدهال ایالات متحده بود، فراهم شود.
با این حال، عراق کشوری است در حال توسعه که جامعه آن در میانه گذار از یک جامعه سنتی به جامعهای مدرن است.
در جامعه سنتی این کشور، نخبگان سیاسی، قومی و فرهنگی دارای اهمیت هستند و مردم تاثیرگذاری اندکی بر مسائل دارند.
سازمان آموزش جهانی تلاش میکند با حمایت از حضور بیشتر مردم در صحنههای مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، رسانهای، ضمن تحقق ایدهآلهای آمریکایی در گسترش ارزشهای آمریکایی، هویت اسلامی و ملی آنها را نیز به نحو مطلوب خود تغییر دهد.
شکل شماره(3): برگزاری برنامه تبادل دانشجو برای جوانان عراقی
انجام راهبردهای فوق توسط سازمان آموزش جهانی در جامعه عراق پیامدهای نامطلوبی را برای این کشور اسلامی با اکثریت شیعه به همراه دارد که عبارت است از:
گسترش ارزشهای آمریکایی در میان جوانان و نوجوانان عراقی: سازمان آموزش جهانی با اجرای برنامههای آموزشی، تبادل فرهنگی، و توانمندسازی جوانان در عراق، نقش مهمی در ترویج ارزشهای آمریکایی که در تضاد با ارزشهای دینی و ملی عراق است، ایفا میکند.
این امر در نهایت موجب گسترش این ارزشها در میان جوانان و نوجوانان عراقی میشود.
شکلگیری تصویری مثبت از آمریکا در میان نسل جدید عراق: آمریکا دو بار در سالهای 1991 و 2003 به عراق حمله کرده و آن را به اشغال خود در آورده است.
همچنین تحریمهای بیسابقه «نفت در برابر غذا» در دهه 1990 میلادی را از طریق سازمان ملل متحد علیه مردم عراق اعمال کرد.
این اقدامات سبب به وجود آمدن رنجهای بسیاری برای مردم آن شده که مرگ صدها هزار نفر تنها بخشی از تبعات این سلطهگریها بوده است.
سازمان آموزش جهانی در تلاش است تا از طریق ارائه خدمات آموزشی این تصویر منفی واقعی را تغییر داده و تصویری غیرواقعی اما مثبت از ایالات متحده در میان نسل جدید عراق بسازد.
افزایش نفوذ آمریکا در آینده سیاسی عراق: آموزشهای سازمان آموزش جهانی نسلی را در عراق ایجاد خواهد کرد که براساس ارزشهای آمریکایی تربیت شدهاند.
این نسل با حضور در عرصه سیاسی، نگرشی متفاوت و مثبت نسبت به مناسبات با آمریکا خواهد داشت.
این نگرش سبب خواهد شد تا آنها به طور غیرمستقیم منافع ایالات متحده را در منطقه غرب آسیا دنبال نمایند.
در واقع هدف نهایی آمریکا تبدیل عراق از یک کشور مسلمان با اکثریت شیعه و عضو محور مقاومت به پایگاه آمریکا در منطقه است.
پانوشت:
[1] Donald Watt
انتهای پیام/