تشریح ۸ اقدام تحولی معاونت توسعه فناوری سازمان ثبت اسناد در سال گذشته
رئیس سازمان ثبت اسناد از راهاندازی سکوی خدمات غیر حضوری ثبتی بر بستر پلتفرم خدمات دیجتال سازمان ثبت به عنوان یکی از اقدامات تحولی در کشور خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان - حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره اهم اقدامات تحولی معاونت توسعه فناوری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال ۱۴۰۳، اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از بزرگترین و مهمترین سازمانهای حاکمیتی و خدماتی کشور است که تقریباً همه شهروندان، اشخاص حقیقی و حقوقی سراسر کشور در مقاطع مختلف زمانی و در حوزههای مختلف به خدمات آن نیازمند هستند.
از سوی دیگر از چند سال گذشته اطلاعات املاک و کاداستر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق مالکیت معنوی، ثبت شرکتها و اجرای مفاد اسناد رسمی و سایر سامانهها صرفاً بر روی سیستمهای رایانهای و تجهیزات ذخیره ساز نوشته میشوند و اطلاعات به صورت کاغذی و فیزیکی نگهداری نمیشوند بنابراین حفظ ایمنی، پایداری و امنیت سامانهها و بانکهای اطلاعاتی سازمان و همچنین پشتیبانی و نظارت بر عملکرد مراکز داده برای ارائه خدمات نظام ثبتی الکترونیک و برخط، بیش از پیش ایجاب میگردد.
مهاجرت از مرکز داده فعلی به مرکز داده مادر سازمان با حفظ مرکز داده فعلی
وی افزود: لذا به منظور به روزرسانی تجهیزات مرکز داده اصلی مطابق استانداردهای روز اعم از سیستم توزیع برق و سیستمهای سرمایشی، اعلام اطفاء حریق و همچنین افزونگی تجهیزات مرکز داده مذکور مهاجرت از مرکز داده فعال به مرکز داده اصلی در دستورکار قرار گرفته و این اقدام در راستای کاهش ریسک عملیات و افزایش پایداری و حفاظت از دادههای حیاتی و جلوگیری از آسیب رسانی به تجهیزات و گسترش فضا برای نصب تجهیزات جدید انجام شد.
همین طور برای امکان کنترل و مدیریت قسمتهای مختلف مرکز داده، کنترل تردد و دسترسی، اعلام و اطفاء حریق، کنترل تاسیسات برودتی، دزدگیر و سیستمهای اطلاع رسانی سیستم مدیریت یکپارچه BMS مرکز داده فعال و مرکز مادر راهاندازی شد.
راهاندازی فرایند پلمب الکترونیک و حذف دفاتر پلمب فیزیکی در ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد:در اجرای بند ج ۴ قانون برنامه هفتم توسعه، جهت حذف دفاتر فیزیکی و راهاندازی سامانه پلمب الکترونیکی، اصلاح فرایند انجام و سرویسهای الکترونیکی مرتبط با هماهنگی و همکاری سازمان امور مالیاتی در سال ۱۴۰۳ راهاندازی شده در سامانه جامع ثبت شرکتها در حال بهره بردای است.
اجرای تبصره ۴ ماده ۱ و ماده ۲ و ۳ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول
وی اظهار کرد: در راستای توسعه سامانه ثبت الکترونیک اسناد فرایند مربوط به اجرای تبصره ۴ ماده ۱ و ماده ۲ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول با موضوع ایجاد امکان ثبت پیش نویس قرارداد در سامانه ثبت الکترونیک اسناد، راه اندازی شد.
نظر به اجرای تبصره ۴ ماده ۱ قانون فوق الذکر، سامانه مدیریت کشوری املاک به گونهای اصلاح شده است که عبارت «مطابق تبصره ۴ ماده ۱ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، انجام هرگونه عمل حقوقی (موضوع ماده ۱) نسبت به مال موضوع این سند صرفا به صورت رسمی و پس از ثبت در سامانه ثبت الکترونیک اسناد معتبر است.» در صفحه اول و ظهر اسناد مالکیت کاداستری درج میشود و در سال ۱۴۰۳ در کل کشور راه اندازی شد.
بابایی ادامه داد: در پیش نویس مربوط به ماده ۳، سمت مشاوران املاک طراحی شده و سرویسهای اصلیت و کنترل اصالت ملک هر دو در پیش نویس اعمال شده است.
در راستای اجرای ماده ۱۰ قریب به ۵۰ سرویس الکترونیک فی مابین با مشمول قانون مربوطه به منظور تبادل اطلاعات احصاء و جلسات مشترک برگزار شده است.
راهاندازی سکوی خدمات غیر حضوری ثبتی بر بستر پلتفرم خدمات دیجتال سازمان ثبت (کاتب)
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ۱۲ خدمت از طریق سامانه کاتب و بدون نیاز به مراجعه حضوری قابل انجام هستند که شامل صدور سند مالکیت المثنی: در صورت مفقودی یا از بین رفتن سند مالکیت اصلی.
درخواست صدور سند مالکیت انتقالی: پس از انجام معامله و ثبت در دفتر اسناد رسمی، برای صدور سند به نام مالک جدید.
درخواست تجمیع اسناد مالکیت مشاعی: برای یکپارچهسازی اسناد مالکیت مربوط به سهمهای مشاعی یک ملک.
تعویض سند مالکیت دفترچهای: تبدیل اسناد مالکیت قدیمی (دفترچهای) به اسناد تکبرگ جدید.
درخواست اصلاح مشخصات ملک: برای اصلاح اشتباهات احتمالی در مشخصات ثبتی ملک.
استعلام وضعیت ثبتی ملک: جهت اطلاع از آخرین وضعیت ثبتی یک ملک (مانند بازداشتی، رهن و…).
درخواست تفکیک عرصه: برای تقسیم یک قطعه زمین بزرگ به قطعات کوچکتر.
درخواست تجمیع اسناد مالکیت مفروزی: جهت یکی کردن اسناد مالکیت مربوط به چند ملک مجزا که متعلق به یک نفر هستند.
درخواست صدور گواهی ثبتی: برای دریافت گواهیهای مختلف مرتبط با امور ثبتی.
انجام مکاتبات مربوط به اجرای اسناد: پیگیری امور مرتبط با واحد اجرای اسناد لازمالاجرا.
درخواست صدور سند المثنی: (احتمالاً برای اسناد غیر از مالکیت، مانند سند کمپانی خودرو و موارد مشابه).
تقاضای تکمیل اطلاعات و مشخصات ملک در سامانه: در صورتی که اطلاعات ملک در سیستم جامع املاک ناقص باشد.
راهاندازی فرایند صدور «سند الکترونیک کسب و کار اشخاص حقوقی» (BRL) در پلتفرم دیجیتال خدمات یکپارچه ثبتی (کاتب)
بابایی بیان کرد: با عنایت به لزوم ساماندهی اطلاعات و تکمیل بانک جامع سهامداران ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری و در راستای ایجاد پرونده الکترونیکی، امکانی فراهم شده تا اشخاص حقیقی ذیسمت شرکتها و موسسات با احزار هویت، اطلاعات موجود در پایگاه داده فعلی شامل اطلاعات شناسنامهای، مدیران، سرمایه و سهامداران را مشاهده کرده و در صورت نیاز به ویرایش، با اشاره به مدارک و مستندات ثبت شده و آگهیهای منتشره، نسبت به ارسال درخواست اقدام کند.
درخواستها در مراجع ثبت شرکتها، مورد کارشناسی و تطابق با پروندهها قرار گرفته و پس از تایید سیستمی، سند الکترونیک شخصیت حقوق صادر خواهد شد.
سند صادره یک محتوی الکترونیکی بوده که قابلیت استعلام برخط از طریق سامانهها و سرویسهای الکترونیکی مراجع ذی صلاح را دارد که این امر منجر به حذف اوراق فیزیکی و پیشگیری از جعل و سوء استفادههای احتمالی، خواهد شد.
ایجاد امکان ثبت شکایات مردمی (ثبت من - کاتب)
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: راهاندازی سامانه ثبت شکایت اینترنتی در پلتفرمهای کاتب و ثبت من که پس از ثبت شکایت توسط خدمت گیرندگان، شکایات بصورت الکترونیکی در سامانه بازرسی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت طی پیامک به شاکی اعلام میشود جهت مشاهده پاسخ شکایت وارد کارتابل سامانههای ثبت من یا کاتب شوند.
ارتقا و نوسازی تجهیزات در ادارات کل ثبت اسناد و املاک استانها
وی بیان کرد: به منظور ارتقا و نوسازی تجهیزات در زمینههای پردازشی، ذخیره سازی و ارتباطاتی در سطح ستاد سازمان و ادارات کل ثبت اسناد و املاک استانها، اقدامات به موقع جهت تخصیص بودجه از دفتر برنامه، بودجه جهت تخصیص و جذب اعتبارات انجام داده که مراتب منتج به ارتقا و نوسازی تجهیزات در ادارات کل ثبت اسناد و املاک استانها شده است.
تامین زیر ساخت محیط عملیاتی سامانه پلتفرم دیجیتال ثبتی و فضای ذخیرهسازی جهت باز طراحی سامانهها
بابایی اظهار کرد: با عنایت به اهمیت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین سازمانهای حاکمیتی و خدماتی کشور در ارائه و توسعه کسب و کارها و ارائه خدمات الکترونیک طی سالهای اخیر و تکالیف سازمان در سند تحول قضایی و برنامه هفتم توسعه کشور و لزوم تامین زیر ساخت محیط عملیاتی سامانه پلتفرم دیجیتال ثبتی و فضای ذخیرهسازی جهت بازطراحی سامانهها در حوزههای املاک و کاداستر، اسناد رسمی، ازدواج و طلاق، ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری، مالکیتهای معنوی و اجرای اسناد رسمی و حیاتی بودن دریافت خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی کشور در مقاطع زمانی مختلف، ساختار ذخیره سازی متناسب با نیاز و مقدورات سازمان تامین و برای پیشبرد فرآیند باز طراحی سامانههای سازمان، ماشینهای مورد نیاز نیز ساخته و فضای ذخیره سازی تحویل ذینفعان مربوطه قرار گرفت که دستاورد آن ارائه بهتر سرویسهای جدید سازمان ثبت است.
منبع: میزان