تقویت نقش ایران در ترانزیت شرق به غرب با ارسال محموله جدید اوره ترکمنستان
محموله سه هزار تنی کود اوره ترکمنستان پس از 6 ماه وقفه از بندر کاسپین به ترکیه ترانزیت شد؛ اقدامی که جایگاه ایران را در کریدورهای بین المللی تثبیت می کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، ایران بهدلیل موقعیت جغرافیایی منحصربهفرد خود، همواره بهعنوان یکی از گرههای کلیدی در مسیرهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب شناخته میشود که طی سالهای اخیر، توسعه زیرساختهای حملونقل ترکیبی (دریایی، ریلی و جادهای) در دستور کار دولت قرار گرفته تا ظرفیت ترانزیتی کشور بیش از پیش افزایش یابد.
بندر کاسپین، بهعنوان یکی از نقاط استراتژیک در حاشیه دریای خزر، بستری مهم برای ورود کالاهای ترانزیتی از کشورهای آسیای میانه از جمله ترکمنستان فراهم کرده است، بهویژه در بخشهایی نظیر صادرات کود اوره و دیگر محصولات معدنی و شیمیایی.
برنامهریزیهای کلان و ارتقای هماهنگی میان نهادهای دولتی، بهویژه در حوزه راهآهن و گمرک، در کنار حمایت و مشارکت بخش خصوصی، از عوامل مؤثر در تقویت موقعیت ایران بهعنوان پل ارتباطی قابل اعتماد برای انتقال کالاهای ترانزیتی در منطقه محسوب میشود.
حال در راستای تحقق سیاستهای ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران، محموله جدیدی از کود اوره تولید ترکمنستان از طریق مسیر حملونقل ترکیبی، از منطقه شمالی کشور به مقصد ترکیه ترانزیت شد که این اقدام پس از شش ماه، با همکاری اداره کل راهآهن شمال 2 و حوزه نظارت گمرکات استان، بار دیگر عملیاتی گردید و نقش ایران را در کریدور بینالمللی شرق-غرب تقویت کرد.
بر اساس این گزارش، محموله کود اوره تولیدی ترکمنستان با بهرهگیری از مدل حملونقل ترکیبی دریایی – ریلی، توسط واگنهای فلهبر اروپایی از بندر کاسپین بهسوی خاک ترکیه انتقال داده شد.
عملیات بارگیری این محموله طی چند روز گذشته آغاز شد و قرار است مجموعاً حدود سههزار تن کود اوره طی چند مرحله به مقصد نهایی ارسال شود.
رحمت رحمتنژاد، مدیرکل راهآهن شمال 2، در این خصوص اظهار کرد: عملیات بارگیری و ارسال محموله کود اوره تولیدی ترکمنستان با استفاده از حملونقل ترکیبی دریایی و ریلی، با موفقیت آغاز شده و طی چند مرحله به کشور ترکیه ترانزیت خواهد شد.
وی با تأکید بر اهمیت این نوع ترانزیت افزود: در صورت رضایت صاحب کالا و افزایش هماهنگی میان دستگاههای مسؤول، پیشبینی میشود حجم ترانزیت این محصول از بندر کاسپین تا پایان سال جاری به بیش از شصت هزار تن برسد.
حسن فراهانی فعال بخش خصوصی با بیان اینکه توسعه مسیرهای ترانزیتی برای بخش خصوصی اهمیت زیادی دارد، گفت: ارسال محمولههای ترانزیتی از قبیل کود اوره ترکمنستان به ترکیه، نشاندهنده قابلیتهای لجستیکی ایران است و میتواند سبب جذب سرمایهگذاران جدید به حوزه حملونقل و صادرات شود و اگر دولت به تسهیل فرایندهای گمرکی و کاهش بوروکراسی اداری ادامه دهد، شاهد رشد چشمگیر ترانزیت کالاهای خارجی خواهیم بود.
مهدی کشاورز یکی از رانندگان خودروهای باربری نیز گفت: این عملیات باعث اشتغالزایی در منطقه و افزایش امنیت شغلی رانندگان نیز شده و انتظار داریم تجهیزات و زیرساختهای ریلی باز هم تقویت شود تا حملونقل کالا سریعتر و ایمنتر انجام شود چراکه ادامه این مسیر برای آینده ترانزیت کشور مهم است.
با اجرای دوباره این روند پس از 6 ماه وقفه، نقش ایران در زنجیره ترانزیتی کالاهای بینالمللی و تقویت جایگاه کشور در کریدور شرق-غرب تثبیت شده است.
کارشناسان حوزه ترانزیت بر این باورند که استمرار چنین پروژههایی میتواند موجب توسعه پایدار زیرساختهای حملونقل کشور و افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت منطقهای و جهانی شود.
نظرات فعالان بخش خصوصی و رانندگان نشان میدهد اجرای عملیاتهای موفق ترانزیت، علاوه بر تقویت جایگاه بینالمللی ایران، به بهبود شرایط اقتصادی و افزایش فرصتهای شغلی در کشور کمک میکند، همچنین استمرار همکاری میان دستگاههای اجرایی و رفع چالشهای زیرساختی، میتواند زمینهساز توسعه بیشتر ظرفیتهای ترانزیت و ارتقاء جایگاه ایران در کریدورهای بینالمللی حملونقل شود.
انتهای خبر/